علت خسارات اندک زلزله دو قلوی هرمزگان

۱۴۰۰/۰۸/۲۵ - ۰۴:۳۷:۴۳
کد خبر: ۱۸۴۰۳۳

گروه راه و شهرسازی|

علی‌رغم اینکه زلزله‌های دو قلوی روز یکشنبه هرمزگان با بزرگای 6.3 و 6.4 در زمره‌های زلزله‌های بزرگ به شمار می‌رود، اما خسارات و تلفات آن نسبت به زلزله‌های مشابه در سال‌های گذشته اندک گزارش شده است. طبق اعلام مراجع رسمی، در زلزله روز یکشنبه یک نفر کشته شده و 99 نفر نیز مصدوم شده‌اند. همچنین اگر چه تعداد خسارات وارده به خانه‌های مردم هنوز مشخص نشده است، اما گفته می‌شود که 70 درصد از واحدهای مسکونی «فین» دچار خسارت جدی و تخریب شده است. از این رو، طبق ارزیابی مقام‌های مسوول، علت کاهش تلفات و خسارات وارد در زلزله اخیر هرمزگان، از سویی شتاب اندک زلزله‌های دو قلو و از سوی دیگر، به ثمر نشستن «رعایت آیین نامه‌ها و مقررات ملی کنترل ساختمان» بوده است.

آنگونه که محمد شکرچی‌زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره زمین‌لرزه دوقلوی استان هرمزگان به تسنیم گفته، شتاب کم این زلزله‌ها یکی از علل خسارات اندک است. در عین حال با توجه به اینکه آیین‌نامه 2800 (آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله) در ساخت‌وسازها رعایت شده، میزان خسارات نسبت به سال‌های قبل کاهش چشمگیری داشت.

وی افزود: هرچه که به سمت رعایت مقررات ملی ساختمان و آیین‌نامه 2800 در ساخت‌و‌سازهای جدید پیش برویم قطعا می‌توانیم خسارت‌های ناشی از زلزله و دیگر حوادث را کاهش بدهیم .شکرچی‌زاده یادآور شد: زلزله‌ای که در سال 1382 در بم با بزرگی کمتر ار 7 رخ داد با خسارت‌های فراوان مالی و جانی همراه بود زیرا بخش عمده‌ای از ساختمان‌ها، خشتی و گلی بودند، در زلزله بم، بیش از 30 هزار نفر جان باختند. در سال‌های بعد و در سال 1396 که زلزله سرپل ذهاب در آبان‌ماه رخ داد، با مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمان و همچنین آیین‌نامه 2800، میزان خسارت‌ها کاهش یافت و در آن زلزله با بزرگی 7.3 حدود 620 نفر از هموطنان جان باختند.

وی ادامه داد: مقایسه زلزله‌ها در دهه‌های مختلف نشان می‌دهد رعایت آیین‌نامه‌ها و مقررات ملی و کنترل ساختمان از جمله آیین‌نامه 2800 که سند بهسازی کشور محسوب می‌شود، می‌تواند در کاهش خسارات ناشی از زلزله، نقش مهمی ایفا کند.

شکرچی‌زاده با مقایسه رخداد زلزله در جنوب کشور و در هرمزگان در حوالی فین و قلعه‌قاضی در سال‌های 1356 و 1400 گفت: اول فرودین 1356 در منطقه هرمزگان زلزله‌ای با بزرگی 6.9 اتفاق افتاد و بیش از 150 نفر کشته شدند، اما در زلزله که روز یکشنبه 23 آبان 1400 در هرمزگان رخ داد تعداد کشته‌ها ناچیز است که اینها نشان‌دهنده ارتقای کیفی ساختمان‌ها در برابر زلزله است.

وی با اعلام اینکه ارزیابی میزان خسارت‌های وارده به ساختمان‌های هرمزگان در زلزله روز یکشنبه هرمزگان ادامه دارد، ابراز امیدواری کرد، در آینده با اجرای بیشتر و رعایت بیشتر آیین‌نامه 2800، خسارات ناشی از زلزله در مناطق مختلف کشور، کاهش چشمگیری یابد.

    وقفه کوتاه در عملیات بندری  سوغات زلزله دیروز

در تحولی دیگر، در پی زلزله روز یکشنبه در هرمزگان، مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی نیز اعلام کرد که خسارتی به زیرساخت‌ها و تجهیزات بندری وارد نشده است و تنها وقفه کوتاه‌مدتی در عملیات بندری به وجود آمد. به گزارش ایسنا، بعد از ظهر یکشنبه دو زلزله با بزرگای بیشتر از ۶ ریشتر در هرمزگان به ثبت رسید که اولین زمین‌لرزه در ساعت ۱۵:۳۷ دیروز (یکشنبه ۲۳ آبان‌ماه) و دومی یک دقیقه بعد از آن رخ داد. تا اینجا بر اساس آمارها و گزارش‌های رسمی منتشر شده گرچه خساراتی به ابنیه و ساختمان‌ها در این استان وارد شده اما آسیب جدی تاکنون گزارش نشده است و تاکنون 99 نفر مصدوم به اورژانس مراجعه کرده‌اند. روانبخش بهزادیان، مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این زلزله به زیرساخت‌های بندری آسیب و خسارتی وارد کرده است یا خیر، اظهار کرد: تاکنون گزارشی درباره خسارت و آسیب در حوزه بندری استان هرمزگان نداشته‌ایم و مشکلی در این زمینه نداریم. وی درباره روند اجرای عملیات بندری در هرمزگان در روز گذشته اینگونه توضیح داد که در هنگام زلزله توقف کوتاهی در انجام عملیات بندری و تخلیه و بارگیری داشتیم اما این وقفه به سرعت به پایان رسید و دوباره عملیات بندری از سر گرفته شد.

   پرداخت ۲۲۰ میلیون تومان وام 

و کمک به زلزله‌زدگان 

در همین حال، اکبر نیکزاد، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام کرد: هموطنانی که خانه‌های آنها در جریان زلزله هرمزگان تخریب یا دچار آسیب شده به هیچ عنوان نگران بازسازی خانه‌های خود نباشند و به هر نفر مجموعا ۲۲۰ میلیون تومان وام، کمک بلاعوض و کمک هزینه اسکان موقت پرداخت می‌شود. نیکزاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: میزان خسارات به واحدهای مسکونی در جریان زلزله روز گذشته استان هرمزگان را ارزیابی و اعلام می‌کنیم. آنچه مسلم است مردم هیچگونه نگرانی بابت بازسازی، نوسازی و تعمیر خانه‌های خود نداشته باشند. وی افزود: طبق آخرین میزان تسهیلات مصوب احتمالا ۱۵۰ میلیون تومان وام، ۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۲۰ میلیون تومان برای اسکان موقت به زلزله‌زدگان استان هرمزگان اختصاص پیدا می‌کند. رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره آخرین وضعیت منطقه لافت گفت: همکاران ما در منطقه حضور دارند و در حال ارزیابی میزان خسارات هستند. به محض اینکه امداد و نجات تمام شد، به احتمال زیاد از فردا کار آواربرداری و ساخت خانه‌های مردم را آغاز می‌کنیم. نیکزاد تاکید کرد: به محض اینکه ستاد حوادث استان اجازه انجام کار را به ما بدهد، عملیات ارزیابی، تعیین خسارت و بازسازی واحدهای خسارت‌دیده را شروع خواهیم کرد.


 

ارسال نظر