نقش‌آفرینی ناخواسته 2 عضو اوپک در رویای نفتی سعودی

۱۳۹۷/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۱۹۴
نقش‌آفرینی ناخواسته 2 عضو اوپک در رویای نفتی سعودی

گروه انرژی

در آخرین روز کاری بازارها، نفت در اوج 3 سال اخیر خود، هفته را تمام کرد. افزایش یک‌دلار و 29 سنتی یا 1.9درصدی قیمت نفت امریکا را باید مرهون نگرانی‌های فزاینده نسبت به بحران اقتصادی ونزوئلا و احتمال بازگشت تحریم‌های امریکا بر ایران دانست. بهای معاملات وست‌تگزاس‌اینترمدییت امریکا برای تحویل در ژوئن در بازار نیویورک در عصر روز جمعه ۶۹,۷۲ دلار در هر بشکه بسته شد که نه ‌تنها بالاترین قیمت از ۲۶ نوامبر سال ۲۰۱۴ بود، بلکه برای کل هفته 2.4درصد افزایش قیمت‌ها را ثبت کرد. بهای فیوچرهای برنت تحویل جولای نیز در بازار لندن 1.25دلار یا 1.7درصد افزایش یافت و با قیمت 74.87 دلار در هر بشکه معامله شد تا افزایش 1.5درصدی برای قیمت برنت را در کل هفته رقم زند.  به گزارش رویترز، اگر تقاضای فزاینده برای سوخت در آستانه تابستان و توافق کاهش تولید اوپک و متحدانش را نادیده بگیریم، یک پای افزایش قیمت‌ها بحران اقتصادی در یکی از اعضای اوپک یعنی ونزوئلاست. نظرسنجی موسسه اطلاعات انرژی اس‌اند‌پی گلوبال پلاتس درباره میزان تولید اوپک نشان داد، تولید کشورهای عضو این سازمان در آوریل برای سومین ماه متوالی کاهش یافت و به پایین‌ترین میزان در یک سال گذشته رسید. طبق گزارش این موسسه، ونزوئلا از فوریه سال ۲۰۱۶ هر ماه کاهش تولید داشته است.

پای دیگر افرایش قیمت اخیر را باید نگرانی‌ها درباره آینده توافق هسته‌یی دیگر عضو اوپک یعنی ایران با قدرت‌های جهانی دانست. رابی فریزر تحلیلگر کالا در شرکت اشنایدر الکتریک در این باره به مارکت واچ گفت: سرنوشت توافق هسته‌یی ایران همچنان مورد توجه بازار قرار دارد با این‌همه ریسک خروج امریکا از برجام احتمالا در مقطع کنونی تاثیرش را در قیمت‌ها گذاشته است.

تنها چند هفته قبل از تصمیم احتمالی دولت امریکا به خروج از برجام و همزمان با بالا گرفتن نگرانی‌ها درباره آینده این توافق، بلومبرگ گزارش داد، ایران در ماه گذشته میلادی شاهد رشد قابل توجه صادرات نفت خود بوده است. صادرات نفت ایران در ماه آوریل به 2.48میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین رقم از زمان لغو تحریم‌ها طی بیش از دو سال گذشته است. هر چند این امر به این معنا نیست که تولید نفت ایران نیز روند مشابهی را تجربه می‌کند. در آمارهای موسسه کپلر آمده است: «ایران توانسته صادرات نفت خود را به صورت ماه به ماه به میزان قابل ملاحظه‌یی افزایش دهد که این افزایش عمدتا ناشی از آزادسازی ذخایر روی دریای این کشور بوده است.» با این همه احتمال تشدید تحریم‌ها علیه ایران از نگاه بلومبرگ باعث شده تا بسیاری از شرکت‌های نفتی بین‌المللی از ورود به ایران امتناع کنند و این امر تحقق بلندپروازی‌های تهران برای افزایش تولید را با مشکل مواجه کرده است.

 جای خالی نفت ایران

فیل فلین تحلیلگر ارشد بازار نفت در موسسه پرایس فیوچرز گروپ درباره نفت 75 دلاری و دورنمای سهم ایران از بازار پس از بازگشت احتمالی تحریم‌ها به اسپوتنیک روسیه گفت که پر کردن جای خالی نفت ایران کار آسانی نخواهد بود. وی درخصوص وضعیت بازار نفت به اسپوتنیک گفت: «به‌دلیل رشد قوی تقاضای جهانی و احتمال کاهش عرضه نفت ایران که پر کردن جای آن آسان نخواهد بود، شکاف بین عرضه و تقاضای نفت به کمترین میزان خود طی یک نسل رسیده است.» با این همه این تحلیلگر نفتی معتقد است که دیگر اعضای اوپک می‌توانند جای خالی نفت ایران در بازار را پر کنند. وی در این باره گفت: «روسیه، امریکا و شاید عربستان ظرفیت ذخیره بالایی برای پر کردن جای خالی نفت ایران دارند. اما من فکر نمی‌کنم روسیه یا عربستان عجله‌یی برای این کار داشته باشند. بگذارید با این وضعیت روبه‌رو شویم. آنها از سال گذشته برای افزایش قیمت نفت در حال همکاری هستند. بنابراین من فکر نمی‌کنم آنها برای پر کردن خلأ عرضه ایجاد شده خیلی عجله کنند.» وی همچنین با اشاره به کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت طی سال‌های اخیر و تقاضای قوی جهانی گفت: ما در یک چرخه جدید نفتی قرار گرفته‌ایم که در آن قیمت نفت در آینده افزایش خواهد یافت.

همین‌طور دانیل هاینس و سونی کوماری تحلیلگران گروه بانکی ANZ نیز در گفت‌وگو با رویترز با اشاره به رشد تنش‌های ژئوپلیتیکی و محدود شدن عرضه پیش‌بینی کردند، قیمت نفت تا پایان امسال ممکن است به ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کند. از همین‌رو رویای نفت 100دلاری عربستان هر چند بسیار دور و دراز است اما با نزدیک شدن به تابستان و بالا رفتن خطر بیرون آمدن امریکا از برجام و فروپاشی اقتصاد ونزوئلا در مقیاسی کوچک‌تر می‌تواند، محقق شود.

 

 

ارسال نظر