شماره امروز: ۵۴۷

| | |

ایسنا |در اولین جلسه خودرویی ستاد تنظیم بازار در سال جدید، به دلیل وجود اختلاف نظر حاضران جلسه،

دستورالعمل قیمت خودرو همچنان بلاتکلیف ماند

ایسنا |در اولین جلسه خودرویی ستاد تنظیم بازار در سال جدید، به دلیل وجود اختلاف نظر حاضران جلسه، همچنان دستورالعمل قیمت خودرو بلاتکلیف مانده و قرار شد گزارشات ارایه شده توسط کارشناسان مورد ارزیابی بیشتری قرار گیرند و در جلسه هفته آینده ستاد تنظیم بازار تصمیم‌گیری‌ها انجام شود. دیروز دوشنبه، اولین جلسه خودرویی ستاد تنظیم بازار در سال ۱۳۹۹ که هشتاد و هشتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار بوده است، برگزار شد. در این جلسه قرار بود با ارایه گزارش دبیرخانه کمیته تنظیم بازار خودرو از فرآیندها و ضوابط سیاستگذاری این بخش، دستورالعمل‌های تعیین نرخ خودرو توسط معاونت امور صنایع، مرکز ملی رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین شود. بر همین اساس گزارش دبیرخانه کمیته تنظیم بازار خودرو از فرآیندها و ضوابط سیاستگذاری این بخش و دستورالعمل‌ها توسط سازمان‌های ذی‌ربط تعیین و خوانده شد؛ اما بروز اختلافات در میان اعضای حاضر در جلسه باعث شد تا همچنان دستورالعمل قیمت خودرو بلاتکلیف بماند و بررسی آن به جلسات آینده این ستاد موکول شود. در این جلسه اختلاف نظر بر سر قیمت خودرو به حدی بود که در نهایت قرار شد گزارش‌های ارایه شده توسط کارشناسان مورد ارزیابی بیشتری قرار گیرند و در جلسه هفته آینده ستاد تنظیم بازار تصمیم‌گیری‌ها انجام شود.

حمایت از رایزنان بازرگانی فقط در حد شعار است

خبرگزاری تسنیم |رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه رایزن بازرگانی در حال حاضر کمتر از سفیر سیاسی نیست گفت: ما فقط درباره جایگاه و اهمیت ویژه رایزنان بازرگانی حرف می‌زنیم و در عمل حاضر به هزینه کردن برای آنها نیستیم. یحیی آل‌اسحاق با اذعان به جایگاه ویژه رایزن‌های بازرگانی در توسعه اقتصادی کشور گفت: توسعه روابط اقتصادی، بهبود صادرات و مدیریت واردات تا حد زیادی وابسته به نوع و مقدار تعامل تجاری اقتصادی بین کشورهاست. وی با بیان اینکه روابط تجاری کشورها رابطه نزدیکی با توسعه تجارت و امنیت ملی جوامع دارد افزود: ما اگر روابط تجاری را با کشورهای همسایه توسعه دهیم بسیاری از اهداف تجاری، اقتصادی و امنیتی و سیاسی‌مان نیز محقق خواهد شد. آل‌اسحاق با اشاره به اینکه ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود، هاب منطقه محسوب می‌شود گفت: همسایگی ایران با 15 کشور همسایه یک ظرفیت تجاری هزار میلیارد دلاری در سال را ایجاد کرده که بر اساس همین نوع کالاهای وارداتی و صادراتی کشورمان هم می‌توانیم بین250 تا 300 میلیارد دلار از این ظرفیت بهره‌مند شویم. وی مطرح کرد: اقتصاد ایران از طرفی با چالش‌های فراوانی روبروست و از طرف دیگر هم با ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن درگیر شده و در عین حال نیز قرار است که جهش تولید و صادرات را دنبال کند لذا در چنین وضعیت چاره‌ای جز باز کردن تنفس‌گاه و نفس تجاری کشور نداریم. وزیر اسبق بازرگانی معتقد است که اولین الزام در توسعه صادرات و مدیریت واردات، اقتدار و توانایی مسوولان و مدیران به ویژه رایزنان بازرگانی در هموار کردن این مسیر و رفع موانع است. وی بازار عراق را یک ظرفیت 20 میلیارد دلاری برای اقتصاد ایران معرفی کرد و یادآور شد: ما در سال گذشته حدود 11 میلیارد دلار از این بازار 20 میلیاردی استفاده کردیم که البته زمینه‌ساز این کار بزرگ رایزنان بازرگانی بودند. آل‌اسحاق بی‌توجهی به نقش رایزنان بازرگانی در توسعه اقتصاد و روابط تجاری را یک نوع فرصت‌سوزی دانست و گفت: از بین 200 کشور دنیا بالای 100 کشور می‌توانند با ایران رابطه تجاری داشته باشند اما ما فقط در شش کشور رایزن بازرگانی داریم. رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به ویژگی‌های ضروری رایزنان بازرگانی تأکید کرد: یک رایزن بازرگانی نمودی از وزارت بازرگانی است بنابراین باید از قدرت و توانایی لازم و دانش اقتصادی برای برقراری تعامل تجاری بین دو کشور برخوردار باشد و در واقع یک فرد معمولی نیست.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران