اخبار

۱۴۰۱/۰۹/۲۴ - ۰۲:۵۰:۴۶
کد خبر: ۱۹۵۳۶۴

دستورالعمل نوسازی و بازسازی صنایع تصویب شد

کارگروه طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور در چهارمین جلسه خود دستورالعمل نوسازی و بازسازی صنایع در کارگروه بند (ح) ماده ۴۶ قانون برنامه ششم توسعه را تصویب کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در این جلسه کلیات فرآیند اجرا، وظایف واحدهای صنعتی و صنوف تولیدی متقاضی نوسازی و بازسازی و عوامل اجرایی شامل سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، سازمان ملی استاندارد، سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به تصویب اعضای کارگروه رسید. مطابق با ماده (3) تصویب‌نامه شماره 137052/ت 54893 هـ هیات وزیران، دستورالعمل نوسازی و بازسازی صنایع کشور در هفته‌های آتی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ خواهد شد. جلسات کارگروه طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور به ریاست «علی نبوی» معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و با حضور نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی، سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان ملی استاندارد، معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار می‌شود.

واردات یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن برنج در ۸  ماه

اخوان اکبری گفت: بنابرآمار ۸ ماهه گمرک، یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن برنج وارد کشور شده است و تا پایان سال۳۰۰ هزارتن دیگر باید وارد شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران، کریم اخوان اکبری گفت: بنابر آمار ۸ ماهه گمرک یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن برنج وارد کشور شده است و همواره تا پایان سال ۳۰۰ هزارتن دیگر باید وارد شود تا در تنظیم بازار شب عید مشکلی نداشته باشیم. به گفته او، وزارت جهاد کشاورزی ثبت سفارش برنج هندی را به سبب برهم خوردن تراز تجاری با هند از سه هفته گذشته ممنوع کرده است که این‌موضوع می‌تواند در التهاب بازار برنج داخلی و خارجی اثر بگذارد. اخوان اکبری قیمت هرکیلو برنج هندی ۱۱۲۱ برای مصرف‌کننده ۴۰ هزار تومان و پاکستانی را ۴۴ تا ۴۸ هزار تومان اعلام کرد. رییس انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه نرخ بازارهای جهانی، هزینه گمرکی و نرخ ارز در بازار برنج خارجی اثر گذار است، گفت: قیمت برنج خارجی فعلا تغییری نداشته است، اما استمرار توقف ثبت سفارش در این موضوع اثر گذار خواهد بود چرا که توقف ثبت سفارش به یک‌باره اتفاق افتاد و مهلتی به واردکنندگان داده نشد.

استقبال بخش خصوصی از گسترش تجارت با پکن

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: ایران و چین رابطه‌ای قدیمی در حوزه اقتصادی با یکدیگر دارند و تاکنون نیز بخش خصوصی مراودات خوبی را با این کشور انجام داده است. «مهراد عباد» در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه تجارت ایران و چین قدمت بسیاری طولانی دارد، خاطرنشان کرد: در طول دهه‌ها بخشی عظیمی از مواد اولیه مورد نیاز از این کشور برای ایران تامین می‌شد و بخش خصوصی تبادلات کالایی را به خوبی و با سهولت انجام می‌داد. وی با بیان اینکه بخش خصوصی از گسترش تجارت با چین استقبال می‌کند، خاطرنشان کرد: ارزانی تولیدات و دریافت حمایت‌های یارانه‌ای در تعرفه‌های تجاری موجب توجه بیشتر به توسعه روابط اقتصادی با این کشور است، البته در سال‌های اخیر برخی مشکلات موجب برهم خوردن تعادل تجاری دو کشور شده بود. عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه دو کشور باید منافع ملی را در اولویت قرار دهند، تصریح کرد: ایران باید بتواند در کنار چین، سطح روابط خود با سایر کشورهای جهان و حضور در جوامع بین‌المللی را افزایش دهد. عباد با تاکید بر اینکه نباید ارتباط با ایران برای کشورهای دیگر هزینه‌ساز باشد، اظهار داشت: چین به دنبال صادرات فناوری و خدمات فنی و مهندسی به سایر کشورها است و این فرصتی است که می‌توان برای توسعه روابط از آن بهره‌مند شد، زیرا ظرفیت استفاده از این موقعیت در کشورهای اطراف ایران نیز وجود دارد.

رشد شاخص تولید خودرو  و قطعات در آبان

تولید خودرو و قطعات رکورد‌دار رشد در بین صنایع شد. در آبان‌ماه امسال شاخص تولید صنعت خودروسازی و قطعات و صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات نسبت به سال قبل ۲۷.۸ درصد رشد داشته است. به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، رشد شاخص تولید صنعت خودروسازی و قطعات و صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات در چند ماهه اخیر نسبت به سال قبل بیشتر از سایر صنایع بوده است. در آبان‌ماه هم شاخص تولید صنعت خودروسازی و قطعات و صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات نسبت به سال قبل ۲۷.۸ درصد رشد داشته که در چند سال اخیر بی‌سابقه است. بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت رکورد پنج سال اخیر تولید خودرو در آبان ماه شکسته شده است.

 

ارسال نظر