اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۱۲۴

 جزئیات حمله «استاکس نت» به تاسیسات هسته‌ای ایران

یک پایگاه خبری امریکایی فاش کرد: رییس‌جمهور پیشین امریکا دستور حمله به سیستم‌های کامپیوتری تاسیسات هسته‌یی ایران را به‌طور محرمانه صادر کرده بود که عملیات مربوطه آن در زمان ریاست‌جمهوری جورج بوش با همکاری اسراییل آغاز شده بود.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل، دولت باراک اوباما رییس‌جمهور پیشین امریکا ظاهرا درباره رییس‌جمهور سابق سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) و آژانس امنیت ملی تحقیقاتی را انجام داده بود. مایکل هایدن متهم است که در سال 2012 ا طلاعات طبقه‌بندی شده (محرمانه) را در اختیار رسانه‌ها قرار داده بود. یک پرونده دادگاهی که به تازگی منتشر شده و در اختیار پایگاه خبری دیلی بیست قرار گرفته است، نشان می‌دهد که پلیس فدرال امریکا (FBI) خواهان حکم بازرسی از حساب ایمیل AOLهایدن شده بود. این پرونده همچنین نشان می‌دهد که پلیس فدرال هایدن را به افشای اطلاعات برای روزنامه نیویورک تایمز متهم کرده است. اطلاعات فاش شده در ژوئن 2012در یک مقاله منتشر شده بود.  در این مقاله آمده است که رییس‌جمهور اوباما به‌طور محرمانه فرمان حمله سایبری به سیستم‌های کامپیوتری که به تاسیسات غنی‌سازی کلیدی ایران مرتبط بودند، صادر کرد. این حملات که در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش با همکاری اسراییل آغاز شد با کد نامگذاری شده «بازی‌های المپیک» خوانده می‌شد.  ویروس کامپیوتری استاکس نت به‌طور اتفاقی در سال 2010 در نتیجه یک خطای برنامه‌نویسی علنی شد و اجازه داد تا نیروگاه نطنز در ایران جان سالم به در ببرد و در سراسر جهان در اینترنت منتشر شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که این مقاله سوءظن‌ها مبنی بر اینکه امریکا مسوول این حملات بوده است، ثابت می‌کند. حکم بازرسی مذکور نیز در نوامبر 2012 ثبت شده بود و روز دوشنبه (27 فروردین‌ماه) علنی شد. هایدن در پاسخ به این سوال که آیا وی از موضوع حکم بازرسی حساب ایمیلش اطلاع داشته یا نه، به دیلی بیست گفت: فکر نمی‌کنم که آنها اطلاع داده باشند.

بنابراین گزارش، اگرچه نام هایدن در مقاله نیویورک تایمز به عنوان منبع افشاگری درباره عملیات «بازی‌های المپیک» درج شده بود، وی در آن زمان گفته بود: این نخستین باری است که یک حمله سایبری برای یک تخریب فیزیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیلی بیست گزارش داد که پلیس فدرال سوابق ایمیل هایدن را به دست آورد که نشان می‌داد وی 10 بار قبل و بعد از انتشار مقاله نیویورک تایمز با دیوید سنجر نویسنده مقاله مکاتبه کرده بود.  مایکل هایدن در سال‌های 1999 تا 2005 رییس آژانس امنیت ملی و پس از آن تا سال 2009 رییس سازمان سیا بوده است.

 پرداخت یارانه برای واردات محصولات اساسی کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که با توجه به سیاست‌گذاری جدید ارزی در راستای تامین دلار ۴۲۰۰تومانی و پرداخت مابه‌التفاوت برای واردات کالاهای اساسی مشمول ارز مبادله‌یی با گرانفروشان متخلف برخورد می‌شود.

