صعود طلای سیاه به بالای 49 دلار

۱۳۹۶/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۲۲۷

گروه انرژی  

بهای نفت خام در روز دوشنبه به دلیل کاهش در حفاری‌های نفت خام امریکا به بالای 49 دلار رسید. رویترز دیروز نوشت که بهای نفت خام برنت در لندن در روز دوشنبه به این دلیل که رشد حفاری‌ها برای تولید نفت خام شیل در امریکا با آهستگی روبه‌رو شد، افزایش یافت.

داده‌های منتشر شده از سوی بیکر هیوز در روز جمعه نشان داد که تا روز 14 جولای معادل 2سکوی حفاری به سکوهای ایالات متحده اضافه شده و آمار کلی را به 765 سکو رسانده است. افزایش سکوها در 4 هفته گذشته به‌طور متوسط 5سکو بوده است که پایین‌ترین آمار از نوامبر تاکنون به حساب می‌آید.

جفری هالی یک کارگزار معاملات نفت خام می‌گوید: «سرعت کند افزایش سکوها در کنار آمار رو به کاهش میزان هر دو ذخایر تجاری در ایالات متحده، احساسات مثبت حاکم بر فضای فعلی بازار نفت خام را به خوبی توضیح می‌دهد.»

بهای نفت خام برنت دریای شمال در معاملات ساعت 8:44 دقیقه صبح به وقت جی‌ام‌تی با 19سنت افزایش نسبت به روز قبل به 49 دلار و 10 سنت در هر بشکه رسید.

در همین ساعت نفت خام دبلیوتی‌ای نیز با 17سنت افزایش با رقم 46 دلار و 17 سنت در هر بشکه معامله شد. این وضعیت در حالی رقم خورده است که داده‌های منتشر شده از سوی چین در مورد تقاضای این کشور در نیمه دوم سال 2017، اوپکی‌ها را نسبت به قبل امیدوار‌تر ساخته است. دیروز رویترز گزارش داد که با وجود اینکه دولت چین قصد دارد تولید نفت خام را در تابستان کاهش دهد اما شواهدی مبنی‌بر این وجود دارد که چند پالایشگاه مستقل، در ماه ژوئن رکورد ظرفیت تولید و پالایش را شکسته‌اند.

در حالی پالایشگاه‌های مستقل در چین به دنبال افزایش ظرفیت تولید خود‌ند که آمارهای منتشر شده درباره تولید نفت خام داخلی چین از روند کاهشی این تولید حکایت می‌کند. کاهشی که به معنای افزایش واردات نفت خام و در نتیجه افزایش تقاضا خواهد بود. چیزی که بازار نفت خام اکنون بیش از هر زمان دیگری به آن احتیاج دارد.  طبق آمارهای فعلی تولید نفت خام چین اکنون روزانه 3میلیون و 940هزار بشکه در روز است که 2.3 درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

پیش از این نیز مارکت واچ گزارش داده بود که روند قدرتمند تشنگی چین برای واردات نفت خام، متضمن پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی برای تقاضای قوی‌تر در نیمه دوم سال جاری میلادی است. چین در نیمه نخست سال 2017 به‌طور متوسط روزانه 8 میلیون و 600 هزار بشکه نفت خام وارد کرده است.

آماری که 18 درصد بالاتر از واردات این کشور در ابتدای سال جاری به شمار می‌رود.

این کشور در کنار امریکا به رهبران وارد‌کننده نفت خام در جهان تبدیل شده است.

ناظران بازار چین معتقد هستند که از آن جایی که دولت این کشور هدف گسترش ذخایر استراتژیکش را دارد، پیش‌بینی می‌شود که روند صعودی مصرف این اقتصاد بزرگ حفظ شود. در همین حال پالایشگاه‌ها مشتاق هستند که ذخایر خود را با نفت خام ارزان پر کنند. تمام این‌ اتفاق‌ها نیز در حالی رخ می‌دهد که تولید داخلی نفت خام چین به دلیل خشک شدن میدان‌ها و نبود سرمایه‌گذاری، با سرعت رو به کاهش است.

 

ارسال نظر