شماره امروز: ۵۴۷

| | |

ایرنا| رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: ارزش تجارت الکترونیکی کشور در نیمه نخست ۱۴۰۰ به پنج هزار و ۶۰۷ هزار میلیارد ریال رسید.

ارزش تجارت الکترونیکی کشور  ۵ هزار و ۶۰۷ هزار میلیارد ریال

 ایرنا| رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: ارزش تجارت الکترونیکی کشور در نیمه نخست ۱۴۰۰ به پنج هزار و ۶۰۷ هزار میلیارد ریال رسید. به گزارش ایرنا، «علی رهبری» در نشست خبری که امروز (دوشنبه) به مناسبت یک سالگی رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی برگزار شد، افزود: بر اساس آخرین آمار، ارزش مالی تجارت الکترونیکی در نیمه نخست امسال به پنج هزار و ۶۰۷ هزار میلیارد ریال و تعداد معاملات تجارت الکترونیکی نیز به عدد یک میلیارد و ۸۹۴ میلیون و ۳۶ هزار و ۴۹۶ رسید. رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اضافه کرد: همچنین تاکنون ۱۶ هزار و ۳۸۹ اینماد (نماد الکترونیکی) از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به کسب و کارها اعطا شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته موضوع رتبه‌بندی کسب‌وکارها با یک اپراتور آغاز شد. اکنون اگر فروشگاهی درخواست رتبه‌بندی داشته باشد، تنها با چند کلیک می‌تواند درخواست خود را مطرح کند.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی افزود: فاز نخست رتبه‌بندی کسب وکارها از دی ماه ۱۳۹۸ آغاز شد. پس از حدود یک ماه، نسخه شاخص‌های رتبه‌بندی منتشر و پس از آن فرآیند طراحی آن آغاز شد. تیرماه ۱۴۰۰ ارزیابی سطح پیشرفته در رتبه‌بندی آغاز شد. امکانات و توانمندی، سوابق عملکردی و شاخص‌های مالی از جمله شاخص‌هایی هستند که برای رتبه‌بندی کسب و کارها، مدنظر قرار می‌گیرد. رهبری اشاره کرد: تاکنون ۲۲۲ کسب و کار درخواست رتبه‌بندی داشتند که از بین آنها ۵ کسب و کار پنج ستاره، ۳۰ کسب و کار ۴ ستاره، ۸۷ کسب و کار سه ستاره، ۶۲ کسب وکار ۲ ستاره و ۹ کسب و کار یک ستاره دریافت کرده‌اند. یکی از اهداف مهم رتبه‌بندی کسب و کارها این است که به آنها کمک کند تا نقاط ضعف و قوت خود را بشناسند و برای رفع یا تقویت آن برنامه‌ریزی کنند. وی تاکید کرد: بیشترین عاملی که باعث نارضایتی خریداران اینترنتی شده، هزینه ارسال، پشتیبانی، زمان ارسال و مدل بسته‌بندی است. در مقابل کسب وکارها در طراحی وبسایت بهترین عملکرد را داشته‌اند. وقت آن است که در برنامه‌ریزی، کسب وکارها تمرکز بیشتر را داشته باشند و تلاش کنند بخش لجستیک را بهبود ببخشند.

عبور تعداد مشترکان «اینترنت پهن‌باند» از ۱۰۱ میلیون مشترک

 ایرنا| آخرین آمار حوزه فناوری اطلاعات حکایت از این دارد که تعداد مشترکین اینترنت پهن‌باند در کشور از ۱۰۱ میلیون مشترک نیز عبور کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، شیوع کرونا در جهان، مخاطرات بسیاری را رقم زد. شیوع ویروس کرونا بر همه‌چیز تاثیر منفی داشت، شاید بتوان گفت بر روی تنها چیزی که تاثیر مثبت داشت، استفاده از تکنولوژی برای رفع نیازهای روزمره بود. توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشورها، یکی از مهم‌ترین کارهایی بود که به واسطه کرونا سرعت گرفت. بسیاری از کشورهای جهان، از جمله ایران، توسعه‌ای که قرار بود ظرف چند سال رقم بزنند را در مدت زمان کوتاهی انجام دادند. اکنون در کشور ما نیز تمام خدماتی که می‌توان به صورت آنلاین ارایه داد، در دسترس مردم است. حمل و نقل، خرید اینترنتی، تحصیل، مراجعه غیرحضوری به بانک و پزشک و حتی اشتغال تا حد زیادی به اینترنت وابسته شده است. استفاده مردم از اینترنت و به تبع آن گوشی تلفن همراه باعث شده اکنون در کشور ۱۳۱ میلیون و ۵۴ هزار و ۷۴۰ نفر مشترک تلفن همراه داشته باشیم که ضریب نفوذ این دستگاه در کشور را به بیش از ۱۵۸ درصد رسانده‌اند.

بر اساس گزارش‌های برخطی که از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور در دسترس قرار می‌گیرید، اکنون پوشش ارتباطی جاده‌های اصلی -  فرعی ریلی نیز از ۹۴ درصد گذشته است. آخرین گزارش آماری از بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می‌دهد ضریب نفود اینترنت پهن‌باند ثابت در کشور از ۱۲۰ درصد عبور کرده است. مانند گذشته در بخش اینترنت سیار (با ضریب نفود حدود ۱۰۷ درصد) رشد مناسبی را شاهد بودیم، اما اینترنت ثابت با ضریب نفود نزدیک به ۱۳ درصد همچنان به دلایل مختلف از توسعه دورمانده است.  تعداد مشترکین اینترنت پهن‌باند در کشور ۱۰۱ میلیون و ۱۴ هزار و ۷۱۹ مشترک است که از این میان ۱۰ میلیون و ۶۶۰ هزار و ۷۱۵ مشترک اینترنت پهن‌باند ثابت دارند و ۹۰ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۴ نفر، مشترک اینترنت پهن‌باند سیار هستند. اکنون ضریب نفود اینترنت پهن‌باند در کشور از ۱۲۰ درصد عبور کرده است.

سهم اپراتورها از ضریب نفوذ اینترنت در کشور به این صورت است که شرکت مخابرات ایران - همراه اول، ۵۳.۵۳ درصد وایرانسل ۴۲.۵۹ درصد سهم دارند. رایتل ۳.۸۷ درصد و سازمان منطقه آزاد کیش کمتر از نیم درصد در این بازار سهم دارد.

به گزارش ایرنا، بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است «در توسعه زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی سرمایه‌گذاری کند به‌گونه‌ای که امکان ارایه دست‌کم چهار خدمت الکترونیکی اصلی دولت (سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی) در ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور امکان‌پذیر شود.» در حوزه توسعه ارتباطات روستایی نیز اکنون حدود ۹۸ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار که تعداد آنها ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستا است به شبکه ارتباطی متصل هستند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران