ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۱/۱۴ - ۰۳:۱۶:۵۹
کد خبر: ۱۸۷۸۵۳

وقوع 2889 زلزله در ایران طی سال 1400

دکتر علی بیت‌اللهی، مدیر بخش مرکز زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی رخداد زلزله‌های با بزرگی 2.5 و بزرگ‌تر از آن در سال 1400، در ایران و اطراف آن را بررسی و در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرد. 

به گزارش تعادل به نقل از صفحه شخصی دکتر بیت‌اللهی، تعداد زلزله‌ها 2889 رخداد ثبت شده که از آن میان 3 زلزله با بزرگی 6 تا 6.3، 16 زلزله با بزرگی 5 تا 6، 140 رخداد با بزرگی 4 تا 5 و 2730 زمین لرزه با بزرگی 2.5 تا 4 بوده است. تعداد 311 رخداد نیز در خارج از مرز ایران و در بافر 1 درجه‌ای از مرز کشور رخ داده است.تعداد 1318  زمین لرزه، معادل 46 درصد زلزله‌ها، از ساعت 7 صبح تا 7 عصر (روز هنگام) و تعداد 1571 زمین لرزه، معادل 54 درصد رخدادها، از ساعت 19 تا 7 صبح (شب هنگام) رخ داده است. 31.6 درصد زلزله‌ها در فصل بهار، 21درصد در تابستان، 28درصد در فصل پاییز و 19.4درصد زلزله‌ها در فصل زمستان رخ داده است. استان‌های هرمزگان، بوشهر و کرمان بیشترین تعداد زلزله‌های سال 1400 و استان‌های زنجان، قم و البرز نیز کمترین تعداد را داشتند. در زلزله‌های سال 1400، 2 نفر جان باختند (زلزله‌های فین و بندرگناوه)، تعداد مصدومین زلزله‌ها نیز 212 نفر اعلام شده است. خسارت بارترین زلزله 1400 نیز زلزله 6.3 فین هرمزگان بوده است.

پیش بینی بهبود میزان بارش‌های بهاری در 1401

حسین اردکانی، کارشناس پیشکسوت هواشناسی ایران درباره وضعیت هوا در فصل بهار نوشت: در فروردین، هوا مطبوع و نسبتاً آرام و کم‌بارش، اردیبهشت رگبارهای متناوب و خرداد هجوم هوای گرم را شاهد خواهیم بود.اردکانی طی مطلبی که برای تسنیم ارسال کرد، نوشت: اسفندماه 1400 و مارس دیوانه با تمام ویژگی هایش به پایان رسید. فروردین (آوریل) مطبوع و نسبتاً آرام و کم‌بارشی را که دمای بالای نرمال دارد و همین‌طور اردیبهشت (آوریل) لذت گردشگری همراه با رگبارهای متناوب باران و رعد و برق و بادهای نسبتاً شدید و توفان‌های گردوخاک در بیشتر مناطق کشور مخصوصاً حوزه مرکزی و جنوب غرب کشور و در خرداد (می و ژوئن) هجوم یک موج هوای گرم و غیرانتظار مانسونی از 15 الی 20 خردادماه و به‌طور کلی بهار 1401 را با بارش کمتر از نرمال ولی بهتر از پارسال در پیش داریم.نگرش احتمالی تابستان گرمتر از سال قبل با ثبت رکوردهای 51 الی 52 در جنوب و غرب کشور و تهران با رکوردهای ثبت 41 الی 42 ولی کمتر از 43 درجه خواهد بود.

کارگروه رفع نواقص مسکن مهر پردیس تشکیل شد

پیمان پیرفرشی، سرپرست شرکت عمران پردیس از تشکیل کارگروه رفع نواقص پروژه‌های مسکن مهر با توجه به خواست مردم از رییس‌جمهوری خبر داد.به گزارش تسنیم، پیرفرشی با اشاره به بازدید نوروزی رییس‌جمهوری از پروژه‌های مسکن این شهر، اظهار کرد: در این بازدید سه موضوع مورد بررسی قرار گرفت.وی با بیان اینکه اولویت اول تکمیل واحد‌های مسکن مهر و رفع نواقص این طرح است، ادامه داد: تکمیل باقیمانده واحد‌های مسکن مورد تاکید رییس‌جمهوری قرار گرفت.وی با بیان اینکه این موضوع در اولویت ماست، افزود: برای رفع نواقص واحد‌های مسکن مهر کارگروهی تشکیل شده است. همچنین قانون جهش تولید مسکن هم مورد تاکید قرار گرفت.به گفته وی، در این طرح ساخت و سازها در پردیس با نگاه به مشکلات و موانع طرح‌های قبلی اجرا خواهد شد.وی تاکید کرد: این بازدید در ابتدای سال نوید یک روند ویژه کاری مطلوب را می‌دهد که طی 8 سال اخیر بی سابقه بوده که نشان از همت و تلاش دولت سیزدهم در این رابطه است.

 افزایش چشمگیر سفرها در نوروز

با استناد به آمار معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از ۲۵ اسفند سال گذشته تا ۱۰ فروردین امسال در مجموع ۱۰ میلیون و ۳۱۷ هزار و ۸۱۴ نفر سفر کرده‌اند.  به گزارش ایرنا، امیرمحمود غفاری آخرین آمار سفرهای نوروزی امسال از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ را در بخش‌های جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی اعلام کرد. وی گفت: بر اساس آمار ارایه شده طی این مدت چهار میلیون و ۶۷۴ هزار و ۷۴۹ نفر مسافر در ۴۷۵ هزار و ۲۱۵ سفر جاده‌ای سفر کرده‌اند. براساس این گزارش در بخش ریلی نیز طی مدت زمان یادشده، در دو هزار و ۹۲۳ سفر ریلی یک میلیون و ۸۴ هزار و ۸۱ نفر جابه‌جا شدند. به گفته غفاری، این آمار در بخش هوایی داخلی و بین‌المللی شامل یک میلیون و ۹۶۳ هزار و ۸۰۲ نفر است و نشست و برخاست هوایی نیز در بخش داخلی و بین‌المللی ۱۵ هزار و ۹۳۳ فروند گزارش شده است. معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در بخش دریایی، آمار ورود و خروج مسافران دریایی دو میلیون و ۵۹۵ هزار و ۲۳۲ نفر، ورود و خروج گردشگر دریایی یک میلیون و ۹۵۴ هزار و ۷۲ نفر، ورود و خروج شناور مسافری ۲۲ هزار و ۷۸۴ فروند و ورود و خروج شناور تفریحی نیز ۲۱۰ هزار و ۲۷۸ فروند ثبت شده است. وی اعلام کرد: در طول دو هفته گذشته ۲۹۰ فقره تصادف منجر به فوت و سه هزار و ۵۴۳ فقره تصادف منجر به جرح ثبت شده است و متاسفانه ۴۱۰ نفر نیز سر صحنه تصادف فوت کرده‌اند.

 

ارسال نظر