آغاز ثبت‌نام از متقاضیان مسکن دولتی از امروز

۱۴۰۰/۰۷/۲۸ - ۰۱:۲۵:۰۲
کد خبر: ۱۸۳۱۶۸
آغاز ثبت‌نام از متقاضیان مسکن دولتی از امروز

گروه راه و شهرسازی|

پس از گذشت حدود دو ماه از تایید قانون جهش تولید و تامین مسکن در شورای نگهبان و همچنین استقرار دولت سیزدهم، قرار است از امروز ثبت نام متقاضیان مسکن دولتی آغاز شود. البته روز دوشنبه، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی از تامین زمین برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن در بیش از 800 شهر خبر داد. او همچنین با اشاره به سهم بانک‌ها در تامین مالی این پروژه یادآور شد: 20 درصد از تسهیلات بانکی تا سقف 360 هزار میلیارد تومان به این پروژه اختصاص پیدا می‌کند. وام حدود 400 میلیون تومانی برای مراکز استان‌ها در نظر گرفته شده است که این مبلغ برای روستاها 250 میلیون تومان است.به گفته وی، قرار بر این است که انبوه‌سازان با همکاری تعاونی‌ها وارد این پروژه شوند که برخی از این واحدها خودمالکی هستند و از تمام سازندگان تعهد 1.5 ساله برای ساخت گرفته می‌شود. در عین حال، با برخی از کشورها برای صنعتی‌سازی این 4 میلیون واحد مسکونی وارد مذاکره شدیم که روش همکاری با آنها از طریق تهاتر با نفت فاینانس یا پرداخت خواهد بود.

به گزار ش«تعادل»، استفاده از ظرفیت کشورهای خارجی از سوی برخی از اعضای کمیسیون عمران مجلس مورد موافقت قرار نگرفته است و این نمایندگان براین باورند که ظرفیت‌های مهندسی داخلی کشور به اندازه‌ای هست که در این پروژه بسیار بزرگ از توان خارجی بی‌نیاز باشیم. بر اساس این گزارش، به غیر از نام کشور چین که به صراحت در روز دوشنبه از سوی رستم قاسمی مطرح شد، پیش‌تر نام کشور ترکیه نیز برای مشارکت در این پروژه بزرگ ملی به میان آمده بود. کشور ترکیه در قالب شرکت «کوزو» در شهرهای پرند و پردیس، پیمانکار بخشی از پروژه مسکن مهر بوده است. ظاهرا این شرکت در انجام تعهدات خود به موقع عمل کرده است و تاکنون، شکایتی از سوی مسوولان ایرانی نسبت به این شرکت منتشر نشده است اما یکی از دلایل عدم تحویل بیش از 300 هزار پروژه مسکن مهر در شهرهای یادشده، عدم زیر ساخت‌های شهری از سوی وزارت راه و شهرسازی است که گفته می‌شود بنا به دلایل مالی دچار سستی و رخوت شده و کارها به سختی پیش می‌رود. اتمام مسکن مهر بارها و بارها از سوی مسوولان دولت دوازدهم وعده داده شده است، پایان سال 98، پایان سال 99، تا قبل از پایان کار دولت دوازدهم در مرداد 1400 اما هیچ کدام تحقق نیافته است. طی دو ماه گذشته از استقرار دولت سیزدهم، این دولت نیز هنوز نتوانسته پرونده مسکن مهر را ببندد.

     فرصت یک ماهه برای ثبت نام

ثبت‌نام متقاضیان مسکن در قالب طرح ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال، از امروز ۲۸ مهر آغاز می‌شود.

