روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۷۳۳

فاز جدید روابط بانکی «ایران و نروژ»

رییس بخش بازرگانی سفارت نروژ در تهران از تسهیلات جدید برای صدور ویزای تجار ایرانی و توافق میان برخی بانک‌های ایرانی و نروژی برای برقراری روابط بانکی خبر داد. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، ساختار اقتصادی ایران و نروژ را شبیه به یکدیگر توصیف کرد و گفت: عمده صادرات هر دو کشور را نفت و گاز و محصولات پتروشیمی تشکیل می‌دهد که بخش‌های عمده هر دو کشور در دست دولت است. این امر موجب می‌شود که دوطرف با توجه به شرایط مشابه بتوانند تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشند.  محمدرضا کرباسی افزود: متاسفانه حجم مبادلات تجاری دو کشور، با وجود رشد آن طی یک‌سال اخیر بسیار ناچیز است. باید تلاش شود این میزان طی سال‌های آتی افزایش پیدا کند. ایران منابع فراوان، نیروی کار مولد و انرژی ارزان‌قیمت در اختیار دارد که تمام این عوامل مزیت رقابتی برای همکاری شرکت‌های نروژی با شرکت‌های ایرانی به شمار می‌رود.

به گفته کرباسی، ایران در منطقه شرایط باثباتی دارد و روابط ایران با کشورهای همسایه و کشورهای CIS می‌تواند بازار بالقوه وسیعی برای طرف‌های تجاری ایران فراهم کند. موقعیت جغرافیایی ایران می‌تواند پل ارتباطی بین شرق و غرب آسیا و آسیای میانه باشد. وی از پیگیری اتاق ایران برای تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و نروژ خبر داد و گفت: با حل مشکل روابط بانکی و تاسیس اتاق مشترک، توسعه روابط اقتصادی دو کشور امکان‌پذیر می‌شود. کرباسی از شرکت‌های نروژی برای سرمایه‌گذاری مشترک در ایران دعوت و بر ضرورت تسهیل در صدور ویزا برای تجار ایرانی تاکید کرد. از سوی دیگر رییس بخش بازرگانی سفارت نروژ در تهران نیز توسعه روابط تجاری با ایران را از مطالبات بخش خصوصی این کشور عنوان کرد وگفت: در زمینه شیلات، صادرات ماهی تازه، ماهی منجمد و آماده می‌توانیم همکاری داشته باشیم. هر چند در این مسیر شرکت‌های نروژی با برخی قوانین گمرکی ایران مواجه هستند که موجب می‌شود پروسه کاری طولانی شود.

مارتین ایده افزود: این خبر خوب را می‌دهم که به‌زودی روابط بانکی از طریق برخی بانک‌های نروژی و بانک‌های ایرانی از جمله بانک تجارت که در نروژ شعبه دایر خواهد کرد، برقرار می‌شود. در این خصوص چندین توافقنامه داشته‌ایم که به‌زودی اجرایی خواهند شد. وی این را هم گفت که در حال حاضر در تلاشیم تا حد امکان فرآیند صدور ویزای تجار و دوره انتظار را کاهش دهیم که تا حد زیادی هم موفق شده‌ایم و در صورتی‌ که نقص مدارک وجود نداشته باشد، طی زمان کوتاه‌تری نسبت به گذشته، ویزای شنگن تجار صادر خواهد شد.

تولید فولاد ایران؛ بیش از میانگین جهانی

ایرنا| انجمن جهانی فولاد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: تولید فولاد خام ایران در ماه مه 2017 (11 اردیبهشت تا 10 خردادماه) نسبت به ماه قبل از آن (آوریل) 8.8درصد رشد داشته که از میانگین رشد 5درصدی تولید دنیا پیشی گرفته است.

بر پایه آمار انجمن جهانی فولاد درباره عملکرد کشورهای جهان در دوره 5ماهه 2017 (11 دی 95 تا 10 خرداد 96) در زمینه تولید فولاد خام، میزان تولید شمش فولاد خام ایران در ماه مه یک‌میلیون و 620 هزار تن بوده است. همچنین عملکرد تولید فولاد خام ایران نسبت به رشد تولید تجمعی 2017 که رشد 13.1درصدی است، اندکی کاهش را نشان می‌دهد، اما رشد تولید فولاد خام ایران یکی از سریع‌ترین‌ها در سطح دنیا ارزیابی می‌شود. ایران در افق 1404 دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد خام را در برنامه دارد که در پایان سال گذشته ظرفیت این بخش به بیش از 27میلیون تن رسید و انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی لازم در دوره 1404 - 1396 به این مهم برسد.

همچنین رشد تولید چین به عنوان بزرگ‌ترین فولادساز جهان 1.8درصد در ماه مه نسبت به ماه قبل (آوریل) بوده و در عین حال میزان رشد تولید 5ماهه این کشور در مقایسه با 5ماهه نخست 2016 به میزان 4.4درصد گزارش شد.

موافقتنامه تجارت با پاکستان در مرحله پایانی

تسنیم | وزیر بازرگانی پاکستان گفت: مقدمات برای امضای موافقتنامه تجارت آزاد با ایران در حال آماده شدن است. خرم دستگیرخان گفت: در نخستین گام مهم به سمت موافقتنامه تجارت آزاد، بانک‌های مرکزی ایران و پاکستان چند ماه قبل موافقتنامه‌یی را به امضا رسانده‌اند و تمام اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شده است.

وی افزود: در حال حاضر ما در ارتباط هستیم و مذاکرات با بانک‌های پاکستانی برای گشایش فوری اعتبارات اسنادی برای تجارت با ایران در جریان است. این مقام پاکستانی با بیان اینکه نگاه مثبت قابل توجهی از سوی هر دو کشور در این زمینه وجود دارد، گفت: اینکه اخیرا دولت ایران اعلام کرده که حجم مبادلات تجاری دوجانبه ما از مرز یک میلیارد دلار عبور کرده، جای امیدواری است و این خبری فوق‌العاده برای هر دو کشور است.

البته انتظار این است که مبادلات تجاری در آینده رشد بیشتری داشته باشد. به گفته وی، ایران و پاکستان قبلا توافق کرده بودند که حجم مبادلات تجاری دوجانبه را طی 5سال به 5میلیارد دلار برسانند. خرم دستگیرخان در پاسخ به سوالی در مورد روابط تجاری پاکستان و قطر گفت: مبادلات تجاری پاکستان با همه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس ادامه دارد.

 

 

ارسال نظر