کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۲۱۵

افزایش قیمت نفت در بازار جهانی

ایسنا| قیمت نفت روز دوشنبه که سرمایه‌گذاران به محدود شدن عرضه در بازار متمرکز شده بودند، افزایش پیدا کرد.

به گزارش رویترز، بهای معاملات آتی نفت برنت ۳۷سنت یا 0.5درصد افزایش یافت و به 77.48دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت امریکا نیز با ۲۹سنت یا معادل 0.4درصد افزایش در 74.09 دلار در هر بشکه معامله شد. آمار رسمی که پنج‌شنبه گذشته منتشر شد، نشان داد ذخایر نفت در کاشینگ اوکلاهاما که هاب تحویل معاملات آتی نفت امریکاست به پایین‌ترین حد در سه سال و نیم اخیر کاهش یافته است. سرمایه‌گذاران همچنین به میزان افزایش صادرات عربستان سعودی و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس معطوف شده‌اند. اوپک و متحدانش ماه ژوئن با تسهیل محدودیت‌های عرضه که از ابتدای سال ۲۰۱۷ به اجرا گذاشته شده و افزایش عرضه به میزان یک میلیون بشکه در روز موافقت کردند. تولیدکنندگان امریکایی نیز دکل‌های حفاری نفت بیشتری را اضافه می‌کنند. گزارش شرکت خدمات انرژی «بیکرهیوز» نشان داد، شمار دکل‌های حفاری نفت امریکا در هفته منتهی به ششم جولای 5 حلقه افزایش یافته و به ۸۶۳ حلقه رسیده است. براساس گزارش رویترز تحلیلگران می‌گویند، نگرانی‌ها نسبت به اینکه قیمت نفت به دلیل جنگ تجاری میان امریکا و چینی ممکن است دچار کاهش شود تا حدودی رفع شده است.

تصمیم مکزیک برای خودکفایی در نفت

ایرنا| رییس‌جمهوری جدید مکزیک اعلام کرد که دولتش به دنبال توقف واردات عظیم سوخت از خارج و همچنین خودکفایی این کشور در صنعت نفت است.

 به گزارش رویترز، «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» روز گذشته اعلام کرد که دولتش در راستای پایان واردات سوخت گام برمی‌دارد. وی گفت که این طرح در دوره اول سه ساله ریاست‌جمهوری‌اش اجرایی خواهد شد. رییس‌جمهوری مکزیک تاکید کرد که ازجمله اولویت‌های کاری دولتش تولید حجم زیاد نفت خام در داخل این کشور خواهد بود که سال‌هاست روند کاهشی داشته است. اوبرادور افزود: هدف ما کاهش واردات سوخت از خارج و همچنین احیای فوری تمامی فعالیت‌های نفتی ازجمله اکتشاف و یافتن چاه‌های نفت برای خودکفایی در این صنعت است. اوبرادور در ادامه عنوان کرد: موضوع مهم برای ما حل مساله کاهش تولید نفت خام است. ما نفت بسیار کمی را استخراج می‌کنیم. تولید نفت خام مکزیک در پنج ماه سال جاری میلادی بطور میانگین حدود 1.9 میلیون بشکه در روز بوده که در مقایسه با تولید 3.4 میلیون بشکه روزانه در سال 2004 (1383) یا 2.5 میلیون بشکه روزانه در سال 2013 (1392) کاهش چشمگیری داشته است.

 

ارسال نظر