آخرین وضعیت مذاکرات با توتال در پتروشیمی

۱۳۹۶/۰۴/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۶۸۳
آخرین وضعیت مذاکرات با توتال در پتروشیمی

گروه انرژی|

با نهایی شدن قرارداد توسعه فاز 11 میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی به رهبری شرکت توتال فرانسه، موضوع سرمایه‌گذاری این شرکت در صنعت پتروشیمی نیز حالا کم کم رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته است. طبق صحبت‌هایی که مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در روز پایانی همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایران کرده است، حضور توتال در پتروشیمی ایران به نوعی در راستای تکمیل زنجیره توسعه فاز 11 خواهد بود. دیروز نیپنا نوشت که مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره امضای قرارداد با شرکت توتال گفت: براساس تاکید وزارت نفت، شرکت توتال با هدف تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی ایران حضور خواهد داشت.

مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پایان نخستین همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی با محوریت سرمایه‌گذاری و توسعه با اعلام رضایت از این همایش اظهار کرد: همزمان با تسهیل شرایط برای سرمایه‌گذاری‌های جدید و رفع برخی از موانع اکنون سرمایه‌گذاران اروپایی علاقه‌مند به حضور در صنعت پتروشیمی ایران هستند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره امضای قرارداد با شرکت توتال اظهار کرد: این شرکت در بخش بالادست به تازگی قراردادی با ایران امضا کرد و از ابتدا نیز قرار بود براساس تاکید وزارت نفت در تکمیل زنجیره حضور یابد و نهایی شدن قرارداد آتی در صنعت پتروشیمی نیز در همین راستا خواهد بود.

وی با بیان اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان سیاست‌گذار و تسهیل‌گر در صنعت پتروشیمی به دنبال برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید برای توسعه طرح‌های توسعه‌یی است، گفت: پیرو این سیاست‌ها، همایش‌هایی در داخل کشور برگزار شده و همایش اخیر با توجه به اینکه تجربه سرمایه‌گذاری در کنار دانش فنی در اتریش وجود داشت این کشور به عنوان محل برگزاری همایش فوق انتخاب شد. شاهدایی افزود: افزون بر سرمایه‌گذاران، فعالان بانکی و بیمه‌یی و نیز اعضای اتاق‌های بازرگانی اتریش و چند کشور اروپایی در همایش حضوری فعال داشتند و برخی از مسائل و مشکلات موجود را مطرح کرده و در مورد رفع آنها رایزنی شد.

وی با اشاره به پنل تخصصی بانک و بیمه در این همایش اظهار کرد: حضور دکتر خزاعی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان و نیز هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی سبب شد تا روند مذاکره‌ها با شرایط مطلوبی دنبال شود. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: در جریان برگزاری همایش نماینده شرکت آی.سی. آی.اس(ICIS) آخرین وضعیت صنعت پتروشیمی جهان و تحولات آتی همچنین نقش و موقعیت ایران در آینده صنعت پتروشیمی را تشریح کرد.  شاهدایی با بیان اینکه تمام موارد مورد اشاره سبب شد تا شرکت‌کنندگان شناخت و آشنایی بیشتری با صنعت پتروشیمی ایران داشته باشند، گفت: پارسال 2 همایش موفق در آلمان برگزار کردیم که پیامد آن امضای تفاهمنامه با شرکت‌هایی مانند توتال، شل، باسف، ایر لیکوئید و لینده و نیز شرکت‌هایی از ژاپن و کره جنوبی بود که این تفاهمنامه‌ها درحال نهایی شدن هستند. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تصریح کرد: امید است همایش امسال در اتریش نیز با برطرف شدن برخی از موانع منجر به حضور شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران جدید در کشورمان شود. وی با اشاره به تجربه شرکت‌هایی مانند باسف، توتال یا شل اظهارکرد: این شرکت‌ها در صنعت پتروشیمی تجربه داشته‌اند و کار کرده‌اند و اقدام به برآورد فنی و اقتصادی می‌کنند اما گاهی برخی از شرکت‌ها که تمایل به سرمایه‌گذاری دارند، فعالیتی در صنعت پتروشیمی نداشته‌اند و ما به آنها طرح‌ها را معرفی کرده و برایشان شریک ایرانی معرفی می‌کنیم.

 

ارسال نظر