اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۶۹۱

کیفی‌سازی گندم

با عرضه در بورس کالا

مدیرعامل بورس کالا گفت: عرضه گندم در بورس کالا می‌تواند به شفافیت و کیفیت بازار آن محصول کمک کند. به گزارش «تعادل» حامد سلطانی‌نژاد در گفت‌وگو با سنا افزود: اجرای قیمت تضمینی از سوی دولت به کیفی‌سازی و بازاری شدن محصولات کشاورزی کمک کرده و می‌تواند گامی مهم برای حرکت اقتصاد به سمت بازار مستمر و محصولات کشاورزی باشد. مدیرعامل بورس کالا با اشاره به جایگزینی طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی گفت: طبق مصوبه هیات وزیران در راستای بازاری شدن گندم و توجه به کیفیت و جایگزینی سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی، مقرر شد این طرح به صورت آزمایشی در ۴ استان اجرایی شود. وی با اشاره به اینکه خرید مستقیم گندم کشاورزان ازسوی دولت در ۴ استان کشور از طریق عرضه در بورس کالا در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: این طرح به صورت آزمایشی در ۴ استان اردبیل، زنجان، مرکزی و خراسان‌شمالی به عنوان استان‌های مطرح در تولید گندم اجرایی می‌شود و کشاورزان محصولات خود را از طریق شرکت بازرگانی دولتی که خود مباشر طرح است به فروش می‌رسانند.

سلطانی‌نژاد عنوان کرد: کشاورزان در سال‌های گذشته در راستای خرید تضمینی از طریق دولت به سبب پرداخت‌ها، بار مالی دولت را افزایش می‌دادند و نمی‌توانستند به پول خود دست یابند، بنابراین دولت درصدد برآمد که هرچه زودتر مطالبات کشاورزان را پرداخت کند. وی با اشاره به ظرفیت استفاده از بورس کالا در خرید گندم از کشاورزان گفت: با اجرای این طرح کشاورز محصول خود را به‌صورت مستقیم در بورس کالا عرضه می‌کند و بعد از سه روز کاری پول به حساب کشاورز واریز می‌شود.

شنبه، نخستین عرضه اولیه بازار سرمایه در سال 96

نخستین عرضه اولیه بازار سهام در سال 96، شنبه آینده در فرابورس ایران انجام می‌شود. به گزارش «تعادل» و به نقل از فرابورس، تعداد 250میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج‌فارس که در گروه پیمانکاری صنعتی، زیرگروه سایر فعالیت‌های پیمانکاری قرار دارد به عنوان نخستین عرضه اولیه بازار سهام در سال 96، شنبه آینده در در بازار دوم فرابورس ایران عرضه می‌شود. در این عرضه اولیه نیز از روش ثبت سفارش (بوک بیلدینگ) استفاده می‌شود و دامنه قیمتی ثبت سفارش این سهام 100 تا 103تومان اعلام شده است. همچنین سقف دامنه قیمتی ثبت سفارش این شرکت در روز عرضه اولیه 1030ریال بوده و به قیمت اسمی سهام آن نزدیک است.

همچنین تعداد سهام قابل عرضه شرکت سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج‌فارس شامل ٢٥٠میلیون سهم در این عرضه اولیه، 10درصد سهام این شرکت را شامل می‌شود و سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی نیز در این عرضه تعداد ٨٥٠٠سهم تعیین شده است. شرکت سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج‌فارس با نماد «وپسا» نخستین عرضه اولیه بازار به شمار می‌رود که دارای بازارگردان است و پس از عرضه اولیه، نقش خود را ایفا خواهد کرد. سهامدار اصلی این شرکت 250میلیارد تومانی حاضر در گروه پیمانکاری صنعتی، عمران سرمایه آیریک خزر با مالکیت 98درصدی است. شرکت عمران سرمایه‌ آپریک خزر با دارا بودن 98درصد، سهامدار عمده این شرکت است و 2درصد سهام باقیمانده متعلق به سه شرکت‌ دیگر با نام‌های صنعت محور دانوش، وزین‌سازان آریا سام و سرمایه‌سازان دانوش منطقه آزاد انزلی و همچنین یک سهامدار خرد است. همچنین شرکت سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج‌فارس با سرمایه 250میلیارد تومان، سود هر سهم خود را برای سال مالی 96 رقم 14.1 تومان اعلام کرده است.

نوزاد یک‌روزه

کوچک‌ترین سهامدار بورس

فهرست کوچک‌ترین سهامداران بازار سرمایه تا پایان اردیبهشت امسال نشان می‌دهد یک نوزاد یک‌روزه کوچک‌ترین سهامدار بازار سرمایه است. به گزارش «تعادل» و به نقل از تسنیم؛ فهرست کوچک‌ترین سهامداران بازار سرمایه تا پایان اردیبهشت امسال توسط مدیریت امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) منتشر شد که بر این اساس علی‌رضا همایونی یک‌روزه از مشهد، کوچک‌ترین نوزادی است که اردیبهشت امسال کد سهامداری خود را از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دریافت کرده تا به این ترتیب کوچک‌ترین سهامدار بازار سرمایه لقب گیرد. جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که در اردیبهشت امسال 22 کد سهامداری برای نوزادان در بازار سرمایه صادر شده است.

درج نام ۲ شرکت

در تابلوهای فرابورس

نماد معاملاتی شرکت‌های «تولید و صادرات ریشمک» و «کاشی نیلو» در بازارهای دوم و تابلو ج بازار پایه فرابورس ایران درج شد. به گزارش «تعادل» و به نقل از تسنیم، شرکت تولید و صادرات ریشمک با نماد «ریشمک» پس از احراز تمام شرایط لازم برای پذیرش و ارائه موارد مورد نظر هیات پذیرش از جمله ارائه تاییدیه‌های حسابرس و تعهد عرضه اولیه 10درصد سهام در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شد. پذیرش شرکت تولید و صادرات ریشمک در بازار دوم فرابورس، اول دی پارسال انجام شده است. همچنین 99درصد از سهام این شرکت متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر است و زمینه فعالیت آن نیز تولید پودر و عصاره شیرین با ظرفیت 2هزار و 200تن در سال است که تمام محصولات آن به کشور امارات صادر می‌شود.

افزون بر این؛ آخرین سرمایه ثبت شده شرکت تولید و صادرات «ریشمک» حدود 11میلیارد و 500 میلیون تومان بوده و این در حالی است که «ریشمک» برنامه افزایش سرمایه به 30میلیارد تومان را از محل سود انباشته و اندوخته توسعه و تکمیل در سال مالی جاری در دستور کار دارد.

همچنین شرکت کاشی نیلو با نماد معاملاتی «کنیلو» که در جلسه اردیبهشت هیات پذیرش از فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار تهران حذف شده بود، برای حفظ و صیانت از حقوق سهامداران و تسهیل روند معاملات سهام و براساس ماده 58 دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران، پس از طرح در کمیته درج فرابورس ایران در تابلوی ج بازار پایه فرابورس ایران درج شد.

 

ارسال نظر