کاهش شمارگان کتاب و افزایش قیمت‌ها

۱۳۹۶/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۲۱۸

شمارگان متوسط کتاب در اردیبهشت ۹۶ در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته با کاهش ۱۶درصدی روبه‌رو شده و این درحالی است که قیمت متوسط در همین مدت ۲۳درصد افزایش داشته است. به گزارش مهر، در اردیبهشت سال گذشته، ۲۷۱عنوان کتاب در حوزه کمک درسی منتشر شده که این آمار در مقایسه با اردیبهشت سال جاری با ۶۹درصد افزایش به ۴۵۷۷ عنوان رسیده است.

براساس این آمار، در اردیبهشت سال ۹۵ در مجموع ۵هزار و ۹۶۰ عنوان کتاب منتشر شده که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال ۹۶ با ۲۷درصد افزایش به ۷ هزار و ۵۷۵ عنوان رسیده است. از مجموع کل کتاب‌های منتشر شده در سال ۹۵، ۴ هزار و ۸۳۵عنوان به حوزه عمومی و ۸۵۴ عنوان به حوزه کودک اختصاص پیدا کرده که این آمار در سال ۹۶ به ترتیب با ۲۷ و ۱۳درصد افزایش روبه‌رو شده است.

همچنین، شمارگان متوسط کتاب در اردیبهشت سال ۹۶ در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته با کاهش ۱۶درصدی رو به رو شده است. این درحالی است که قیمت متوسط کتاب در اردیبهشت سال ۹۵ از ۱۳هزار و ۹۴۴ تومان به ۱۷ هزار و ۲۰۸تومان رسیده و افزایش ۲۳درصدی داشته است. تهرانی‌ها در اردیبهشت سال ۹۵ شاهد انتشار ۳هزار و ۷۵۴عنوان کتاب بودند که این آمار در اردیبهشت سال ۹۶ با افزایش ۴۹ درصدی به ۵ هزار و ۶۱۲عنوان رسیده است. اما شهرستانی‌ها در اردیبهشت ۹۵ در مجموع ۲ هزار و ۲۰۶ عنوان کتاب منتشر کرده‌اند اما این آمار در اردیبهشت سال ۹۶ با کاهش ۱۱ درصدی مواجه شده است. همچنین، کتاب‌های منتشر شده در بازه زمانی یک ماهه اردیبهشت ۹۶ از سوی ۶ هزار و ۲۹۴ پدیدآورنده انتشار یافته که از این تعداد ۴ هزار و ۸۳۷ نفر مرد و مابقی زن بودند. در همین دوره زمانی در سال ۹۵ تعداد ۵ هزار و ۶۱۲ پدیدآورنده فعالیت داشته‌اند که از این تعداد ۴هزار و ۲۲۹ نفر مرد و هزار و ۳۸۳ نفر آن زن بودند.

براساس آمار، تعداد عناوین کتاب‌ها به تفکیک استان نسبت به آمار کل کشور در اردیبهشت سال جاری، تهران با ۵ هزار و ۶۱۲ عنوان کتاب در صدر قرار گرفت و خراسان‌رضوی، قم و آذربایجان‌شرقی به‌ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

 

ارسال نظر