اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۷۴۵

 تشکیل هیأت ویژه بررسی مشکلات اقتصادی در مجلس

نماینده مردم تهران در مجلس از تشکیل هیأتی برای پرداختن به موضوعات مهم کشور از جمله نقدینگی، مشکلات بانک‌ها، مشکل اشتغال و موانع تولید در مجلس خبر داد.الیاس حضرتی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  فارس، اظهار داشت: با توجه به مشکلات اقتصادی کنونی کشور باید در مجلس اقدام عاجل و عملیاتی صورت گیرد.وی افزود: در همین رابطه بنده پیشنهاد دادم و بر اساس آن یک هسته فعال، با انگیزه و پا به کار تشکیل شده تا به موجب آن وقت بیشتری برای بررسی مشکلات کشور و ارایه راهکارهایی در این زمینه، در مجلس اختصاص دهند.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: این هیأت ویژه چهار موضوع و گره‌های اساسی کشور از جمله نقدینگی، مشکلات بانک‌ها و مسائل ارزی و موضوعات اشتغال و مراکز تولیدی و موانع تولید را در دستور کار خود دارد.حضرتی ادامه داد: از طریق این هیأت به صورت تخصصی به موارد مذکور پرداخته خواهد شد.

کشف ۶ مورد قاچاق انسان

در گمرک

گمرک ایران از کشف ۶ مورد قاچاق انسان در روز‌های اخیر خبر داد و اعلام کرد: آمار کشفیات قاچاق انسان از ابتدای امسال تا کنون به ۱۴۵ نفر رسید. ماموران گمرک بازرگان در دو عملیات 6 مورد قاچاق انسان در محموله‌های خروجی کشف کردند و به این ترتیب آمار کشفیات قاچاق انسان از ابتدای سال جاری تا کنون به 145 نفر رسید. ماجرا از این قرار بود که ماموران این گمرک در یکی از این عملیات‌ها، در ساعات بامدادی با مشکوک شدن به یک دستگاه تریلر حامل بار رول کاغذ به مقصد ترکیه، پس از رصد اطلاعات و مدارک محموله با استفاده از دستگاه ایکس ری به بازرسی آن اقدام کردند. ماموران گمرک پس از بازرسی این محموله موفق به کشف 5 انسان شدند که در میان بار کانتینر مخفی شده بودند. این افراد تبعه یکی از کشورهای همسایه بودند. ماموران گمرک همچنین درعملیات جداگانه دیگری موفق شدند در مسیر درب صادرات، یک نفرایرانی با هویت نامعلوم را که در زیر یک دستگاه تریلی خروجی مخفی شده بود، شناسایی و کشف کنند. این افراد به دستگاه‌های قضایی تحویل داده شدند.

افراد فرصت طلب نباید پست‌های مدیریتی بگیرند

معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه گفت: به افراد فرصت طلبی که به‌دنبال منابع مالی هستند، نباید پست‌های مدیریتی داده شود.به گزارش ایرنا، زهرا اربابی در آیین معارفه رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: مسوولان به گونه‌ای تلاش و فعالیت کنند که بتوانند پاسخگوی خون شهیدان باشند.وی اظهار داشت: نوآوری، خلاقیت و افزایش بهره وری از مهم‌ترین ویژگی‌های توجه به نیروی انسانی کارآمد در دستگاه‌های اجرایی است.اربابی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید بر توسعه با مشارکت مردم اعتقاد راسخ دارد.وی تاکید کرد: امروزه توسعه بر پایه سه اصل و سطح رشد اقتصادی، مشارکت مردم و در نسل سوم انسان محوری مورد توجه قرار گرفته است.اربابی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید دستیابی به توسعه بدون مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی و منابع ملی را ممکن نمی‌داند.وی توجه جدی و ایجاد فضا برای فعالیت بخش خصوصی را ضروری دانست و یادآور شد: در این راستا مدیران دستگاه‌های اجرایی موظفند از بخش خصوصی حمایت و بر عملکرد آن نظارت کنند.معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: سپردن امور به کارشناسان و کارکنان مجرب با توانایی پذیرش مسوولیت، نتیجه کارآمدی نظام اداری است.وی گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها باید با تعامل سازنده با سایر دستگاه‌های اجرایی نسبت به هموار کردن مسیر توسعه همه‌جانبه تلاش کنند.اربابی تاکید کرد: چهارمحال وبختیاری از ظرفیت و توانمندی‌های مطلوبی در حوزه گردشگری، صنعت و کشاورزی برخوردار است.وی افزود: توجه به اشتغال خانگی و رونق صنایع کوچک نقش اساسی در کاهش نرخ بیکاری، افزایش نرخ اشتغال و رونق اقتصادی دارد.رییس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: بیکاری به عنوان ابرچالش و مهم‌ترین مشکل اقتصادی این استان محسوب می‌شود.حبیب‌الله وفایی تاکید کرد: به همین منظور از خرداد 1395 تاکنون در حوزه برنامه‌ریزی، نظارت و اجرا تصمیم‌ها براساس برنامه محوری گرفته شد.

افت واردات از 4 شریک اصلی

تسنیم|بر اساس آمارهای گمرک ایران، در 5ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، میزان واردات از 4شریک اصلی تجاری ایران، یعنی امارات، جمهوری کره، هند و آلمان کاهش یافته است. بر این اساس واردات از امارات 28 درصد، واردات از کره14 درصد، از کشور هند 7 درصد و میزان واردات از آلمان حدود 15 درصد کاهش یافته است. گفتنی است در این مدت واردات از کشور امارات بیش از یک میلیارد دلار کاهش یافته است. آمارهای تجارت خارجی نشان می‌دهد کل واردات در 5 ماهه ابتدایی نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت 9.6 درصدی مواجه شده است. کل واردات در مدت مذکور حدود 18.9 میلیارد دلار بوده است به‌این ترتیب کل واردات نسبت به سال قبل در همین زمان حدود 2 میلیارد دلار کاهش یافته است.

 

ارسال نظر