توافق سوچی فرصت کوتاهی برای اردوغان است

۱۳۹۷/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۹۸۷
توافق سوچی فرصت کوتاهی برای اردوغان است

توافق روسای جمهوری روسیه و ترکیه، فرصت کوتاهی برای رجب طیب اردوغان بود تا دستاوردی مختصر از میدان سوریه کسب کند. روزنامه الوطن چاپ مسقط نوشته، با پایان یافتن نبردهای ارتش سوریه در جبهه‌های مختلف، رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه متوجه شد که مقصد بعدی ارتش و به عبارت دیگر مقصد روسیه، ایران و سوریه استان ادلب است که به صورتی ساختار آن چیده شده است که پیروزی در آن از همه پیروزی‌های محور مقاومت بزرگ‌تر باشد.

رجب طیب اردوغان برای رساندن نظرات خود به سوریه، دست به سوی ولادیمیر پوتین دراز کرد به‌ویژه اینکه تصمیم مقدماتی در اجتماع سه جانبه حسن روحانی، پوتین و اردوغان در تهران گرفته شد و اردوغان می‌داند که نظام سوریه در هیچ شرایطی نمی‌پذیرد که استان ادلب سوریه خارج از تسلط و سیطره آن باشد هرچند که نبرد در آن به خاطر شرایط و دلایلی به تاخیر افتاده است. در نشست سه جانبه تهران، رجب اردوغان تنها بازنده بود زیرا به‎‎طور غیر مستقیم به وی اعلام شد که برنامه آزادسازی استان ادلب با هماهنگی روسیه، ایران و سوریه و دیگر طرف‌ها گرفته شده و قطعی است. به این ترتیب اردوغان در نشست تهران بزرگ‌ترین بازنده‌ای بود که نیاز به نجات یا حداقل فرصتی برای یافتن راه‌حلی آرام در دوره ضعف نقش‌آفرینی خود بود.

در بدترین صورت اینکه او نیاز به فرصتی برای تقویت جبهه‌ها در استان ادلب داشت تا بتواند به دستاوردی همسنگ دیگر طرف‌های صاحب نفوذ در سوریه دست یابد. قطعا این اردوغان است که درخواست فرصتی کرده است تا پیشنهادهایی که هرچند به صورت موقت به وی شده است را بررسی کند. سوریه برای پایان دادن به پرونده ادلب به بهای هر فداکاری و برای خلاص شدن از این تعداد تروریست عجله دارد، همان تروریست‌هایی که غیر از کشته یا تسلیم شدن و یا فرار به سوی ترکیه راه دیگری ندارند.اکنون توافقی میان سوریه، روسیه و ایران انجام شده است و از نشست تهران کاملا این توافق آشکار بود ولی توافق دوجانبه سوچی میان پوتین و اردوغان فقط به خاطر ترکیه است و آخرین فرصت برای اردوغان به شمار می‌رود و نه راه‌حل نهایی که مورد رضایت روسیه و ایران و در وهله نخست سوریه باشد. اطلاعات موجود نیز نشان می‌دهد که افسران و نیروهای مسلح سوریه از این توافق دوجانبه راضی نیستند بلکه برای آغاز عملیات در ادلب عجله دارند و درحال برنامه‌ریزی برای پایان دادن به وجود تروریست‌ها در این

منطقه هستند.

رجب طیب اردوغان فرصتی دیگر به دست آورد ولی این فرصت چندان طولانی نیست به‌ویژه اینکه شرایط وی در داخل از وضعیت لیر ارزش پول ترکیه، تا دیگر موارد چندان مناسب نیست و روابط آنکارا با واشنگتن نیز به گونه‌ای نیست که بتواند در آینده متغیر ادلب روی آن حساب کند.

به گزارش ایرنا، کمتر از دو هفته پیش، سران ایران، روسیه و ترکیه در نشست سه جانبه خود در تهران در خصوص سوریه و ادلب گفت‌وگو کردند اما رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه بر سر حمله نظامی ارتش سوریه به پشتوانه متحدان خود به ادلب مخالف بود و خواستار دادن فرصت به افرادی شد که از نگاه دولت قانونی سوریه و متحدان آن تروریست‌های تکفیری هستند و ترکیه برخی از آنان را مخالفان میانه رو می‌خواند.

از این رو اردوغان دو شنبه با ولادیمیر پوتین همتای روسی در سوچی دیدار و در این سفر تلاش کرد تا موافقت رییس‌جمهوری روسیه را در توقف حمله به شهر ادلب به عنوان آخرین پایگاه مهم تروریست‌ها در سوریه جلب کند. پس از پایان نشست، پوتین از توافق با ترکیه خبر داد و اعلام کرد که تصمیم گرفتیم تا روز 15 ماه اکتبر (23 مهر) در امتداد خطوط حائل بین معارضان مسلح سوری و ارتش سوریه (در ادلب) محدوده غیرنظامی به عمق 15-20 کیلومتر ایجاد کنیم و این محدوده را واحدهای گشت سیار ارتش ترکیه و پلیس نظامی روسیه کنترل خواهند کرد. روسای جمهوری روسیه و ترکیه در سوچی توافق کردند که عملیات نظامی در ادلب برای حفظ جان غیر نظامیان انجام نشود و یک منطقه غیرنظامی در این استان ایجاد شود تا بتوان بدون آسیب رساندن به مردم، آخرین منطقه از خاک سوریه را از وجود تروریست‌ها، پاکسازی کرد.

 

ارسال نظر