حضور جدی بانک‌ها در عرصه حمایت از تولید

۱۳۹۶/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۷۶
حضور جدی بانک‌ها در عرصه حمایت از تولید

تاکید شبکه بانکی بر نرخ سود 15 درصدی از 11 شهریور   

 در شرایطی نیستیم که منابع مالی هدر رود

گروه بانک و بیمه|

رییس کل بانک مرکزی ایران خاطرنشان کرد: از شنبه هیچ نرخ سود بانکی بالای 15‌درصد نخواهیم داشت این رقم کاهشی ادامه پیدا می‌کند تا به نرخ تورم برسیم و این امر به انسجام نظام بانکی کشور نیاز دارد. بر این اساس با همکاری بانک‌ها، از ١١ شهریور، هیچ نرخ علی‌الحساب سود سپرده بانکی بالاتر از ۱۵‌درصد نخواهد بود.

به گزارش «تعادل»، ولی‌الله سیف صبح

۶ شهریور در جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی کشور از دو سال قبل آغاز شده است، گفت: کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی ازجمله اقداماتی است که ان‌شاءالله در آینده‌یی نزدیک اجرایی خواهد شد.

طی سال گذشته نظام بانکی کشور عملکرد خوبی در راستای حمایت از واحدهای تولیدی داشته است. منابع بانکی باید در مسیرهایی هزینه شود که مطمئن باشیم منجر به اشتغال و درآمد می‌شود چراکه در شرایطی نیستیم که منابع مالی هدر رود. برای حمایت از اقتصاد باید پروژه‌ها و ایده‌های مختلف را باتوجه به بازدهی که دارد اولویت‌بندی کنیم و بانک‌ها در عرصه حمایت از تولید حضور جدی دارند.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای سال ۱۳۹۶ نظام بانکی ۵۰ هزار میلیارد تومان با هدف رونق اقتصادی، حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط و ایجاد اشتغال در نظر گرفته است و به عنوان یک هدف جدی عملیاتی خواهد شد، تصریح کرد: از این میزان ۲۰هزار میلیارد تومان برای بنگاه‌های کوچک و متوسط و سرمایه در گردش آنها، ۱۰هزار میلیارد تومان برای نوسازی خطوط تولیدی این واحدها و ۲۰هزار میلیارد تومان نیز برای ایجاد اشتغال در اقصا نقاط کشور درنظر گرفته شده است. مکانیسم‌های اجرایی شدن این امر نیز آماده شده که ان‌شاءالله از ابتدای شهریورماه جاری امیدواریم بانک‌های کشور نسبت به اجرای آن اقدامات لازم را انجام دهند.

  ۹۰درصد تامین مالی اقتصاد بر دوش

نظام بانکی است

رییس کل بانک مرکزی جلوگیری از هدررفت منابع را لازمه تحقق رشد و رونق اقتصادی دانست و اظهار کرد: باید با جدیت هر چه بیشتر از اسراف و هدررفت منابع محدود نظام بانکی جلوگیری کنیم و اطمینان یابیم منابع به مسیرهایی که منجر به استمرار فعالیت‌های تولیدی و رشد اقتصادی می‌شود، هدایت شوند.

رییس کل بانک مرکزی ایران یادآور شد: در فاینانسی که منابع محدود و ایده‌ها مختلف است باید ایده‌یی نخستین ایده شود که بیشترین بازدهی را داشته باشد و نگاه مطلق نباید به سودآوری باشد بلکه باید به سمتی باشد که بیشترین اشتغال را ایجاد می‌کنند. رییس کل بانک مرکزی با اشاره به کارکرد بازار سرمایه و پول عنوان کرد: در دنیا تامین مالی پروژه‌های کلان و بلندمدت برعهده بازار سرمایه است و از طرف دیگر نیازهای کوتاه‌مدت و تامین بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق نظام بانکی انجام می‌شود. اما به دلیل اینکه بازار سرمایه در سال‌های گذشته در شرایط مطلوبی برای تامین سرمایه پروژه‌ها برخوردار نبود، از این رو در حال حاضر نزدیک به ۹۰‌درصد تامین مالی اقتصاد بر دوش نظام بانکی است. این ‌بار سنگین در تامین خدمات موجب می‌شود بانک‌ها و موسسات اعتباری آن‌گونه که باید نتوانند وظایف خود را در قبال بنگاه‌های کوچک و متوسط ایفا کنند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ولی‌الله سیف که به‌مناسبت هفته دولت به همراه معاونان و مدیران و جمعی از مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره بانک‌ها به استان خراسان‌جنوبی سفر کرده، در جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان خراسان‌جنوبی ضمن تقدیر از عملکرد نظام بانکی در حمایت از فعالیت‌های تولیدی در سال گذشته گفت: در طرح حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط و با همراهی شبکه بانکی ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۴ هزار و ۵۰۰ واحد اقتصادی در اقصا نقاط کشور اعطا شد که این امر به تحقق رشد و رونق اقتصادی در کشور کمک کرد. رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به رشد اقتصادی ۱۲.۵درصدی در سال گذشته گفت: برخی معتقدند که رشد اقتصادی سال ۱۳۹۵ در سایه افزایش صادرات نفت حاصل شده، این در حالی است که رشد اقتصادی بدون احتساب بخش نفت نیز 3.3‌درصد است؛ در کنار این مهم و با نگاهی به چهار فصل سال گذشته، به اهمیت و نقش پررنگ بخش غیرنفتی در تحقق رشد اقتصادی پی می‌بریم؛ بدین معنا که رشد بدون نفت از منفی 1.8‌درصد در فصل اول به 5.6درصد در پایان فصل چهارم رسیده است. این روند نشان از تحرک اقتصادی در فعالیت‌های تولید دارد که امیدواریم پویایی مجددا‌ در سال جاری و در سایر بخش‌های اقتصادی نیز رقم بخورد. البته پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که رشد اقتصادی در سال جاری بیش از ۵‌درصد باشد.

