بار داریم کشتی نداریم، کشتی داریم بار نداریم!

۱۴۰۰/۰۷/۲۹ - ۰۴:۵۸:۵۳
کد خبر: ۱۸۳۲۱۳

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که به گفته مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر، هیچ کمبودی برای حمل کالا در این دریا وجود ندارد، نماینده آستارا در مجلس از بی‌نظمی در بنادر شمالی کشور گلایه کرد و گفت، بار داریم کشتی نداریم، کشتی داریم بار نداریم! 

غلامرضا مرحبا، نماینده آستارا در مجلس اظهار کرد: بزرگ‌ترین مانع برای افزایش ترافیک بنادر شمالی این است که اولا هنوز سرویس منظم کشتی‌های رورو (کشتی‌های کامیون‌بر) در بنادر مهمی مانند امیرآباد و انزلی و آستارا نداریم و مشکل بعدی نبود برنامه منظم حرکت سایر کشتی‌های باری است به‌طوری‌که در زمانی بار آماده حمل است، کشتی برای حمل نداریم و زمانی که کشتی وارد بندر می‌شود، بار آماده حمل نداریم.

مرحبا در گفت‌وگو با ایلنا درباره موانعی که بنادر شمالی نتوانستند جایگزین مرزهای زمینی برای حمل دریایی بار به کشورهای همسایه شوند، اظهار کرد: در این زمینه مهم‌ترین مشکل بنادر شمالی نبود برنامه منظم حرکت کشتی‌ها برای جابه‌جایی بار است این در حالی است که بنادر انزلی، آستارا، نوشهر و امیرآباد می‌توانند بخشی بزرگ از تجارت با کشورهای مشترک منافع واقع در نوار ساحلی خزر را برعهده داشته باشند.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین مانع برای افزایش ترافیک بنادر شمالی این است که اولا هنوز سرویس منظم کشتی‌های رو رو (کشتی‌های کامیون بر) در بنادر مهمی مانند امیرآباد و انزلی و آستارا نداریم و مشکل بعدی نبود برنامه منظم حرکت سایر کشتی‌های باری است به‌طوریکه در زمانی بار آماده حمل است، کشتی برای حمل نداریم و زمانی که کشتی وارد بندر می‌شود، بار آماده حمل نداریم. نماینده مردم آستارا افزود: حتی مشکلات پیش پا افتاده‌ای وجود دارند که اجازه افزایش ترافیک بنادر شمالی را نمی‌دهند از جمله سوخت کامیون‌هایی که با کشتی‌های رو رو جابه‌جا می‌شوند. براساس قانون، مخزن سوخت خودروهای ترانزیتی هنگام خروج از مرز بررسی می‌شود که با مقداری مشخص سوخت امکان عبور از مرز را دارند اما حمل بیش از آن مقدار باید به قیمت نزدیک‌ترین پمپ بنزین کشور همسایه محاسبه و مابه تفاوت آن پرداخت شود. حال اینکه چنین موضوعی برای کامیون‌هایی که با کشتی رو رو جابه‌جا می‌شوند، وجود نداشت و آن را مثابه قاچاق سوخت تلقی کردند و مشکلاتی پیش آمد. 

مرحبا با بیان اینکه جلساتی برای رفع این موانع با نمایندگان دستگاه‌های مختلف برگزار شده، اظهار کرد: مساله‌هایی مانند بحث تعیین مقدار سوخت مجاز داخل باک کامیون‌هایی که با کشتی‌های رو-رو موضوعاتی ساده هستند که می‌توان با تدابیر و برنامه‌ریزی‌ این مشکلات را برطرف کرد. اما در شرایطی که کشور با موضوعات مانند بداخلاقی‌ها در مرز آذربایجان مواجه هست، به دلیل همین موضوعات پیش پا افتاده از ظرفیت بنادر شمال استفاده نمی‌شود. وی گفت: اگر چه در بندر انزلی چند کشتی رو رو وارد شده اما با مشکلات اینچنینی برای حمل کامیون‌ها مواجه شده است. 

