اختلاف بر سر آثار اجرای رژیم جدید ترافیکی

۱۳۹۷/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۸۷۷
اختلاف بر سر آثار اجرای رژیم جدید ترافیکی

گروه راه و شهرسازی   آزاده کاری

حدود یک ماه از اجرای طرح ترافیک جدید در شهر تهران می‌گذرد. هر چند در شهر تغییر محسوسی مبنی بر کاهش یا حتی افزایش ترافیک در محدوده طرح ترافیک مشاهده نشده اما محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران معتقد است طی سه هفته بعد از اجرای طرح جدید به‌طور مشهودی ازدحام و ترافیک در ساعات اوج تردد صبح و عصر کاهش یافته است. این در حالی است که به گفته محمد علیخانی رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر، سازمان بازرسی شهرداری درخصوص اجرای طرح ترافیک جدید گزارشی تهیه کرده که نشان می‌دهد شهروندان از نحوه اجرای این طرح ناراضی هستند.

به گزارش «تعادل»، محسن پورسیدآقایی روز گذشته با حضور در صحن شورای شهر تهران با استناد به نقشه‌های گوگل و بررسی‌های دانشگاه علم و صنعت، نتایج اجرای طرح ترافیک جدید را تشریح کرد. به گفته او با اجرای طرح جدید ترافیک شهر تهران، این امکان فراهم شده تا مدیریت شهری شاخص‌های تنظیم‌کننده‌یی دراختیار داشته باشد که متناسب با اقتضائات شهری در شرایط متفاوت سیاست‌های مناسبی را اعمال کند.

او توضیح داد: بر این اساس نمودارهای برگرفته از سیستم ثبت وقایع ترافیکی شهر به خوبی نشان می‌دهد که توانستیم ترافیک را به ساعات غیراوج یعنی ۱۰ تا ۱۶ که قیمت ارزان‌تری دارد، هدایت کنیم. در معابر مختلفی که نمودارهای متوسط زمان سفر آنها استخراج شده شاهد هستیم که قله‌های نمودار کوتاه‌تر شده است. یعنی زمان سفر کمتر و ترافیک روان‌تر شده است، به‌خصوص در این زمینه روزهای ۲۳ تا ۲۶ اردیبهشت ماه که نمایشگاه کتاب تمام شده بود و ماه رمضان هم هنوز آغاز نشده بود، بررسی‌هایی انجام دادیم تا اثرات متغیرهای دیگر تا حد خوبی حذف شده باشد و مطمئن باشیم که تغییرات مربوط به طرح ترافیک جدید است.

وی با بیان اینکه تحقیقات و ارزیابی‌های دانشگاه علم و صنعت نشان می‌دهد که در اوج صبح و عصر شاهد کاهش درصد ازدحام ترافیک هستیم، گفت: این مطالعات برحسب داده‌های نقشه‌های گوگل انجام شده و دریافتیم که میانگین درصد ازدحام اوج صبح از 4.30درصد به 3.32درصد رسیده است و در ساعت اوج عصر نیز این عدد از 10.71 به 6.82 رسیده است.

پورسیدآقایی اظهار کرد: تحلیل نمودارها نشان می‌دهد که علاوه بر کاهش زمان سفر با کاهش تغییرات زمان سفر بین بیشترین و کمترین متوسط زمان سفر و همچنین کاهش زمان سفر در بزرگراه‌های مرز زوج و فرد روبه‌رو هستیم. گزارش‌هایی که مستند به سیستم جی‌پی‌اس اتوبوس‌هاست نشان می‌دهد در خطوطی که به هر نحوی در بخشی از محدوده طرح ترافیک تردد دارد زمان سفر حدودا ۳درصد کاهش یافته و تقاضای سفر افزایش یافته است که در موارد زیادی تقاضا برای اعزام اتوبوس فراتر از زمان‌بندی مقرر هم ثبت شده است.

 کاهش متوسط پرداختی روزانه

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری با بیان اینکه متوسط پرداختی بابت مجوزهای روزانه طرح ترافیک در سال ۹۶ حدود ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است، اظهار کرد: در این روزها که از اجرای طرح ترافیک جدید می‌گذرد متوسط پرداختی روزانه ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان است و هزینه تردد ۳۸ درصد ارزان‌تر شده است.

او ادامه داد: یکی از توفیقات بزرگ طرح ترافیک این بود که بسیاری از شهروندان را به اخذ معاینه فنی برتر ترغیب کردیم و تاکنون نزدیک به ۹۲ هزار خودرو موفق به دریافت معاینه فنی برتر شده‌اند. گزارش‌های تردد نشان می‌دهد تعداد خودروهایی که معاینه فنی برتر گرفته‌اند چهار برابر خودروهایی است که فقط معاینه فنی عادی دارند، واضح است که این تحول در بلندمدت می‌تواند در کاهش آلودگی هوا نقش مهمی داشته باشد.

