روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۰۴۴

صدور نخستین محموله گندم به عمان

تعادل|  رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران از بارگیری نخستین محموله ۳۵هزار تنی گندم در سال جاری به مقصد عمان خبر داد. سید محمدرضا مرتضوی گفت: این اقدام بیانگر آن است که ایران می‌تواند به کشورهای حوزه خلیج‌فارس در سطح بالایی صادرات گندم داشته باشد. وی ادامه داد: با توجه به مذاکرات انجام گرفته و روند مداوم ارائه گندم ایران، به نظر می‌رسد که این معامله می‌تواند آغازگر معاملات آتی ایران با سایر کشورهای دنیا باشد. به گفته این فعال اقتصادی؛ ظرفیت صادرات گندم کشور در سال جاری برابر با دو میلیون تن است که نشان می‌دهد ایران هیچ گونه نیازی به واردات این محصول ندارد و با برنامه‌ریزی می‌تواند به صادرکننده بزرگی در بخش گندم و آرد تبدیل شود. مرتضوی با اشاره به ارسال محموله‌های کوچک و بزرگ آرد ایران به عراق گفت: ایران ظرفیت فراوانی در زمینه صادرات این محصول به کشورهای همسایه خود دارد.

راه‌اندازی سامانه کد‌ رهگیری

فارس| سرپرست دفتر تجارت الکترونیکی با بیان اینکه سامانه‌های تجارت خارجی، شناسه کالا و انبارها از سامانه جامع تجارت تاکنون عملیاتی شده است، گفت: امسال سامانه کد ‌رهگیری و تجارت‌ داخلی هم عملیاتی می‌شود. رمضانعلی صادق‌زاده‌شیخان با اشاره به سامانه‌های مرتبط به سامانه جامع تجارت گفت: سامانه شناسه کالا رونمایی شده و دستورالعمل‌‌های آن اجرایی شده و براساس دستورالعمل کالاهای وارداتی در سامانه ثبت می‌شود. سرپرست دفتر تجارت الکترونیکی سازمان توسعه تجارت افزود: سامانه تجارت خارجی هم با توجه به تعاملات با گمرک، تکالیف قانونی خود را انجام می‌دهد و تبادل اطلاعات بین پنجره واحد گمرک و سامانه تجارت خارجی براساس توافقات در حال انجام است. وی با بیان اینکه پیمانکار سامانه تجارت داخلی امسال انتخاب می‌شود، بیان کرد: بنابراین برای واردات، ثبت‌نام کالا‌های وارداتی از طریق «سامانه ثبتارش» انجام می‌شود و مدارک مورد نیاز از جمله کارت بازرگانی چک می‌شود و مبادلات بانکی شامل مبادلات ارزی و ریالی که به سیستم ریالی و بانک مرکزی مربوط است به‌طور الکترونیکی انجام می‌شود. صادق‌زاده اظهارکرد: پس از ورود کالا فاکتورها و مدارکی که مورد نیاز برای ترخیص است، توسط گمرک صادر می‌شود و سپس کالای وارداتی به انبارها منتقل و سپس در ادامه زنجیره توزیع به دست مصرف‌کننده می‌رسد. وی با بیان اینکه سامانه کد رهگیری کالا هم امسال عملیاتی می‌شود، بیان کرد: اتصال بین سامانه جامع تجارت و پنجره واحد گمرک برقرار است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

صادق‌زاده‌شیخان افزود: فعلا 10 گروه کالایی از جمله پوشاک، مواد پتروشیمی، لوازم خانگی، لوازم یدکی، دخانیات، تلفن‌همراه و امثال آن که زمینه واردات قاچاق این اقلام بیشتر است برای واردات با شناسه کالا باید در سامانه ثبتارش ثبت شود و مراحل واردات این کالاها باید در سامانه جامع تجارت طی شود.

افزایش سرمایه‌گذاری چینی‌ها در دنیا

ایسنا| میزان سرمایه‌گذاری خارجی چین در دیگر کشورهای جهان در سال ۲۰۱۶ میلادی با ۴۴درصد افزایش به ۱۸۳میلیارد دلار رسید. طبق آمار منتشر شده از سرمایه‌گذاری خارجی کشورهای جهان در سال ۲۰۱۶ میلادی، میزان سرمایه‌گذاری خارجی چین در دیگر کشورهای جهان با افزایش محسوس به ۱۸۳ میلیارد دلار رسید. آمار سرمایه‌گذاری کشورهای جهان در سال ۲۰۱۶ میلادی به‌طور مشترک از سوی کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) و آکادمی تجارت خارجی و همکاری اقتصادی چین که زیرمجموعه وزارت تجارت این کشور است، اعلام شده است.

طبق آمار اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، چین موفق شد با سرمایه‌گذاری ۱۸۳میلیارد دلاری در بین کشورهایی که بیشترین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را در دیگر کشورهای جهان انجام می‌دهند به رتبه دوم دست یابد. امریکا در رتبه اول این فهرست جای دارد و هلند نیز در رتبه سوم قرار دارد. با این حال چنانچه تنها سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای کمتر توسعه یافته در نظر گرفته شود، چین بالاتر از فرانسه و امریکا در رتبه اول جای می‌گیرد.

از طرف دیگر، در سال ۲۰۱۶ میلادی سرمایه‌گذاری خارجی چین در کشورهای دیگر ۳۶ درصد بیشتر از سرمایه‌گذاری خارجی دیگر کشورها در چین بوده است. با وجود کاهش ۱۵درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای آسیایی، سرمایه‌گذاری خارجی دیگر کشورها در چین تنها یک درصد کاهش یافته و به ۱۳۴میلیارد دلار رسیده است. در سال ۲۰۱۶ میلادی کشور چین بعد از امریکا و بریتانیا، بزرگ‌ترین مقصد سرمایه‌گذاری دیگر کشورها بوده است. کارشناسان بین‌المللی معتقدند در سال‌های آینده با اجرایی شدن پروژه‌های جاده ابریشم جدید چین در دیگر کشورهای جهان و همچنین گسترش همکاری‌های این کشور با دیگر کشورها در زمینه تولیدات صنعتی، میزان سرمایه‌گذاری خارجی این کشور در دیگر کشورها روندی افزایشی خواهد داشت. طبق آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۱۶ میلادی میزان کل سرمایه‌گذاری‌های خارجی کشورهای جهان با 2درصد کاهش به ۱۷۵۰میلیارد دلار رسیده است. همچنین پیش‌بینی شده که در سال ۲۰۱۷ میلادی این رقم با 5درصد افزایش به ۱۸۰۰میلیارد دلار برسد.

 

 

ارسال نظر