پیشنهادهای ایران در اجلاس سازمان جهانی گمرک

۱۳۹۶/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۵۴۹

رییس کل گمرک ایران در اجلاس شورای سازمان جهانی گمرک پیشنهادهایی را مطرح کرد و گفت: کنوانسیون‌ها و توصیه‌نامه‌های سازمان جهانی گمرک باید همگام با پیشرفت فناوری اطلاعات تغییر کند.

به گزارش ایبِنا، مسعود کرباسیان با قدردانی از گزارش جامع پیشرفت اجرای طرح استراتژیک، اظهار کرد: شیوه گزارش پیشرفت کار به صورت ماتریس مفید بوده و توجه به اجرای طرح استراتژیک را تسهیل می‌کند. سازمان جهانی گمرک مکانی برای تبادل نظرات و دریافت اطلاعات در مورد فضای در حال تغییر مداوم تجارت و گمرکات است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه دو نکته را درخصوص این طرح قابل بیان دانست: نخست اینکه تقریبا بیشتر کنوانسیون‌های ۱۶گانه و توصیه‌نامه‌ها و ۱۰ مورد هدف فرآیندی تا حدودی قبل از ظهور پیشرفت‌های فناوری اطلاعات به وجود آمده‌اند و لذا در برخی موارد با نیازهای روز و اعضا همخوانی ندارند.

به گفته وی این بسته‌ها، مجموعه‌های خلاصه، دستورالعمل‌های کنوانسیون کیوتو در مورد فناوری اطلاعات، کنفرانس فناوری اطلاعات سازمان جهانی گمرک و به ویژه هدف استراتژیک پنجم که توسط سازمان جهانی گمرک ایجاد شده‌اند ابزارهای خیلی خوب و مکمل کنوانسیون‌ها هستند ولی به نظر می‌رسد کنوانسیون‌های سازمان جهانی گمرک که اساس سایر ابزارهاست به‌تدریج نیاز به تجدیدنظر و همگام کردن با نیازهای روز دارد. پرواضح است که این وظیفه خیلی مشکل خواهد بود و نیاز به همکاری همه اعضا و ذی‌نفعان در زمان طولاتی‌تر دارد.

رییس کل گمرک ایران در اجلاس شورای جهانی گمرک نکته دوم را ساختاربندی مجدد عنوان کرد و توضیح داد: باتوجه به افزایش روزافزون اهمیت فناوری اطلاعات در عصر گمرک دیجیتال و به‌ویژه شعار سال یعنی تحلیل داده‌ها برای مدیریت مرزی هماهنگ، کمیته فرعی مدیریت اطلاعات که تحت کمیته فنی دایم است باید به یک کمیته مستقل ارتقا یابد.

 

ارسال نظر