اخبار شهرستان‌‌ها

۱۳۹۶/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۹۵۶

   صادرات 3میلیون دلاری صنایع‌دستی از سمنان

سمنان   استان سمنان به علت پهنه وسیع شرقی، غربی و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و کریدور غرب به شرق کشور همواره محل تبادل فرهنگ و هنر اقوام گوناگون و دارای صنایع‌دستی متنوعی است. علاوه بر فرش، دیگر بافته‌های داری، نساجی سنتی و صنایع‌دستی استان همچون گلیم، گلیج، کرباس و حوله‌بافی سفال و سرامیک، نمد و منبت، معرق، قلم‌زنی، پارچه‌های قلمکار و درودگری رونق و بازار خوبی دارد. صفاخواه معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان گفت: علاوه بر فروش داخلی، سالانه 3میلیون دلار صنایع‌دستی از استان سمنان به کشورهای خلیج‌فارس، اروپا، امریکا و کانادا صادر می‌شود. در استان سمنان علاوه بر ۱۱هزار بافنده فرش، 4هزار و ۵۰۰ هنرمند که از این تعداد ۳۰ نفر هنرمند نمونه ملی به شمار می‌روند هم در زمینه صنایع‌دستی فعالند.

  نخستین تولید پودر فروسیلیس در کشور

اصفهان   نخستین بار در کشور، پودر فروسیلیس 15‌درصد با مش کمتر از 45 میکرون در اصفهان تولید شد. مدیرعامل کارخانه تولید پودر فروسیلیس گفت: این مجموعه نخستین بار در کشور توانست فروسیلیس 65‌درصد را به پودر فروسیلیس 15‌درصد با مش‌بندی کمتر از 45 میکرون تبدیل و در صنایع سرب و روی کاربردی کند. مهرزاد بی‌ریایی افزود: در گام اول تولید، ضایعات آهن و فولاد از دیگر کارخانه‌های دیگر وارد چرخه تولید شده و سپس با روش ذوب و اتمیزه آبی به پودر فروسیلیس تبدیل می‌شوند که این محصول در معادن سرب و روی به دلیل پایین بودن عیار کنستانتره سرب و روی و برای غنی کردن کانه‌های آنها استفاده می‌شود. وی با اشاره به اینکه با تولید این محصول نیاز کشور از واردات پودر فروسیلیس برطرف می‌شود، گفت: با تولید 200 تن پودر فروسیلیس، از خروج سالانه 500 هزار دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

  برداشت هزاران تن گندم در کلاله

گلستان   امسال کشاورزان کلاله‌یی در 57هزار و 707هکتار گندم کاشته بودند. مدیر جهادکشاورزی کلاله گفت: : این میزان گندم از حدود ۲۷هزار و ۷۰۰هکتار مزرعه برداشت شده است. علی علیزاده گفت: تاکنون نیز کشاورزان بیش از ۶۶ هزار تن محصول خود را به هشت مرکز خرید تضمینی گندم این شهرستان تحویل داده‌اند. او افزود: امسال کشاورزان کلاله‌یی در ۵۷هزارو ۷۰۷ هکتار گندم کاشته بودند.

  ۲۹۷ حادثه ناشی از کار در کرمانشاه رخ داد

کرمانشاه   معاون بازرسی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت: ۲۹۷حادثه ناشی از کار در سال گذشته در استان کرمانشاه رخ داده است.  امیرپرویز نیما دیروز در نشست خبری که در اداره کل تعاون استان برگزار شد، اظهار داشت: در سال گذشته 297 حادثه در استان بررسی شد و حدود 50 تا 55‌درصد حوادث ناشی از کار در فعالیت‌های عمرانی رخ می‌دهد به همین دلیل توجه بیشتری به این امر شده است. وی یکی از اقدامات سال گذشته را انجام بازرسی‌های هدفدار از کارگاه‌های پرخطر عنوان کرد و گفت: در چهار سال گذشته 48هزار بررسی از کارگاه‌های مشمول انجام و 40 هزار و 337 نفر ساعت آموزش ارائه و 25 هزار و 419 مورد مکاتبه انجام شده است.

  طغیان آفت جوانه‌خوار بلوط در کردستان

سنندج   مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های استان و در شهرستان‌های مریوان و سروآباد به مرحله طغیان رسیده است. پیمان باباپیری دیروز در نشست هم‌اندیشی مبارزه با طغیان آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های کردستان افزود: لاروهای پروانه‌خوار بلوط در اوایل فصل بهار، وارد جوانه‌های تازه باز شده بلوط می‌شود و تغذیه خود را شروع می‌کنند و در همین حال لاروها نیز تغذیه خود را با خوردن برگ‌های باز شده، کامل می‌کنند که ادامه این روند درختان را در اواخر بهار کاملا عاری از برگ می‌کند. وی اظهار کرد: از بین رفتن برگ‌های درخت در فصل رویش باعث می‌شود تا درخت ابزار و وسیله تولید را از دست داده، میزان فتوسنتز تقلیل یافته و در نتیجه از میزان رویش قطری و ارتفاع آن کاسته شود.

  تولید یک‌میلیون و 70هزار تن آبزیان در کشور

گرگان   مدیرکل دفتر میگو سازمان شیلات ایران گفت: در سال گذشته یک میلیون و 70هزار تن تولید آبزیان کشور بود که از این میزان 455هزار تن معادل حدود 45‌درصد آبزی‌پروری بوده است.

وحید معدنی در کارگروه فنی میگو این استان با اشاره به مناطق پنج‌گانه پرورش میگو در کشور اظهار داشت: 21هزار و 300 تن میگو سال گذشته در کشور تولید شد که این رقم در پایان برنامه ششم توسعه به 60 هزار تن خواهد رسید.

مدیرکل دفتر میگو سازمان شیلات ایران با تاکید بر پتانسیل و ظرفیت‌های استان گلستان در زمینه آبزی‌پروری اظهار کرد: سایت پرورش میگو گمیشان که هم اینک از 4 هزار هکتار آن استفاده می‌شود و در آینده نزدیک به افزون بر 10هزار هکتار افزایش می‌یابد، قابلیت ارتقا تا 28 هزار هکتار را دارد.

  احداث «شهرک کربن» در استان قزوین

قزوین   معاون امور اقتصادی استاندار قزوین ایجاد شهرک کربن را در تامین نیازهای داخلی بسیار موثر دانست و گفت: بخش عمده صنایع کربن در کشور وارداتی است که با این کار می‌توانیم وابستگی خود را کاهش داده و به تولید ملی هم کمک کنیم. منوچهر حبیبی دیروز در جلسه بررسی ایجاد شهرک کربن و توسعه نیروگاه‌های بادی و خورشیدی اظهار داشت: در استان قزوین در پی احداث صنایع‌های تک و سازگار با محیط زیست هستیم و در این مسیر از هیچ حمایتی فروگذار نمی‌شود. 

 

ارسال نظر