26 هزار مسکن ملی برای رانندگان برون‌شهری

۱۳۹۹/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۷۵۸

وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم‌نامه تامین مسکن رانندگان حمل و نقل عمومی برون‌شهری کشور، گفت: ۲۲۶ هزار مسکن ملی تا سه سال آینده برای رانندگان ساخته می‌شود. پیش از این، وزارت راه با برخی از نهادهای کشوری و لشکری و وزارتخانه‌های دیگر از جمله آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف ساخت مسکن ملی برای معلمان، کارگران و نیروهای نظامی تفاهم نامه همکاری منعقد کرده است. در این حال، دیروز از سوی مراجع رسمی در وزارت راه و شهرسازی اعلام شد که 21 هزار نفر از ثبت نام‌کنندگان و متقاضیان مسکن ملی آورده خود را تکمیل نکرده و از این طرح حذف شده‌اند. بر اساس این تفاهم‌نامه که بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با شرکت عمران شهرهای جدید، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان ملی زمین و مسکن و معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی منعقد شد ۲۲۶ هزار راننده اتوبوس، کامیون و ترانزینی تا سه سال آینده صاحبخانه می‌شوند. به گزارش ایرنا، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در این مراسم گفت: رانندگان برای مردم زندگی‌بخش هستند و با این کار ما برای آنها زندگی‌بخشی می‌کنیم. اسلامی خاطرنشان‌کرد: هدف این تفاهم‌نامه تامین مسکن برای ۲۲۶ هزار نفر از رانندگان حمل و نقل برون‌شهری است که در یک برنامه سه ساله به سرانجام خواهد رسید و در گام نخست به همت مدیران استانی و همچنین متولیان حمل و نقل برون‌شهری، عملیات آماده‌سازی زمین انجام خواهد شد. وی ادامه‌داد: در گام دوم این تفاهم‌نامه تلاش می‌شود تا تسهیلات بانکی متناسب با توان رانندگان در اختیار آنان قرار گیرد و امیدواریم این امر با کمک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سرانجام برسد.

بر اساس این گزارش، این تفاهم‌نامه در 7 ماده و 4 تبصره به امضای معاونان وزیر راه و شهرسازی و همچنین نمایندگانی از صنف رانندگان رسید. موضوع این تفاهم‌نامه همکاری در ساخت واحدهای مسکونی در شهرهای هدف سطح کشور برای تامین مسکن رانندگان بخش حمل‌و‌نقل عمومی برون‌شهری است که طبق قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن فاقد مسکن هستند.  براساس نیازمندی‌های احصا و ارایه شده از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سهمیه‌ای که معاونت مسکن و ساختمان هر ساله به دستگاه‌های مسوول اجرای تفاهم‌نامه اعلام می‌کند، با بهره‌مندی کامل از ظرفیت‌ها، اراضی و منابع مالی ظرفیت در چارچوب ضوابط و مقررات طرح اقدام ملی مسکن تفاهم نامه تنظیم شد و به امضا رسید. در این تفاهم‌نامه تاکید شده است که به منظور راهبری موضوع تفاهم‌نامه و ایجاد زمینه اجرای مفاد توافق شده در آن، کارگروه مشترکی متشکل از نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مطابق با ماده پنج تفاهم‌نامه تشکیل شود.

    رانندگان به تشکل‌های استانی مراجعه کنند

داریوش امانی، قائم‌مقام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پس از مراسم امضای تفاهم‌نامه ساخت مسکن برای رانندگان برون شهری گفت: رانندگان مشمول طرح مسکن ملی، برای ثبت‌نام در این طرح به تشکل‌های استانی مراجعه کنند. امانی افزود: این تفاهم‌نامه یکی از آرزوهای رانندگان برون‌شهری بود که بالاخره محقق شد. وی گفت: شناسایی رانندگان مشمول دریافت این واحدهای مسکونی پیش از این انجام شده بود و به دلیل آنکه سازمان راهداری کارت هوشمند برای رانندگان صادر کرده، از همه شرایط رانندگان برون شهری و تعداد آنان مطلع است. امانی اظهار داشت: بر اساس پایش‌های انجام شده از بین ۶۳۸ هزار راننده برون شهری بار، مسافر و ترانزیت و همچنین بر اساس شرایط مندرج در طرح اقدام ملی مسکن، ۲۲۶ هزار راننده واجد شرایط شناخته شدند. قائم مقام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه‌داد: در فاز نخست، با شرکت عمران شهرهای جدید تفاهم‌نامه ساخت پنج هزار واحد قطعی شده و از یک ماه آینده در چند استان عملیات اجرایی آنها شروع می‌شود. امانی توضیح‌داد: رانندگان مشمول می‌توانند به تشکل‌های استانی خود مراجعه کنند، این تشکل‌ها نیز فهرست متقاضیان را به سازمان راهداری ارایه داده و ما پس از پایش اولیه، فهرست را به معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی ارایه می‌دهیم. قائم مقام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه‌داد: قرار است تامین مسکن رانندگان دارای کارت هوشمند که نزدیک به ۲۲۶ هزار نفر و فاقد مسکن هستند در سه سال، انجام شود. وی خاطرنشان‌کرد: البته تعداد زیادی از این رانندگان در شهرهای کوچک هستند که به آنان زمین داده می‌شود، به رانندگان فاقد مسکن که در شهرهای بزرگ ساکن هستند نیز در قالب پروژه‌های مشارکتی، ساخت وساز مسکن انجام می‌شود.  ‌ناجی سلامی  اظهار کرد: این ضرورت وجود داشت، حرکت در خصوص رانندگان فاقد مسکن از طریق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و همچنین معاونت مسکن و ساختمان انجام شود.

 

ارسال نظر