«تمر» و میلیاردر مشهور برزیلی یکدیگر را به فساد متهم کردند

۱۳۹۶/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۴۸۲

گروه جهان  

میشل تمر رییس‌جمهوری برزیل و خوئسلی باتیستا میلیاردر صنعت بسته‌بندی گوشت در این کشور بر سر مساله فساد با یکدیگر درگیری لفظی پیدا کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این تاجر میلیاردر رییس‌جمهوری برزیل را به دست داشتن در رشوه‌دهی عوامل اجرایی تجاری به سیاستمداران و مقامات دولتی در ازای حمایت‌های سیاسی متهم کرد. این میلیاردر که خود نیز در روند تحقیقات در مورد فساد قرار دارد، در مصاحبه‌یی با مجله «اپوکا» گفت که میشل تمر بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین سازمان جنایی بزریل را هدایت می‌کند. وی مدرک یا سندی برای تایید ادعاهای خود ارائه نکرد. دفتر رییس‌جمهوری برزیل نیز در بیانیه‌یی پاسخ اتهام این میلیاردر را داد و از باتیستا به عنوان «بدنام‌ترین فرد و راهزن موفق در تاریخ برزیل» یاد کرد و قول داد که علیه وی اقامه دعوی کند. باتیستا هم‌اکنون یک شاهد کلیدی در تحقیقات فسادی محسوب می‌شود ممکن است به برکناری میشل تمر از قدرت پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری وی در ماه دسامبر 2018 منجر شود.

این در حالی است که دادگاه عالی انتخابات برزیل جمعه میشل تمر را از اتهام تامین مالی غیرقانونی ستاد انتخاباتی‌ وی در سال ۲۰۱۴ تبرئه کرد. اما تمر در پی اتهامات دیگری از جمله فساد مالی، ممانعت از اجرای قانون و اخاذی، مورد تحقیق دادستانی فدرال قرار دارد. غیر از تمر، یک‌سوم اعضای کابینه دولت او و ده‌ها نفر از نمایندگان کنگره با اتهام فساد مالی روبه‌رو هستند.

گیلمار مندس، قاضی دادگاه عالی انتخابات در زمان رفع اتهام از تمر گفت: «حتی اگر مردم بخواهند ما نمی‌توانیم مدام رییس‌جمهوری را عوض کنیم.» وی که از عزل دیلما روسف حمایت کرده بود، یادآور شد که این دادگاه نباید با «دادگاه حل بحران سیاسی» اشتباه گرفته شود. تمر پس از برکناری روسف رییس‌جمهوری پیشین به اتهام درگیری در پرونده فساد موسوم به «کارواش» به عنوان رییس‌جمهوری برزیل انتخاب شد و از همان زمان با مشکلات عدیده‌یی همچون رکود اقتصادی و رسوایی‌های ناشی از فساد در میان مقامات و سیاستمداران رده بالای برزیلی درگیر بوده است.

 

 

ارسال نظر