تقابل ماکرون و بولسونارو از جنگل‌سوزی تا توهین خانوادگی

۱۳۹۸/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۷۷۵
تقابل ماکرون و بولسونارو از جنگل‌سوزی تا توهین خانوادگی

گروه جهان|

برزیل اعلام کرده است که کمک ۲۰ میلیون دلاری گروه۷ برای کنترل و اطفای آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های آمازون را نمی‌پذیرد. رییس دفتر ژاییر بولسونارو رییس‌جمهور برزیل، با اعلام این خبر به امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، توصیه کرده است که به خانه و مستعمراتش بپردازد. این اظهارنظر در ادامه درگیری‌های لفظی رهبران فرانسه و برزیل در حاشیه نشست گروه 7 است، جنگ لفظی که پای همسران مقامات دو کشور را هم به میان کشید.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، رییس دفتر ژاییر بولسونارو در واکنش به توافق رهبران کشورهای گروه 7 برای کمک به اطفای حریق گسترده جنگل‌های آمازون گفته است: «ما از گروه‌۷ برای این کمک تشکر می‌کنیم اما شاید بهتر باشد این امکانات برای احیای جنگل‌ها در اروپا مورد استفاده قرار گیرد.» اجلاس گروه ٧ با شرکت رهبران کشورهای امریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه، ایتالیا، برتانیا و کانادا دوشنبه در شهر ساحلی بیاریتز در جنوب غربی فرانسه به پایان ‌رسید.

حدود ۶۰ درصد از جنگل‌های آمازون در برزیل واقع است. دولت دست راستی این کشور در شرایطی کمک گروه7 را رد می‌کند که بنا بر اعلام انستیتو ملی تحقیقات فضای برزیل، در سال جاری بیش از ۷۲ هزار مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون رخ داده است. این آمار در سال گذشته ۴۰هزار مورد بوده است. در حال حاضر محققان می‌گویند که آتش‌سوزی در بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نقطه در جنگل‌های آمازون فعال است. جنگل‌های آمازون از آن نظر اهمیت دارد که یکی از مهم‌ترین ابزار دفاعی زمین در برابر تغییرات اقلیمی است و به عنوان ریه‌های کره‌زمین از آنها نام برده می‌شود که ۲۰درصد اکسیژن زمین را تولید می‌کند. آتش‌سوزی جنگل‌ها در بولیوی، کلمبیا، اکوادور، گویان فرانسه، پرو، سورینام و ونزوئلا نیز رخ داده‌ است.

امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، پیش از اینکه دولت برزیل کمک گروه 7 را رد کند گفته بود که ارایه این کمک در درجه اول برای تامین مالی پروازهای هواپیماهای مبارزه با آتش‌سوزی در آمازون است. ماکرون با این حال تاکید کرده بود که برای ارایه این کمک، توافق با دولت برزیل ضروری است.

توافق کشورهای گروه 7 در شرایطی بود که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده، از حضور در این نشست خودداری کرد. ترامپ ساعاتی بعد در جمع خبرنگاران در فرانسه گفت که پول مردم امریکا از طریق انرژی به دست می‌آید و او حاضر نیست تا این پول را برای رویاهای محیط‌زیستی به خطر بیندازد.

  تنش‌های ماکرون و بولسونارو

امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، پیش از نشست گروه ۷ نیز درباره آتش‌سوزی جنگل‌ها در برزیل و لزوم اختصاص کمک مالی برای اطفای حریق سخن گفته بود.

ژاییر بولسونارو رییس‌جمهوری پوپولیست و راست‌گرای برزیل، اما ماکرون را به‌دخالت در امور برزیل متهم کرده و سخنان او را ناشی از ذهنیت استعماری او خوانده بود. ماکرون در پی آن تهدید کرد که در توافقنامه تجاری دو کشور تجدیدنظر خواهد کرد.

رییس‌جمهوری فرانسه همچنین از ژاییر بولسونارو به‎دلیل نظر گستاخانه درباره همسرش به‌شدت انتقاد کرده است. رییس‌جمهوری برزیل در پاسخ به اظهارنظری در صفحه رسمی فیس‌بوک خود به یکی از کاربران که قیافه بریژیت ماکرون همسر رییس‌جمهوری فرانسه، را مسخره کرده بود نوشته است: «مشخص است که چرا ماکرون با بولسونارو در افتاده است» و در ادامه افزوده: که «نباید او را تحقیر کرد. مردم از خنده!» همسر امانوئل ماکرون بیش از ۲۰ سال از او بزرگ‌تر است و همسر رییس‌جمهوری برزیل ۳۷ سال دارد.

ماکرون در واکنش به این برخورد رییس‌جمهوری برزیل با اظهار تاسف زیاد آن را بسیار غیرمودبانه خواند. ماکرون گفت: «او سخنان بسیار گستاخانه ‌و غیر مودبانه‌ای را درباره همسر من زده است. من برای مردم برزیل احترام بسیار قائل هستم و امیدوارم که بتوانند هر چه زودتر رییس‌جمهوری مناسبی داشته باشند.» گفته می‌شود، بولسونارو پس از اینکه ماکرون در زمان برگزاری نشست رهبران گروه 7، عکسی از جنگل‌های آمازون در حال سوختن را منتشر کرد عصبانی شده است. ماکرون در این توییت نوشته بود: «خانه ما در حال سوختن است. به معنای واقعی کلمه.» چندی پیش نیز، رییس‌جمهوری برزیل تنها یک ساعت پیش از دیدار با ژان‌ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه، این دیدار را به‌علت درگیرهای کاری لغو کرد. اما در ساعت تعیین شده قرار ملاقات به آرایشگاه رفت و از کوتاه کردن موهای سرش به‌طور زنده ویدیو منتشر کرد.

 

ارسال نظر