به گزارش فارس، محمود محمود‌زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به ثبت نام متقاضیان مسکن در قالب طرح ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال اظهار کرد: متقاضیان یک ماه فرصت دارند تا در سامانه جدید به آدرس www.saman.mrud.ir مراجعه و ثبت نام کنند. وی بیان اینکه ثبت نام در شهرهایی انجام می‌شود که تاکنون تامین زمین شده است، افزود: کسانی می‌توانند ثبت‌نام کنند که تاکنون از تسهیلات دولتی مسکن شامل مسکن مهر و تسهیلات یارانه مسکن استفاده نکرده باشند.‌معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در مرحله اول ثبت نام متقاضیان باید اطلاعات هویتی سرپرست خانوار و سایر افراد را در سامانه وارد کرده و به همراه آن سایر اطلاعات مالکیتی و شهر مورد تقاضا در مرحله اول ثبت می‌شود. این مقام مسوول افزود: بعد از پایش اولیه، متقاضیان باید با مراجعه حضوری به ادارات وزارت راه و شهرسازی در هر شهر سابقه سکونت 5 ساله را ارایه دهند و در صورت تایید پس از آن به بانک معرفی خواهند شد.محمودزاده گفت: در خصوص تسهیلات بانکی پیشنهادات وزارت راه در جلسه شورای عالی مسکن مطرح شد بر همین مبنا در شهرهای مختلف جدول متغیری از تسهیلات ارایه شد.‌معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: وام ساخت مسکن به‌گونه‌ای است که بیش از 50 درصد از هزینه ساخت و ساز را از مسیر تسهیلات تامین کنند.محمودزاده ‌‌گفت: افرادی که پیش از این در طرح اقدام ملی ثبت نام کردند، نیازی به ثبت نام دوباره در این طرح ندارند.

     انتقاد نمایندگان در عدم تخصیص وام ساخت 

در این حال، جمعی از نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی جدی بانک مرکزی به پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن موضوع تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ شدند. البته طبق ماده 4 قانون جهش تولید و تامین مسکن نیز بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی مکلفند حداقل به میزان 20 درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند، به صورتی که در سال اول اجرای قانون از حداقل 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای موضوع این قانون کمتر نباشد و برای سال‌های آینده نیز حداقل منابع تسهیلاتی مذکور با افزایش درصد صدرالذکر مطابق با نرخ تورم سالانه افزایش یابد. از این رو، در شرایطی که به نظر می‌رسد، نظام بانکی در تامین 360 هزار میلیارد تومان قانون بودجه 1400 تاخیر داشته و احتمالا ناتوان است، تامین 360 هزار میلیارد تومان مربوط به قانون جهش تولید مسکن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.بر اساس این گزارش، دیروز جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای خطاب به رییس کل بانک مرکزی، با انتقاد از اجرایی نشدن جزء ۱۰ بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ با وجود گذشت ۶ ماه از سال بر ضرورت اجرا و پیگیری جدی بانک مرکزی برای تحقق اهداف این قانون تاکید کردند.

علاوه بر این نمایندگان مجلس خواستار تهیه گزارش عملکرد نظام بانکی و ارایه سریع این گزارش در مجلس توسط بانک مرکزی شدند.این گزارش حاکی است، بر اساس جزو ۱۰ بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال، در سال ۱۴۰۰ همه بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظفند برای احداث و نوسازی 400 هزار واحد مسکن روستایی و شهری در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت و ۸۰۰ هزار واحد مسکن شهری (با اولویت محلات و مناطق محروم) نسبت به پرداخت 3 میلیون و 600 هزار میلیارد (۳.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تسهیلات ساخت مسکن (معادل 20 درصد تسهیلات نظام بانکی) به افراد واجد شرایط اقدام نمایند. سهمیه هر بانک توسط بانک مرکزی در فروردین ماه تعیین می‌شود.مجموع دوران مشارکت ساخت و فروش اقساطی این تسهیلات 20 سال است و پس از دوره مشارکت به فروش اقساطی تبدیل و تعهدات آن به متقاضی واجد شرایط منتقل می‌شود. این تسهیلات با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به افراد واجد شرایط معرفی شده توسط وزارت راه و شهرسازی پرداخت می‌شود. بانک مرکزی موظف است گزارش عملکرد این بند را به صورت برخط در اختیار عموم مردم قرار دهد.در صورتی که یک بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی از پرداخت سهمیه تسهیلات تعیین شده توسط بانک مرکزی خودداری نماید، بانک مرکزی موظف است متناسب با تعهد انجام نشده نسبت به افزایش سپرده قانونی آن بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی اقدام و از طریق سایر بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نسبت به پرداخت تسهیلات ساخت مسکن اقدام نماید. حداقل 20 درصد از منابع مذکور باید به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر اختصاص یابد. در صورت نبود متقاضی واجد شرایط برای جذب، مابقی می‌تواند به سایر مشمولان تعلق گیرد.

 

ارسال نظر