مرحبا با بیان اینکه در حال حاضر هیچ یک از شرکت‌های داخلی کشتی رو رو ندارند، افزود: گویا شرکت کشتیرانی خزر در حال خرید یک فروند کشتی رو-رو است اما در حال حاضر از کشتی رو-رو روسی استفاده می‌کنیم و اگر خطوط رو رو به‌طور منظم راه‌ بیفتد، شاهد آن خواهیم بود که حجم بزرگی از ترافیک جاده و مرزهای زمینی به سمت بنادر سوق پیدا می‌کند. این نماینده مجلس با بیان اینکه در حال حاضر بندر آستارا بیش از ۵ درصد تجارت ایران از طریق دریای خزر را انجام می‌دهد، ادامه داد: در حالی که در شهر آستارا شاهد صف طولانی کامیون‌های خارجی هستیم و این ترافیک روز به روز هم افزایش پیدا می‌کند از ظرفیت بندر این شهر و سایر بنادر شمالی استفاده نمی‌شود و حجم فعالیت بنادر ذکر شده قابل توجه نیست. 

     هیچ کمبودی برای حمل کالا  در دریای خزر نداریم

در این حال، کاپیتان داوود تفتی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر گفت: با ظرفیت کامل آماده حمل انواع کالا‌های صادراتی و وارداتی در منطقه دریای خزر هستیم.

کاپیتان تفتی با بیان اینکه برخی شبهه افکنی‌ها نسبت به توانمندی‌های حمل و نقل دریایی کشور در دریای خزر اقدامی غیرسازنده است، تصریح کرد: کشتیرانی دریای خزر با توان حمل ۲۰۰ هزار تن انواع کالا و همچنین در اختیار داشتن ۶ هزار TEU کانتینر معمولی، یخچالی و تهویه‌دار با ظرفیت و آمادگی کامل حمل انواع کالا‌های صادراتی و وارداتی در منطقه دریای خزر را انجام می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه این شرکت کشتیرانی طی قراردادی عملیاتی با سازمان توسعه تجارت ایران موظف به انجام ۶ فقره سفر دریایی و حمل کالای کانتینری در دریای خزر شده است، افزود: بر اساس این قرارداد، کشتیرانی دریای خزر طی برنامه‌ای منظم و علاوه بر فعالیت معمول خود در جهت تسهیل هر چه بیشتر امر صادرات و واردات کشور، ۶ سفر ماهیانه را از بنادر انزلی، امیرآباد و نوشهر به بنادر روسی ماخاچ کالا و آستاراخان و همچنین بندر آکتائو قزاقستان صورت خواهد داد.مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر ادامه داد: به غیر از این، کشتیرانی دریای خزر از بنادر آستارا و فریدونکنار نیز بر اساس نیاز صاحبان کالا سفر‌های صادراتی به بنادر یاد شده منطقه را انجام می‌دهد.

وی ضمن تاکید بر اینکه کشتیرانی دریای خزر در جهت حمل انواع کالا هیچ نوع محدودیتی ندارد به در اختیار داشتن ۲۰۰ TEU کانتینر یخچالی آماده به خدمت مستقر در بنادر آستارا، انزلی و امیرآباد اشاره کرد و گفت: کشتیرانی دریای خزر مُبدع و آغازگر حمل و نقل کانتینری در دریای خزر بوده و در همین راستا به جز کانتینر‌های معمولی و یخچالی، کانتینر‌های تهویه‌دار را برای حمل بهینه انواع صیفی جات و محصولات کشاورزی نیز در ناوگان خود فعال نموده است. کاپیتان تفتی در همین رابطه اضافه کرد: کشتیرانی دریای خزر به عنوان عضوی از گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در زمینه تامین انواع کانتینر، پشتیبانی همه‌جانبه این گروه را با خود دارد و در صورت نیاز هر تعداد کانتینر که لازم باشد به سرعت در اختیار صاحبان کالا قرار می‌دهد.وی با رد برخی اظهارنظر‌ها مبنی بر اینکه کشتیرانی دریای خزر کشتی تمام کانتینری در اختیار ندارد تصریح کرد: از ۲۳ فروند شناور تملیکی کشتیرانی دریای خزر ۱۵ فروند شناور قادر هستند به صورت تمام کانتینری فعالیت کنند، همچنین دیگر شناور‌ها نیز به‌روزرسانی شده‌اند و آنها نیز توان حمل کانتینر در انواع معمولی و یخچالی را دارا هستند.

 

ارسال نظر