سیف خواستار تامین مالی پروژه‌ها با بررسی‌های اقتصادی جامع از سوی بانک‌ها شد و گفت: در دانش تامین مالی، منابع محدود به واسطه اولویت‌بندی و رتبه‌بندی به پروژه‌های با بازدهی مناسب تخصیص می‌یابد. البته آنچه در این میان حایز اهمیت است باید اشتغال‌زایی جوانان را نیز مدنظر قرار دهیم. البته یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری نیز ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است. خوشبختانه دولت در سال گذشته و با ایجاد سالانه بیش از ٦٠٠هزار فرصت شغلی به دستاوردهای خوبی در زمینه اشتغال‌زایی دست یافته است. البته اقتصاد کشورمان برای غلبه بر بیکاری نیازمند دستیابی به حداقل ۹۰۰ هزار فرصت شغلی در سال است.

وی ادامه داد: سال گذشته از درآمد حاصل از فروش نفت رشد داشتیم که امسال این درآمد را نخواهیم داشت و باید از طریق اقتصاد و صنعت رشد داشته باشیم. در سال ۱۳۹۶ اولویت‌هایی که از بعد اقتصادی باید دنبال کنیم، رونق اقتصادی، اشتغال و توسعه صادرات است و باید به این اولویت‌ها به‌عنوان محور اصلی کشور توجه شود.

سیف اظهار کرد: در شرایطی که نظام بانکی کشور نیز با مشکلاتی مواجه است، وظیفه اصلی نظام بانکی حمایت و پشتیبانی از اقتصاد است که در شرایط موجود برای تحقق این مهم باید از اسراف منابع بانکی پرهیز شود. در این راستا یکی از جهت‌گیری‌های ما تامین اشتغال در کشور است و باید برای جوانانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند شغل ایجاد شود. سیف با بیان اینکه فعالیت‌های اقتصادی باید پایدار باشد، اظهار کرد: زمانی این فعالیت‌ها پایدار است که هزینه‌های خود را پوشش دهد و اگر پروژه‌یی زیان‌ده باشد یعنی پایدار نیست و نمی‌تواند ادامه داشته باشد. همه ما باید در راستای تحقق این مهم همت کنیم و نباید اجازه دهیم که منابع محدود هدر رود. وی تاکید کرد: قبل از اینکه اصرار کنیم یک بنگاه اقتصادی ادامه داشته باشد، باید مشکل آن واحد را ادامه دهیم. نظام بانکی حدود ۹۰‌درصد تامین مالی اقتصاد را به‌عهده دارد و در این راستا بنگاه‌های کوچک و متوسط به‌دلیل پراکندگی که در کشور دارد از اهمیت زیادی برخوردار است در حالی که بنگاه‌های بزرگ در یک نقطه خاص از کشور متمرکز و آبادانی نیز در یک منطقه خاص محقق می‌شود.

 جلوگیری از پرداخت تسهیلات یکبار مصرف بانکی

رییس کل بانک مرکزی در جلسه اقتصاد مقاومتی خراسان‌جنوبی با اشاره به شعار هفته دولت «تدبیر و امید برای ایجاد اشتغال» اظهار کرد: باید روی این شعار متمرکز شویم و برنامه‌ریزی کنیم که چه اقداماتی برای تحقق این شعار انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه نظام بانکی انباشتی از مشکلات در دهه‌های گذشته را دارد، افزود: مشکلات نظام بانکی باید اصلاح شود و سایر دستگاه‌ها نیز برای تحقق این مهم تلاش کنند.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک‌ها باید به گسترش رفاه در سراسر کشور کمک کنند، ادامه داد: درخصوص خراسان‌جنوبی باید احساس تکلیف بیشتری داشته باشیم و برای توسعه و رشد این استان، کمک‌های بیشتری شود. وی با تاکید بر اینکه در شرایطی که ما دچار محدودیت‌های خاص هستیم، نظام بانکی تلاش می‌کند از طریق تخصیص بهینه منابع محدود، کارهای بزرگی انجام دهد، گفت: باید به سمتی برویم که محدودیت‌ها برداشته شود. به گفته وی، اگر بانک‌ها ملکی دارند و در چرخه رقابت از آن استفاده نمی‌کنند، استانداری و سایر دستگاه‌ها کمک کنند تا آن ملک هر چه سریع‌تر فروخته شود و پول آن برای ارائه تسهیلات به نظام بانکی تزریق شود. وی با بیان اینکه تسهیلات بانکی نباید یکبار مصرف ارائه شود، گفت: این تسهیلات به افرادی ارائه نشود که گرفتن آن، ‌از آنها مشکل باشد.

رییس‌ کل بانک مرکزی از ارائه ٥٤٨ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی کشور در سال گذشته خبر داد و افزود: از این رقم، ۶۴‌درصد سرمایه در گردش بوده و آنچه تزریق جدید شده، ۳۰ تا ۴۰ است. وی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که تزریق جدید امسال ۳۰‌درصد افزایش یابد و به ۶۷۱ هزار میلیارد تومان برسد که از این مبلغ، ۵۰ هزار میلیارد تومان برای کارهای با اولویت اختصاص خواهد یافت. سیف درخصوص مشکلات وثیقه‌یی برای گرفتن تسهیلات گفت: هر ابزاری که بتواند بانک از ‌طریق آن استیفای طرف کند، برای وثیقه مشکلی نخواهد داشت.

 

 

 

ارسال نظر