وی با بیان اینکه تا دیروز حدود ۲۴۸ هزار شخص حقیقی و بیش از ۱۱ هزار شخص حقوقی در سامانه «تهران من» ثبت نام کردند، گفت: بالغ بر ۲۴۹ هزار خودرو در این سامانه ثبت مشخصات شده است و کل مبلغ واریزی تا دیروز حدود ۴۲ میلیارد تومان بود که به مراتب کمتر از مدت مشابه سال قبل است که این مقایسه به خوبی نشان می‌دهد که هدف ما در طرح ترافیک جدید کسب درآمد بیشتر نبوده و نیست.

پورسیدآقایی با بیان اینکه قبل از اجرای طرح ترافیک تمام زیرساخت‌ها از جمله دوربین‌ها و... نصب شد و پلیس راهور نیز ضمن بازدید آنها را تایید کرد، گفت: در مجموع ۹۸ دوربین جدید و تعویض شده در ورودی‌ها و ۵۹ دوربین در خروجی‌ها اضافه شده است.

وی با بیان اینکه طرح ترافیک جدید با برابر کردن قیمت‌ها بین خودروهای عموم مردم با ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی یک گام بزرگ بی‌سابقه

در راستای ایجاد عدالت اجتماعی و رفع تبعیض‌ها بوده است، گفت: یکی دیگر از دستاوردهای طرح ترافیک جدید این است که اجرای این طرح فرصتی شده برای اینکه یک قدم بزرگ برای تحقق شهر هوشمند برداشته شود.

 مردم از طرح جدید ناراضی‌اند

با وجود ادعای معاون حمل و نقل شهرداری درخصوص اثرات مثبت طرح ترافیک جدید اما محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران معتقد است شهروندان از اجرای طرح ترافیک ناراضی هستند و در این مدت آمار موتورسیکلت‌سواران به‌طور قابل ملاحظه‌یی افزایش پیدا کرده است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: سازمان بازرسی شهرداری درخصوص اجرای طرح ترافیک جدید گزارشی تهیه کرده که نشان می‌دهد شهروندان از نحوه اجرای این طرح ناراضی هستند.

علیخانی با بیان اینکه مشکل ما با اصل طرح نیست، بلکه در مواردی است که اشکال دارد و ما به آن انتقاد داریم، ‌افزود: ارزیابی از عملکرد سه هفته‌یی این طرح که گفته می‌شود مشکل ترافیک و آلودگی هوا را حل کرده علمی نیست و شورای عالی ترافیک نیز زمان 6ماهه را برای ارزیابی این طرح تعیین کرده است زیرا مشخص است یک طرح سه هفته‌یی آثارش مشخص نمی‌شود.

وی تاکید کرد: انتقاد ما به اشکال‌ها و رفتارهای حین اجرای طرح است، اینکه در ماه رمضان ترددها کاهش پیدا می‌کند و زمان امتحان مدارس است و شاهد کاهش سفرهای آموزشی هستیم این طرح را ارزیابی کنیم درست نیست. معاونت حمل و نقل قرار است لایحه‌یی درخصوص پارک حاشیه‌یی به شورا بیاورد یا درخصوص گره‌های ترافیکی که تمامی این وظایف قانونی خود را رها کرده و به آن بی‌توجه است.

علیخانی با اشاره به گزارش سازمان بازرسی شهرداری گفت: آقای پورسیدآقایی می‌گویند از وضعیت اجرای طرح ترافیک راضی هستند اما این گزارش نشان می‌دهد شهروندان از اجرای طرح ترافیک ناراضی هستند. این طرح جز نکات مثبت نکات منفی هم دارد و آن دیده نشدن موتورسیکلت‌ها در طرح است که آمار آن به‌طور قابل ملاحظه‌یی افزایش پیدا کرده است.

 اصلاح نرخ عوارض آژانسی‌ها

در حالی که روز دوشنبه، معاون فرمانداری تهران بعد از تجمع جمعی از رانندگان آژانس‌ها در اعتراض به نرخ طرح ترافیک اعلام کرد که طرح ترافیک جدید باید برابر قیمت‌های سال گذشته به رانندگان آژانس واگذار شود، اما روز گذشته اعضای شورای شهر تهران به دو فوریت طرح اصلاح نرخ عوارض خودروهای آژانس رای ندادند.

