خوش‌بینی‌ها نسبت به بورس 1400

۱۳۹۹/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۹۸۶
خوش‌بینی‌ها نسبت 
به بورس 1400

رقیه ندایی

بورس تهران با فرضیه‌های مثبت می‌تواند سال بسیار مطلوب و خوبی را تجربه کند. برای نمونه؛ اگر فرض را بر این موضوع بگیریم که سال آینده برجام امضا می‌شود و نرخ دلار به پایین‌تر از 22 هزارتومان نرسد، بازارسرمایه می‌تواند تا پایان سال آینده بازدهی در حدود  20 الی 40 درصد داشته باشد. 

دو حالت در بازارسرمایه وجود دارد؛ اینکه وضعیت بازار بدین شکل ادامه یابد یا برجام به بهترین شکل ممکن میان کشورها امضا شود. نکته مهم اینجاست که طرج جدیدی برای تحریم‌ها در کشور اجرایی نشود و تحریمی به لیست تحریم‌های ما اضافه نشود. اگر اتفاقی همانند افزایش تحریم‌ها رخ دهد شاهد بازدهی 40 درصدی در بورس خواهیم بود چراکه نرخ دلار نمی‌تواند به پایین‌تر از 22 هزارتومان برسد و در رقم‌های 24 هزارتومان ثابت می‌ماند. بنابراین ادامه وضع موجود یا بازگشت به برجام مشروط بر اینکه دلار به پایین‌تر از 22 هزارتومان نرسد بازارسهام می‌تواند با بازدهی 40 درصدی در سال آینده مواجه شود. بخشی از بودجه سال آینده از طریق بورس تامین می‌شود و اگر بخواهیم میزان عرضه را در بازار افزایش دهیم یک مقدار مشکل در بازار ایجاد می‌شود و اگر بخواهیم عرضه عمده برای تامین مالی دولت از طریق فروش سهام دولت داشته باشیم یا آزادسازی سهام عدالت رخ دهد شرایط بورس را نامطلوب می‌کند. وضعیت بورس مشروط به وضعیت اکنون است یعنی کماکان سهام عدالت ممنوعیت فروش داشته باشد و دولت شرایط بازار را با عرضه‌های متعدد تغییر ندهد. 

در سال 1399 بورس تهران وضعیت مطلوبی را تجربه کرد اما شاخص پس از گذر از محدوده یک میلیون و 600 هزار واحد وارد محدوده حبابی شد و در زمان این حباب عرضه‌های مناسبی در بازار توسط مسوولان رخ نداد تا از رشد بی‌دلیل بازار سهام جلوگیری کند، همچنین نبود استراتژی برای دو طرف بازار یکی از این عوامل بود. به‌طور کلی در سالی که گذشت مردم را به بورس دعوت کردیم بدون اینکه جوابگوی خوبی برای آنان باشیم.

 

ارسال نظر