ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۵/۲۰ - ۰۱:۰۸:۰۱
کد خبر: ۱۹۱۵۰۸

کمبود ۵ هزار دریانورد در کشتیرانی

مسعود پل‌مه، دبیرکل انجمن کشتیرانی با بیان اینکه با چالش کمبود نیروی متخصص دریایی و بندری مواجه هستیم گفت: دریانوردان بعضا تا ۶ ماه روی دریا و از خانواده و خشکی دور هستند لذا این شغل با مخاطرات و ریسک‌هایی همراه است. به گزارش تسنیم، پل‌مه با بیان اینکه «در حوزه منابع انسانی مورد نیاز بخش دریایی با چالش و کمبود حدود 5 هزار دریانورد مواجه هستیم و نتوانسته‌ایم جذابیت‌های لازم و کافی را فراهم کنیم» اظهار کرد: دریانوردان بعضا تا 6 ماه روی دریا و از خانواده و خشکی دور هستند، از این رو، این شغل با مخاطرات و ریسک‌هایی همراه است و به همین دلیل باید تمامی زوایایی چنین شغلی مدنظر قرار گیرد و متناسب با سختی آن، حقوق و مزایای مناسب تعریف شود. وی با بیان اینکه نیروهای متخصص در حوزه دریایی در سایر کشورها از تسهیلات ویژه‌ای برخوردار هستند، عنوان کرد: در ایران اما شرایط به گونه دیگری است و دریانوردان از شرایط مالی و رفاهی مطلوبی بهره‌مند نیستند و در این زمینه باید اقدامات مطلوبی در دستورکار قرار گیرد.

سازمان راهداری: شرکت‌های بدنام امتیاز خود را می‌فروشند

حمید محمدی فاز، مقام مسوول سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تایید خرید و فروش امتیاز شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، گفت: امتیاز شرکت‌های بدنام خرید و فروش می‌شود.

محمدی فاز در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: بر اساس مصوبه 161 شورای عالی هماهنگی ترابری کشور مصوب آبان سال 1377 و استناد به آیین‌نامه، آزمون تاسیس شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی کالا توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار می‌شود.

وی با یادآوری اینکه تاکنون 25 آزمون برگزار شده است، افزود: آخرین آزمون اواخر سال 97 برگزار شد که به دلیل تشدید شیوع ویروس کرونا، امکان برگزاری آزمون مذکور میسر نشد و ستاد ملی کرونا این مجوز را به ما نداد.

وی تصریح کرد: در سال‌های 99 و 1400 نیز ستاد ملی کرونا اجازه برگزاری آزمون را به سازمان راهداری نداد. با توجه به بهبود شرایط کرونا، ثبت‌نام از متقاضیان شرکت در آزمون تاسیس شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی آغاز شده و تا فردا 20 مرداد ادامه دارد. معاون دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری با اشاره به اینکه آزمون بیست و ششم را با همکاری سازمان سنجش برگزار خواهیم کرد، گفت: آزمون آتی را یا اواخر مهرماه یا اوایل آبان‌ماه امسال برگزار خواهیم کرد. محمدی فاز در رابطه با خریدوفروش امتیاز شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی بیان کرد: در این بخش تعداد خیلی کمی فروش داریم و این امتیازات مربوط به شرکت‌هایی است که خوب کار نکرده‌اند و کمتر از 500 میلیون تومان معامله می‌شود. وی با اشاره به اینکه شرکت‌های بدنام در حوزه قاچاق اقدام به فروش امتیاز خود می‌کنند، گفت: شرکت‌های فعال این بخش دارای ناوگان به‌روزی هستند و خرید و فروش امتیاز با قیمت 3 میلیارد تومان برای آن سودی ندارد. وی توضیح داد: به عنوان مثال یک شرکت فعال دارای تعداد کشنده ولوو مدل 96 و 97 است که قیمت هر کدام از آنها 7 تا 8 میلیارد تومان است و 3 میلیارد تومان برای آنها رقمی نیست که امتیاز خود را بفروش برسانند. برخی از این شرکت‌ها 50 دستگاه کشنده با قیمت حداقل 8 میلیارد تومانی دارند. معاون دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری با یادآوری اینکه تاکنون حدود 1600 نفر برای آزمون ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: متقاضیان باید نمره معینی را در آزمون کسب کنند تا شرایط دریافت مجوز تاسیس شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی را داشته باشند.

تخصیص زمین به تهرانی‌ها در قرچک و پیشوا 

خلیل محبت‌خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: فردا مراسم تحویل زمین به یکی از کارگزاری‌های نهضت ملی مسکن را خواهیم داشت؛ همچنین به زودی تصمیم داریم علاوه بر شهرهای قبلی در پیشوا و قرچک نیز به صورت خودمالک، زمین در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار دهیم تا اقدام به ساخت مسکن کنند. محبت‌خواه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پروژه نهضت ملی مسکن در نقاط مختلف استان تهران به صورت قرارداد با بخش دولتی، انبوه‌سازان یا به شکل خودمالک در حال اجرا است. برنامه‌ریزی‌هایی برای الحاق زمین در شهرستان‌های قرچک و پیشوا نیز در دستور کار قرار داده‌ایم. متقاضیان دارای شرایط که فرم «ج» آنها سبز است در قالب گروه‌های دو یا سه نفره می‌توانند از ما زمین دریافت کنند و ساخت و ساز انجام دهند. در بعضی شهرها که اراضی بیشتری در اختیار داریم حتی به یک نفر هم زمین واگذار می‌کنیم. وی افزود: در پی امضای تفاهم‌نامه با یکی از کارگزاران نهضت ملی مسکن، فردا مراسم تحویل زمین به کارگزاری مورد نظر در نقاط مختلف استان تهران برگزار خواهد شد. مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران تاکید کرد: با تحویل زمین‌ها به قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) تعداد پروژه‌های در حال اجرای نهضت ملی مسکن در استان تهران رشد چشمگیری خواهد داشت. همچنین در آینده نزدیک تفاهم‌نامه‌هایی با سازندگان، پیمانکاران و دیگر کارگزاری‌ها خواهیم داشت که تحولی در اجرای طرح‌های مسکن خواهد بود. محبت‌خواه با بیان اینکه پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان تهران فعال است و با سرعت مناسبی پیش می‌رود گفت: بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، ستاد اجرایی حضرت امام (ره)، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در این طرح‌ها حضور دارند. علاوه بر این از انبوه‌سازان پای کار و فعال هم استفاده می‌کنیم. ما طی فراخوان‌هایی به بخش خصوصی و دولتی و به‌طور کلی هرکس سابقه خوبی در ساخت و ساز دارد دعوت به همکاری کرده‌ایم.

 

ارسال نظر