اخبار

۱۳۹۶/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۹۲۹

اصلاح روند جذب سرمایه‌گذار در نظام خرده‌فروشی

تسنیم| رییس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌یی با اشاره به اصلاح روند جذب سرمایه‌گذار خارجی در بخش فروشگاه‌های زنجیره‌یی گفت: سرمایه‌گذاری خارجی در بخشی که نمونه داخلی آن وجود دارد نباید مجوز داشته باشند و به کسبه موجود ایرانی اضافه شود. امیرخسرو فخریان با اشاره به مزیت توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌یی در کشور اظهار کرد: زمانی که کسب و کار‌ها برند می‌شوند و به‌صورت زنجیره‌یی اداره می‌شوند، سعی می‌کنند اصول مارکتینگ، رقابت و سایر موارد بازاریابی را برای موفقیت خود رعایت کنند.

وی افزود: در کشور مانند ژاپن 90‌درصد فروشگاه‌ها به صورت زنجیره‌یی اداره می‌شود و این روند در کشورهای اروپایی 60 تا 80‌درصد و در امریکا 85‌درصد و در ایران 10‌درصد است.

رییس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌یی با اشاره به اینکه تا پایان برنامه ششم، سهم فروشگاه‌های زنجیره‌یی در اقتصاد کشور باید به 20‌درصد برسد ادامه داد: فروشگاه‌های زنجیرهای در مقطعی از زمان، توانسته‌اند تورم را در جامعه امریکا کنترل کنند.

 وی با اشاره سرمایه‌گذاری 5 هزار میلیارد تومانی در فروشگاه‌های زنجیره‌یی تصریح کرد: 70 شرکت یا افراد حقیقی در اتحادیه ما عضویت و این اعضا درمجموع 2 هزا و 500 شعبه در سراسر کشور دارند. 25 هزار نفر در این صنعت فعالیت می‌کنند و حدود 15 هزار میلیارد تومان گردش مالی سال 95 آنها بوده است.

فخریان گفت: سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند در این بخش فعالیت کند اما اگر مجوزی به آنها داده می‌شود باید کنترل و ممیزی‌های آن به گونه‌یی باشد گه واقعاً سرمایه خارجی به کشور بیاورند. وی افزود: سرمایه‌گذاران خارجی باید در ایران اقدام به ساخت‌وساز کنند نه اینکه یک ملکی را اجاره کنند و در نهایت سرمایه‌گذاری زیادی انجام نشود.

 رییس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌یی گفت: اگر به دنبال ورود سرمایه‌گذار به کشور هستیم نباید اجازه دهیم سرمایه‌گذارانی بیایند که نمونه داخلی آن وجود دارد و به کسبه موجود اضافه شوند. مذاکراتی برای رفع این مشکل در دست انجام است. وی افزود: از وضعیت ورود سرمایه‌گذاری خارجی در بخش فروشگاه‌های زنجیره‌یی راضی نیستیم و فروشگاه‌های زنجیره‌یی باید در صورتی اجازه ورود به ایران داشته باشند که پول خوبی را به ایران آورند و در مواردی فعالیت کنند که کشورمان به آن نیاز دارد.

 فخریان گفت: فروشگاه‌هایی در کشور وجود دارد که مجوزهای آن سال‌ها پیش صادر شده است و اکنون حجم بالایی از بازار را در اختیار دارند. وی در واکنش به اظهاراتی درباره غیرواقعی بودن قیمت کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌یی و تفاوت کیفی کالاهای عرضه‌شده در فروشگاه‌های زنجیره‌یی با رد آنها گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌یی در بهبود وضعیت معیشت مردم تاثیرگذار هستند و نحوه توزیع کالا در قیمت تمام‌شده کالا بسیار تاثیرگذار و مصلح نظام توزیع است.

 

معدن از حوزه صنعت و تجارت تفکیک شود

تعادل| عضو هیات رییسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره جدایی وزارت صنعت و بازرگانی به «تعادل» گفت: متولیان وزارت صنعت به جای جداسازی وزارت صنعت و بازرگانی باید فکری به حال تفکیک وزارت معادن از بخش صنعت و تجارت کنند؛ چراکه در این بازه زمانی بخش معدن در عرصه‌های اقتصادی روند فراموشی را به خود گرفته است.

 بیژن پناهی‌زاده اظهار کرد: در گذشته چابک‌سازی دولت یکی از دلایل ادغام وزارت معادن و فلزات با بخش تولید و تجارت کشور بود، حال امروز با بررسی‌های انجام شده شاهد آن هستیم که بدنه دولت اقدامی را برای حوزه معدن انجام نداده‌اند.

 وی افزود: ادغام وزارت صنعت و بازرگانی اقدام مطلوبی است؛ چراکه جداسازی مجدد این حوزه‌ها هزینه‌های سرسام آوری را برای کشور ایجاد خواهد کرد. پناهی با اشاره به رشد صادرات کشور گفت: تا زمانی که سیستم‌های نظام اقتصادی کشور به همین روال پیش رود و ساماندهی بخش‌هایی همچون نظام بانکداری، ارزی، تعرفه‌ها وضعیتشان مشخص نشود، روند فعالیت حوزه صادرات نیز تغییر نخواهد کرد.

 

ضرورت کیفی‌سازی کالاهای تولید داخل

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به کیفی‌سازی کالاهای تولید داخل گفت: مشتری به نسبت هزینه‌یی می‌پردازد انتظار کیفیت مناسب از کالا را دارد و اگر نتواند این کیفیت را در کالای ایرانی مشاهده کند، قاعدتا به سمت کالای خارجی می‌رود.

 آرمان خالقی با بیان اینکه در هر کشوری تقاضایی برای کالاهای مختلف وجود دارد، عنوان کرد: هر کالایی یک حجم از تقاضا و کشش در بازار را دارد. برای اینکه بتوان این تقاضا را پاسخ داد، باید کالایی را ارائه کرد که مردم آن را بخواهند و از نظر کیفیت و قیمت برایشان مطلوب باشد.

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به کالاهای وارداتی ارزان قیمت گفت: کالایی که به نسبت کالای ایرانی خیلی ارزان‌تر باشد، حتی اگر بخواهیم مدیریت واردات را هم انجام دهیم، نمی‌توانیم مانع ورود آن کالا شویم زیرا آن کالا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و مردم نیز از خرید این نوع کالاها استقبال می‌کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: مردم از نظر تنوع طلبی به دنبال کالاهای مختلف هستند به خصوص اینکه بعضی از شرکت‌های خارجی دایما به دنبال نوآوری در کالاها هستند که جذابیت بیشتر را برای مصرف‌کننده به دنبال دارد.

 

ارسال نظر