شبیخون به سایت‌های شهرداری پایتخت

۱۴۰۱/۰۳/۱۶ - ۰۴:۴۲:۳۰
کد خبر: ۱۸۹۶۵۸
شبیخون به سایت‌های شهرداری پایتخت

گروه راه و شهرسازی|

در پی هک سایت‌های شهرداری پایتخت و از جمله سایت خدماتی «تهران من»، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: شهروندان تهرانی از روز دوشنبه ۱۶ خرداد تا چهارشنبه ۱۸ خرداد برای ورود به طرح ترافیک نیازی به رزرو روزانه ندارند. صدور این اطلاعیه، نشان می‌دهد، نه تنها پس از گذشت 4 روز، مشکلات ایجاد شده در پی هک سامانه‌ها و دوربین‌های کنترلی شهرداری همچنان لاینحل باقی مانده است که احتمالا این شرایط طی روزهای آتی نیز تداوم خواهد داشت. از آنجا که حمله سایبری به زیر ساخت‌های فضای مجازی متعلق به شهرداری در روزهای تعطیل صورت گرفته است، این حملات تاکنون پیامدهای خاص و مشهودی برای شهروندان تهرانی به دنبال نداشته است. در عین حال، با توجه به پایان تعطیلات وبازگشت شهروندان از سفر و افزایش ترافیک شهری در تهران، انتظار می‌رود، از امروز این مشکلات  بر طرف شود.

به گزارش «تعادل»، طی سال‌های اخیر تعداد حملات سایبری به سایت وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی فزونی گرفته است. در آخرین مورد، حدود 11 ماه پیش، در 18 تیر سال گذشته، سایت راه‌آهن جمهوری اسلامی و در پی آن، سایت ستادی وزارت راه و شهرسازی مورد حمله سایبری قرار گرفت که ‌به دنبال آن پورتال وزارتخانه و سایت‌های زیر پورتال آن از دسترس خارج شد. هک‌کنندگان سایت وزارت راه و شهرسازی، به جای محتوای سایت این وزارتخانه، پیامی تهدیدآمیز را روی این سایت بارگذاری کرده و به وزیر راه و سایر مسوولان این وزارتخانه از جمله راه‌آهن نوشته بودند: «پایتان را از گلیمتان درازتر نکنید.»

  توضیح فاوا درباره اختلال  در سامانه شهرداری

بعد از ظهر پنجشنبه 12 خرداد سال جاری، روابط عمومی سازمان فناوری و اطلاعات (فاوا) شهرداری در پی اختلال در سامانه شهرداری تهران و سایت تهران من اعلام کرد: اختلال عمدی در صفحه داخلی سامانه داخلی شهرداری تهران برای دقایقی این سامانه را با انتشار تصویری موهن از دسترس همکاران خارج کرد. 

اختلال عمدی در صفحه داخلی سامانه داخلی شهرداری تهران برای دقایقی این سامانه را با انتشار تصویری موهن از دسترس همکاران خارج کرد. فرآیند این رفع اختلال محدود به سرعت اتفاق افتاد. البته سامانه‌های خدمت‌رسانی شهرداری تهران برای بررسی‌های بیشتر فنی توسط سازمان فاوا فعلا محدود شده است. سازمان فاوای شهرداری تهران با همکاری نهادهای مسوول در حال بررسی ابعاد موضوع و اقدامات پیشگیرانه برای حفظ کیفیت خدمات‌رسانی مطلوب به شهروندان است. ماهیت اختلالگران و شیوه فعالیت آنها پس از بررسی نهایی توسط نهادهای مسوول اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پس از گذشت چهار روز از اختلال در سامانه «تهران من» 

همچنان استفاده از این سامانه از دسترس شهروندان خارج است.

همچنین بنا بر پیگیری تسنیم از سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، زمان استفاده مجدد از سامانه «تهران من» هنوز مشخص نیست.

  روایت «علوی» از حمله سایبری

در این حال، سید احمد علوی، عضو شورای شهر تهران در واکنش به حمله سایبری به سامانه‌های خدماتی شهرداری تهران، گفت: این مساله نشان داد که هم‌اکنون شهرداری تهران و مدیریت شهری به خط مقدم حمله دشمنان انقلاب تبدیل شده است.

علوی در گفت‌وگو با تسنیم تصریح کرد‌: آنها بعد از آنکه به واسطه تدبیر شهردار تهران در موضوع افزایش حقوق‌ها نتوانستند کاری از پیش ببرند، به سراغ هک کردن سامانه‌های خدمت‌رسانی به مردم رفتند اما مهم این است که دشمن باز هم اشتباه کرد چرا که از روز دوشنبه همه خدمات بهتر از قبل به مردم ارایه خواهد شد. این عضو شورای شهر تهران افزود: نکته مهم این است که در این جنگ تمام‌عیار مراقب لطمه به وحدت، هم‌دلی و همزبانی باشیم چرا که دشمن روی اختلافات ما برای ضربه زدن به انقلاب حساب باز کرده است.

  طرح ترافیک بدون رزرو آنلاین

در این حال، به نظر می‌رسد، روز دوشنبه نیز سامانه شهرداری به مدار کار و خدمت باز نخواهد گشت، چه آنکه معاونت و سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که شهروندان تهرانی از روز دوشنبه ۱۶ خرداد تا چهارشنبه ۱۸ خرداد برای ورود به طرح ترافیک نیازی به رزرو روزانه ندارند. متن این اطلاعیه به شرح زیر است: به اطلاع شهروندان گرامی می‌رساند؛ از دوشنبه ۱۶ خردادماه لغایت چهارشنبه ۱۸ خردادماه ۱۴۰۱، شهروندان محترمی که قصد تردد در محدوده طرح ترافیک را دارند، نیاز و الزامی به رزرو روزانه تردد خود در سامانه تهران من ندارند. البته عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا، مانند گذشته با توجه به شرایط و زمان تردد، محاسبه و در حساب شهروندی لحاظ خواهد شد و فقط رزرو جهت ورود به محدوده طرح ترافیک الزامی نیست.

همچنین ناوگان جابه‌جا‌کننده بار و کالا در شهر تهران، می‌توانند (تا آخر هفته جاری)، بدون دریافت بار برگ به خدمت‌رسانی خود ادامه دهند.

  جزییات بیشتر از هک شدن سامانه‌های شهرداری تهران

آنگونه که برخی رسانه‌ها به نقل از تسنیم گزارش کرده‌اند: براساس پیگیری‌ها اختلال‌ها شامل بخشی از شبکه دوربین‌های نظارتی و سایت تهران من است. وب‌سایت‌های «شهرداری تهران» و «سامانه تهران من» نیز از دسترس خارج شده‌اند. براساس پیگیری‌ها بخشی از شبکه دوربین‌های نظارتی شهرداری و همچنین زیرساخت‌های خدماتی همچون سایت تهران من سایت شهرداری تهران و نیز بخشی از سامانه‌های داخلی همچون اتوماسیون داخلی و دیگر سامانه‌های ارتباطی کارکنان مختل شده‌اند. پیش از اعلام رسمی حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری تهران، یک گروه هکری با انتشار ویدیوهایی از دیتاسنتر مرکز فناوری اطلاعات شهرداری تهران، مدعی شده بود که به زیرساخت دوربین‌های مراقبتی شهرداری تهران دسترسی پیدا کرده است. برخی برآوردها حاکی از این است که این هک شامل بیش از 5 هزار دوربین کنترلی و 150 سایت وسامانه متعلق به شهرداری است.

 

 

ارسال نظر