علی‌اکبر مهرفرد در حاشیه گردهمایی مسوولان کشاورزی که برای تقدیر از معاون سابق امور دام این وزارتخانه برگزار شد، در پاسخ به ایسنا درباره تغییر بازار ارز و قیمت واردات نهاده‌ها و محصولات کشاورزی اظهار کرد: نرخ ارز برای واردات نهاده‌های کشاورزی به ویژه نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی مانند ذرت، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی و... تفاوتی با گذشته ندارد و بر اساس سیاست‌گذاری صورت گرفته از سوی دولت، روش پرداخت آن فرق کرده است. به این معناست که چون دلار به ۴۲۰۰ تومان رسیده، ۳۸۰۰تومان از قیمت آن را واردکننده و ۴۰۰ تومان دیگر آن را دولت پرداخت می‌کند. وی افزود: در حال حاضر دیگر ارزی به نام ارز مبادله‌یی نداریم و فقط دلار ۴۲۰۰ تومانی است که به کالاهای اساسی مشمول ارز مبادله‌یی و با مابه‌التفاوت ۴۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد. یعنی دلار برای واردکنندگان با همان قیمتی که خرید می‌کردند، تامین می‌شود و جای هیچ مشکل و نگرانی در این زمینه نیست. معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: آنهایی که از این تسهیلات استفاده کرده و از شرایط کنونی سوءاستفاده کنند، مرتکب تخلف شده و با گرانفروشان متخلف در این زمینه برخورد می‌شود.

مهرفرد تصریح کرد: به همه واردکنندگان اعلام کردیم که هر کس کالا و محصولش را با ارز مبادله‌یی وارد کرده یا نرخ ارز برای وارداتش مبادله‌یی بوده است، یارانه می‌گیرند و به دستگاه‌های نظارتی هم اعلام کرده‌ایم هوشیار باشند و در این میان اگر هر شهروندی با این تخلفات روبه‌روست باید آن را به دستگاه‌های نظارتی اطلاع دهد. وی گفت: وقتی تصمیمی به مرحله اجرا می‌رسد چند روزی طول می‌کشد و ابهامات تا حدی به وجود می‌آید اما به نظر من قیمت‌ها نباید تغییر کند و قیمت آن‌ دسته از محصولاتی که نرخ ارزشان، آزاد و متقاضی بوده باید کاهش هم پیدا کند چرا که ارزان‌تر شده است. در همین حال یکی دیگر از معاونان وزیر جهاد کشاورزی گفت: سیاست جدید ارزی و پرداخت آنی مابه‌التفاوت ۴۰۰ تومانی برای جلوگیری از نوسانات در کالاهای اساسی است و در صورت اجرای درست، هیچ نگرانی برای افزایش قیمت‌ گوشت و مرغ که نهاده‌های تولید آنها وارداتی است، نداریم. عبدالمهدی بخشنده اظهار کرد: پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی و تصمیم هیات دولت برای عدم افزایش قیمت نهاده‌های دامی مانند کنجاله سویا و ذرت در بخش کشاورزی این است که این بخش از افزایش ناگهانی ارز متاثر نشود تا قیمت تمام شده محصولات افزایش پیدا نکند.وی افزود: قرار بر این شد، واردکننده‌های بخش کشاورزی با همان دلار ٤٢٠٠ تومان وارد و تمهیداتی اتخاذ شود تا بلافاصله ٤٠٠ تومان مابه‌التفاوت آن به واردکنندگان پرداخت شود. در این صورت افزایش قیمت برای بخش کشاورزی نخواهیم داشت.  بخشنده در رابطه با نهاده‌های وارداتی بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: از نهاده‌های وارداتی اصلی ما ذرت است که مربوط به خوراک طیور می‌شود و نهاده‌های دیگر، کنجاله سویا و مقداری کمی جو است. اگر تصمیمات اتخاذ شده عملیاتی شود شاهد افزایش قیمت نهاده‌ها و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده مرغ و گوشت نخواهیم بود. معاون بخش برنامه‌ریزی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی هر قیمتی باشد باید به تصویب شورای اقتصاد برسد ولو اینکه این قیمت اقتصادی هم نباشد. قیمت خرید تضمینی هنوز نهایی نشده و ما پیگیر آن هستیم.  بخشنده گفت: در حال حاضر به صورت علی‌الحساب محصولات کشاورزی را از کشاورزان خریداری می‌کنیم و تا شب گذشته ٤٠ تا ٥٠ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کردیم که با همان نرخ سال قبل به کشاورزان پرداخت خواهیم کرد.

 

 

ارسال نظر