تمایل ایران به احداث سریع خط‌آهن چابهار- زاهدان

۱۳۹۶/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۲۱۲

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امضای تفاهمنامه سرمایه‌گذاری 1.5 میلیاردی با هند برای احداث راه‌آهن چابهار-زاهدان، اظهار کرد: ایران خواستار تسریع هند در احداث هرچه سریع‌تر راه‌آهن چابهار-زاهدان است.

خیرالله خادمی در گفت‌وگو با ایرنا، گفت: شرکت دولتی ایرکان هند باید هرچه سریع‌تر تفاهمنامه احداث راه‌آهن چابهار-زاهدان که بین دو کشور امضا شده را اجرایی کند.

وی با اشاره به اعتبار 4 تا 5 هزار میلیارد تومانی برای احداث راه‌آهن چابهار-زاهدان افزود: اگر بخواهیم این خط را با استفاده از منابع داخلی تکمیل کنیم، چند سال زمان می‌برد و باید هرچه سریع‌تر مسیرهای متصل به بندر و خطوط ریلی به افغانستان را تکمیل کنیم، زیرا این اقدام می‌تواند به فعال‌سازی بندر چابهار کمک کند. خادمی با اشاره به دیدارش با معاونان وزیر بازرگانی، حمل و نقل، راه‌آهن و 5 شرکت خصوصی افزود: در این دیدارها توافق کلی برای تامین مالی پروژه‌ها انجام شد. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در نظر داریم یک خط اعتباری یک میلیارد دلاری از هند برای تولید ریل در داخل کشور و خرید ادوات و لکوموتیو دریافت کنیم.

وی با اشاره به اعتبار 450 میلیون دلاری هند برای خرید 250 هزار تن ریل گفت: 150 هزار تن از این ریل‌ها تحویل ایران شده و به طرف هندی پیشنهاد شده که 100 هزار تن باقی‌مانده ریل در ذوب‌آهن اصفهان تولید شود و تلاش کردیم توافقنامه‌یی بین تولید‌کنندگان ریل هند با شرکت اصفهان برقرار شود تا پس از واردات شمش از این کشور در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان تبدیل به ریل شود.

خادمی اظهار کرد: هندی‌ها تاکید دارند که ایران هرچه سریع‌تر اعتبار 450 میلیون دلاری این کشور را جذب کند تا اعتبار جدیدی برای پروژه‌های ریلی کشور اختصاص دهند.

 

ارسال نظر