طلای سیاه

۱۳۹۷/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۳۰۰

دفاع رییس اوپک مقابل انتقادات ترامپ

ایسنا| سهیل المزروعی رییس دوره‌یی اوپک و وزیر انرژی امارات متحده عربی از این گروه صادرکننده نفت در برابر انتقاد رییس‌جمهور امریکا و درخواست اخیر وی برای بالا بردن تولید نفت دفاع کرد و در مصاحبه با رویترز در کالگاری آلبرتا گفت: اوپک نمی‌تواند به تنهایی عامل همه مشکلاتی باشد که در صنعت نفت روی می‌دهد، اما ما از نظر تدابیری که در دیدار اخیرمان در ماه ژوئن به کار بستیم، پاسخگو بوده‌ایم.

وی در ادامه افزود: من احساس می‌کنم که اوپک سهم خود را انجام داده است.

دونالد ترامپ در هفته‌های اخیر اوپک را متهم کرده قیمت‌های بنزین را بالا برده است و فشار در عربستان سعودی برای افزایش تولید برای جبران صادرات کمتر از سوی ایران را افزایش داده است.

مزروعی گفت: اوپک مایل است که به کشورهای مصرف‌کننده بزرگ نفت از جمله‌ امریکا گوش کند.

وزیر انرژی امارات متحده عربی ادامه داد: اعضای اوپک از ظرفیت کافی برای جبران هرگونه اختلال عرضه غیرمنتظره برخوردار هستند. اوپک درصدد برقراری توازن میان عرضه و تقاضا بوده و قیمت‌های نفت را هدف نگرفته است. مزروعی گفت: وی ضرورتی برای برگزاری نشست فوق‌العاده اعضای اوپک پیش از نشست رسمی آنها در دسامبر نمی‌بیند.

افزایش چشم‌گیر درآمد نفتی عراق

ایرنا| وزیر نفت عراق شامگاه دوشنبه اعلام کرد: درآمدهای این کشور از محل فروش نفت در 6ماه نخست سال 2018 میلادی و به 40 میلیارد و 345 میلیون و 235 هزار دلار رسیده است، در حالی که این میزان در مدت مشابه سال 2017 تنها 27 میلیارد و 642 میلیون و 29 هزار دلار بود که افزایش 13 میلیارد دلاری را نشان می‌دهد. به گزارش تارنمای وزارت نفت عراق، جبار اللعیبی تصریح کرد: صادرات نفت ما در سال جاری میلادی نیز جهش قابل توجهی یافت، به گونه‌یی که این رقم امسال به 625 میلیون و 193 هزار و 749 بشکه رسید درحالی که این رقم در شش ماهه سال گذشته، 592 میلیون و 439 هزار و 163 بشکه بود.  در میان سال‌های 2014 و 2015 و زمان اوج حضور تروریست‌های داعش در عراق، تولید و صادرات نفت این کشور کاهش چشمگیری یافت، اما پس از پایان جنگ با تروریست‌ها در سال 2016، تولید خود را به 4میلیون و 500 هزار بشکه در روز رساندند. در همین راستا، پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی نشان از آن دارد که نفت تولیدی عراق تا 2 سال آینده به روزانه 6میلیون بشکه برسد.

افزایش قیمت نفت پشت دروازه‌های بازار

تسنیم| به گزارش رویترز، بانک انگلیسی بارکلیز با اشاره به احتمال کاهش عرضه نفت ایران و لیبی پیش‌بینی خود از قیمت نفت در سال جاری و سال آینده میلادی را افزایش داد.

این بانک در گزارش خود آورده است: به دلیل کاهش‌های جدید و افت سریع‌تر عرضه نفت ایران، پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت نفت برنت و نفت خام امریکا در سال آینده میلادی به‌طور متوسط 71 و 65 دلار در هر بشکه باشد. از طرف دیگر به گفته رییس شرکت ملی نفت لیبی، تولید نفت این کشور از 1.28 میلیون بشکه در ماه فوریه به 527 هزار بشکه در روز رسیده است.

بانک بارکلیز قبلا قیمت نفت برنت در سال 2019 را 65 دلار پیش‌بینی کرده بود. این بانک انگلیسی همچنین پیش‌بینی کرده که متوسط قیمت نفت برنت در نیمه دوم امسال به 73 دلار برسد. این بانک همچنین گفته، احتمال افزایش صادرات نفت عربستان به امریکا در ماه‌های آتی موجب تضعیف قیمت نفت وست‌تگزاس‌اینترمدییت خواهد شد.

در این گزارش همچنین تصریح شده است که تصمیم اخیر اوپک و اختلالات ایجاد شده در مناطق مختلف جهان موجب تحلیل رفتن ظرفیت مازاد کشورهای تولید‌کننده خواهد شد و به افزایش قیمت‌ها کمک می‌کند.

تولید نفت کویت 85 هزار بشکه‌ در روز افزایش یافت

فارس| نزار العدسانی مدیرعامل اجرایی موسسه نفت کویت با اشاره به اینکه از زمان خروج امریکا از توافق هسته‌یی و بازگشت تحریم‌های نفتی علیه ایران، پالایشگاه‌های مشتری نفت این کشور به سمت دیگر تولیدکنندگان نفت رفته‌اند، گفت: پالایشگاه‌های نفت آسیا در حال جایگزین کردن نفت ایران با واردات بیشتر نفت از عربستان، کویت، امارات و عراق هستند.

وی در حاشیه یک اجلاس در پکن عنوان کرد: کویت تولید نفت خود را ۸۵ هزار بشکه در روز افزایش داده که این افزایش در قالب توافق ماه گذشته اعضای اوپک برای بالا بردن تولید نفت انجام شده است.  وی گفت: هرگونه افزایش بیشتر تولید نفت این کشور بستگی به توافق کشورهای اوپک دارد. العدسانی ادامه داد: در حال حاضر تقاضا برای نفت وجود دارد و بازگشت تحریم‌های نفتی علیه ایران باعث می‌شود که برخی شرکت‌ها به دنبال یافتن تولیدکنندگان نفتی غیر از ایران باشند.  وزیر نفت کویت نیز در حاشیه این اجلاس در چین گفت: انتظار نمی‌رود تا پیش از ماه دسامبر اوپک جلسه‌یی برای افزایش تولید برگزار کند. وی گفت: بازار با ثبات است و ما بیش از میزان مورد نیاز نفت تولید می‌کنیم تا ثبات بازار حفظ شود.

 

ارسال نظر