محمد علیخانی رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران طرح دو فوریتی را برای حل این مشکل ارائه کرد و با اشاره به نامه فرمانداری گفت: فرمانداری در نامه صراحتا اعلام کرده است که عدم ارائه پاسخ از سوی شورای شهر تهران به منزله پذیرش اعتراض فرمانداری بوده و نرخ طرح ترافیک آژانس‌ها برمبنای سال 96 محاسبه می‌شود، به‌همین دلیل برای رفع مشکلات موجود این دو فوریت تقدیم شورای شهر می‌شود.

علیخانی پیشنهاد داد تا عوارض تردد وسایل نقلیه‌یی که در زمینه جابه‌جایی مسافر اقدام می‌کنند مانند آژانس‌ها و سرویس مجاز مدارس و حمل بار، به جای تخفیف 50درصدی از تخفیف 90درصدی بهره‌مند شوند، همچنین کلیه وجوه دریافت شده از این خودروها نیز از زمان اجرای طرح با تخفیف 90درصد اعمال شده و وجوه اضافی برگردانده شود.

پورسیدآقایی ضمن مخالفت با این پیشنهاد توضیحاتی درخصوص دیدار با نمایندگان آژانس‌ها ارائه کرد و گفت: این افراد به دفتر ما آمدند و به آنها گفتم که اگر ثابت شود حق و حقوقی از آنها ضایع شده در قالب یک لایحه آن را جبران می‌کنیم اما واقعیت این است که در ابتدا باید تعریف آژانس و راننده آژانس مشخص شود نه اینکه فقط بگویند به ما 8000 طرح ترافیک با تخفیف 90درصدی بدهید.

وی افزود: قرار شد کمیته‌یی مشترک برای تدوین ضوابط کار تشکیل شود که متاسفانه با اینکه در ششم خرداد ماه با آنها جلسه داشتیم اما در جلسه حاضر نشدند و گفتند که در شورای شهر طرح دوفوریتی مطرح شده و مساله ما حل می‌شود و نیازی به جلسه با شما نیست.

پورسیدآقایی با بیان اینکه از نظر ما دو فوریت برای این طرح لازم نیست تا در یک کلام تخفیف 50درصدی، 90درصد بشود، گفت: اجازه دهید کار کارشناسی دقیقی انجام گیرد و راه‌حل منطقی پیدا کنیم. در ادامه دو فوریت این پیشنهاد به رای‌گیری گذاشته شد که با کسب 7 رای موافق و 11رای مخالف به تصویب نرسید و یک فوریت آن برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌ها ارجاع داده شد.

علاوه بر این در جلسه طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه کاهش تخلفات و افزایش اعتبار مقررات ملی ساخت و ساز مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.

این لایحه توسط محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در صحن شورا قرائت شد. سالاری درباره این لایحه توضیح داد: سال‌های گذشته با وجود کمیسیون‌های ماده 100 شاهد هستیم که ماهانه هزار پرونده به این کمیسیون‌ها که به بررسی تخلفات ساخت و ساز اختصاص دارند ارسال می‌شوند اما میزان تحقق آرای صادره کمتر از یک درصد بوده است و میزان وقوع تخلفات در کاربری‌های غیرمسکونی نسبت به مسکونی رشد قابل‌توجهی داشته است.

وی افزود: سال 94، 10 هزار پروانه ساخت صادر شده و جالب آن است که همان سال

11 هزار پرونده تخلف ساختمانی به این کمیسیون ارسال شده است. یعنی به‌ازای هر پروانه، 1.2 پرونده به این کمیسیون ارسال می‌شود این در حالی است که مهندسان ناظر و عوامل شهرداری و شرکت شهربان باید در فرآیند ساخت و ساز کنترل داشته باشند.

وی با بیان اینکه مصوبات شورا برای ساماندهی کمیسیون 100 اجرایی نمی‌شود، علت پیشنهاد این طرح را حذف ایجاد فضای غیرشفاف و ممانعت از بروز هر چه بیشتر تخلفات ساختمانی دانست.

همچنین روز گذشته شورای شهر تهران پذیرای بانوان فوتسالیست کشور بود که با وجود امکانات اندک موفق شدند عنوان قهرمانی آسیا را از آن خود کنند. محمدجواد حق‌شناس رییس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر در جریان تقدیر از این بانوان با انتقاد از سیاست‌های صداوسیما در عدم پخش مسابقه دختران فوتسالیست گفت: صداوسیما با یکسری سیاست‌های من‌درآوردی و نه منطقی از پخش مسابقه زنان فوتسالیست خودداری کرد. صداوسیما براساس آنچه مردم می‌خواهند عمل نمی‌کند.

 

 

ارسال نظر