در شهر

۱۴۰۱/۰۳/۲۴ - ۰۲:۴۹:۱۶
کد خبر: ۱۸۹۹۰۵

تشریفات اداری را حذف کنید نه ضوابط فنی

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران با اشاره به لزوم انجام آزمایش‌های ژئوتکنیک خاک به دلیل مشکل فرونشست در تهران، گفت: به هیچ‌وجه امکان حذف هیچ یک ازآزمایش‌های خاک درهیچ مرحله‌ای وجود ندارد. در میانه این بحران شهرداری‌ها تصمیم به کاهش مدت زمان صدور پروانه‌ها گرفته‌اند، چون سخت مسکن در کشور دچا رکود شده و قیمت مسکن به‌شدت رشد داشته است، گفته می‌شود زمان صدور پروانه ساختمانی در تهران 7 ماه و در شهرهای دیگر 5 ماه است که عامل اصلی کندی روند ساخت‌و‌ساز و عقب‌ماندگی اجرای برنامه‌های مسکن از طرح اصلی است. در این حال، محمد آقامیری رییس کمیته عمران شورای شهر تهران در گفت‌وگو با فارس با اشاره به لزوم انجام آزمایش‌های ژئوتکنیک خاک به دلیل مشکل فرونشست در تهران گفت: به هیچ‌وجه امکان حذف هیچ یک از آزمایش‌های خاک در هیچ مرحله‌ای وجود ندارد. مبحث هفتم مقرارت ملی ساختمان بر اجرای آزمایش‌های خاک تاکید دارد و بارها در مجامع تخصصی صحبت شده است که به دلیل تغییرات قابل ملاحظه رفتار خاک که حتی متر به متر ممکن است رفتاری متفاوت داشته باشد، انجام آزمایش‌های ژئوتکنیک ضروری است.  آقامیری تاکیدکرد: ضمن اینکه تهران وضعیت متفاوتی دارد چرا که این شهر از دیرباز به عنوان شهر هزار قنات معروف بوده است و خلل و فرجی که در خاک آن وجود دارد با آزمایش‌های ژئوتکنیک باید مشخص شود. از دیگر سو در بعضی مواقع برای ساختمان‌های بلند مرتبه، علاوه بر لزوم انجام آزمایش‌های ژئوتکنیک، آزمایش‌های ژئوفیزیک هم تجویز می‌کنیم تا از رفتار خاک در زیرساختمان اطلاعات کامل و جامعی داشته باشیم. او گفت: بنده در بحث صدرو پروانه ساختمانی با حذف کردن بحث‌های فنی و اجرای شکلی آن کاملا مخالف هستم و نباید کاهش زمان صدور پروانه سبب شود که از ضوابط فنی ساخت فقط پوسته‌ای ازآن اجرایی شود. بنابراین نظرم این است که در تولید ساختمان کیفیت کار فنی باید به نحو احسن انجام شود و برای کاهش زمان صدور پروانه به جای حذف و تقلیل ضوابط فنی، تا می‌توانیم تشریفات اداری را حذف کنیم.

حل مشکل حذف تابلو هتل‌ها توسط شهرداری

عضو شورای شهر تهران با اشاره به قوانین موجود و اقدام شهرداری در حذف تابلو هتل‌ها، به جامعه هتل‌داری قول پیگیری و حل این مشکل را داد. به گزارش فارس، نخستین جلسه هم اندیشی جامعه حرفه‌ای هتلداران استان تهران با رییس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران برگزار شد. به گفته اعضای جامعه هتل داران حاضر در این نشست، یکی از مشکلات اصلی، موضوعات مرتبط با ساخت هتل در تهران است که علوی، عضو شورای شهر تهران قول مساعد برای پیگیری و حل این مشکلات را داد. رییس کمیته گردشگری شورای شهر تهران در ادامه بر تلاش این شورا برای تحقق شعار «همچنین تبدیل تهران به مقصد گردشگری» تاکید کرد و گفت: به این منظور با همکاری و همراهی هتل داران می‌توان موانع و مشکلات را شناسایی و برطرف ساخت. یکی دیگر از موضوعات مورد اشاره توسط رییس هیات‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتل داران، موضوع حذف تابلو هتل‌ها توسط شهرداری تهران بر اساس قوانین موجود بود که در این زمینه نیز علوی قول همکاری و رفع مشکل را داد. وی با بیان اینکه برای حل مشکلات جامعه هتل داری در کمیته گردشگری شورای شهر تهران، کرسی حقوقی برگزار می‌شود تا مشکلات حقوقی بحث و برای رفع آنها برنامه‌ریزی صورت بگیرد، افزود: یکی از سیاست‌های اصلی ما جذب گردشگر برای تهران است و طبیعتا گردشگر نیز به محل اقامت نیاز دارد. وی ادامه داد: به همین منظور تمام تلاش خود را برای کمک به جامعه هتل‌داری انجام خواهیم داد تا در تهران مشکلی بابت اقامت گردشگران وجود نداشته باشد.

ساختمان‌های ناایمن  باید تخریب و بازسازی شوند

خلیل محبت خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرد که ساختمان‌های ناایمن قدیمی باید تخریب و بازسازی شوند. به گزارش ایسنا، خلیل محبت خواه با اشاره به ساختمان‌های با عمر بالا و بافت نه چندان با کیفیت، اظهار کرد: این ساختمان‌ها بر اساس طرح تفصیلی شهر باید تخریب و بازسازی شوند. وی که در یک برنامه رادیویی درباره ضرورت سامان دادن به وضعیت ساختمان‌های ناایمن در کشور سخن می‌گفت، با اشاره به ساختمان‌هایی با عمر بالا و بافت نه چندان با کیفیت، اظهار کرد: این ساختمان‌ها بر اساس طرح تفصیلی شهر باید تخریب و بازسازی شوند.  محبت خواه ضمن تاکید بر ضرورت رعایت قانون در ساخت و سازها گفت: وقتی راه گریزی مانند ماده ۱۰۰ در قانون برای کسانی که خواهان تراکم بیشتر هستند قرار داده می‌شود، عملا قانون رعایت نمی‌شود، زیرا افراد اقدام به تخلف از قانون می‌کنند و صرفا جریمه آن را پرداخت می‌کنند. یا باید این جریمه در حدی باشد که هیچ کس افزایش تراکم نداشته باشد، یا باید قانون سفت و سخت دیگری وجود داشته باشد که همه افراد آن را رعایت کنند.

 

 

ارسال نظر