ماجرای آزادسازی منابع بلوکه در کره جنوبی

۱۴۰۰/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۸۰۸
ماجرای آزادسازی منابع بلوکه در کره جنوبی

تعادل |

امریکا برای آزاد کردن بخشی از پول‌های ایران، مجوزی را به شرکت‌های کره‌ای داده که بر اساس آن این شرکت‌ها می‌توانند بدهی ایران را تنها از طریق واردات کالا به ایران پرداخت کنند. در این مجوز همچنین قید شده، «اعمال این معافیت تازه، امکان انتقال هیچگونه پول نقدی را به ایران مجاز نمی‌سازد و فقط برای پرداخت به شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی که پیش از تشدید تحریم‌ها در دولت قبلی امریکا، کالاها و اقلام غیر تحریمی به ایران صادر کرده بودند، قابل استفاده است.» امریکا برای این مجوز نیز ضرب‌الاجل ۹۰ روزه تعیین کرده است. برخی اما این خبر را به گونه‌یی تفسیر وتحریف کردند که با مجوز امریکا قرار است تنها دو برنده کره‌یی «ال جی وسامسونگ» بتوانند از آزادسازی منابع مسدود ایران بهره مند شوند! این در حالی است که بازخوانی خبر آزادسازی منابع بلوکه ایران در کره جنوبی و ژاپن، حکایت از این دارد، که هدف از آزادسازی منابع مسدود شده ایران به‌طور خاص دو شرکت کره‌ای نیستند بلکه تمام شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی که تا پیش از این کالابه ایران صادر می‌کرده‌اند، می‌توانند از محل منابع مسدود شده ایران مطالبات خود را برداشت یا کالا به ایران صادر کنند. 

     تحریف خبر آزادسازی منابع بلوکه

چندی پیش وزارت امور خارجه امریکا، موافقت خود را با لغو بخشی از تحریم‌های نفتی ایران به منظور دسترسی این کشور به دارایی‌های بلوکه شده خود در ژاپن و کره جنوبی، اعلام کرد. بر اساس این معافیت، پول‌های بلوکه شده ایران در ژاپن و کره جنوبی، جهت بازپرداخت به شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای که کالاها و اقلام غیر تحریمی و بشردوستانه به ایران صادر کرده بودند، استفاده می‌شود.

آنچه دراین میان رخ داده این است که برخی این خبر را به گونه‌ای نشرداده‌اند، که امریکا صرفا مجوز ورود دو برنده کره‌ای «سامسونگ و ال جی» را به ایران صادر کرده است و می‌خواهد تولید داخلی ایران را زمینگیر کند. اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد، اصل خبر چیزی دیگری را مخابره می‌کند. به عبارتی دیگر، بازخوانی خبر آزادسازی منابع مسدود شده ایران در کره جنوبی و ژاپن دقیقا نشان می‌دهد، هدف از آزادسازی منابع مسدود شده ایران به‌طورخاص دو شرکت کره‌ای «ال جی و سامسونگ» نیستند، بلکه تمام شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی که تا پیش از این کالابه ایران صادر می‌کرده‌اند، می‌توانند از محل منابع مسدود شده ایران مطالبات خود را برداشت یا کالا به ایران صادر کند.

     اصل خبر چیست؟ 

برای درک بهتر، واقعیتی که در حال تحریف است، اصل اخبار آزادسازی منابع مسدود ایران برای شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی را بازنشر کرده‌ایم. به گزارش پایگاه خبری «واشنگتن فری بیکن»، وزارت امور خارجه امریکا، شامگاه سه شنبه ۱۳ جولای/ ۲۲ تیر، طی اطلاعیه‌ای به کنگره این کشور اعلام کرد که از بخشی از تحریم‌های نفتی علیه ایران صرف نظر می‌کند تا این کشور به منابع مالی و پول‌های بلوکه شده خود در کره جنوبی و ژاپن، دسترسی یابد. براساس اطلاعیه‌ای که از سوی وزارت امورخارجه امریکا به کنگره ارسال شده، معافیت تازه‌ای که برای بخشی از تحریم‌های نفتی اعمال شده علیه ایران در نظر گرفته شده، توسط آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا امضا شده است.

به گزارش پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن، «این معافیت، انتقال منابع مالی ایران از حسابهای مسدود شده خود به صادر‌کنندگان در ژاپن و کره جنوبی را مجاز اعلام کرده است.» همچنین این معافیت اجازه می‌دهد، منابع مالی ایران که در نتیجه تحریم‌های امریکا علیه این کشور مسدود شده بود، بدون نقض قانون آزاد شود. بر اساس این معافیت تازه، آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران به هدف پرداخت به صادرکنندگان ژاپنی و کره‌ای، باعث می‌شود، ذخایر ارزی خارجی ایران کاهش یابد.

یک سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا، تأکید کرد که «آنتونی بلینکن این معافیت تازه را به این دلیل امضا کرده، که به ژاپن و کره جنوبی ۹۰ روز دیگر مهلت دهد تا معاملات و مبادلات تجاری خود را با ایران انجام دهند.» وی در ادامه تصریح کرده: «وزیر امور خارجه پیش از این معافیتی را امضا کرده بود که بر اساس آن، پولهای بلوکه شده ایران در ژاپن و کره جنوبی، جهت بازپرداخت به شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای که کالاها و اقلام غیر تحریمی و بشردوستانه به ایران صادر کرده بودند، استفاده شود». او گفته است: «از آنجا که نقل و انتقال مالی برای پرداخت و مبادلات تجاری، گاهی زمان بر است، آنتونی بلینکن این معافیت را به مدت ۹۰ روز دیگر تمدید کرده است.» وزارت امور خارجه امریکا همچنین تأکید کرده: «اعمال این معافیت تازه، امکان انتقال هیچگونه پول نقدی را به ایران مجاز نمی‌سازد و فقط برای پرداخت به شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی که پیش از تشدید تحریم‌ها در دولت قبلی امریکا، کالاها و اقلام غیر تحریمی به ایران صادر کرده بودند، قابل استفاده است.»  دارایی‌های مسدود شده ایران در بانک‌های کره‌جنوبی، ۷ میلیارد دلار و در ژاپن ۳ میلیارد دلار اعلام شده، که به درآمدهای نفتی ایران پیش از اعمال تحریم‌های امریکا مربوط می‌شود. پیش از این، با موافقت امریکا بخشی از دارایی‌های مالی ایران در کره جنوبی برای واردات واکسن کرونا، پرداخت بدهی معوقه ایران به سازمان ملل و موارد دیگر آزاد شده بود. طبق تحریم‌های امریکا، ایران از محل پول‌های بلوکه شده خود در ژاپن و کره جنوبی، تنها مجاز به استفاده برای واردات اقلام بشر‌دوستانه مانند دارو و مواد خوراکی است.

     آزادسازی به نفع تولید داخل نیست! 

با این حال، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در واکنش به این خبر و با بیان اینکه احتمال ورود دوباره محصولات کره‌ای به ایران دور از انتظار نیست، می‌گوید: امکان دارد اگر امریکا وارد برجام شده و تحریم‌ها لغو شود، واردات محصولات کره‌ای نیز آزاد شود. اکبر پازوکی، معتقد است اکنون زمان واردات لوازم خانگی به ایران نیست، چون ما در چهار سال گذشته، در این صنعت به خودکفایی رسیده‌ایم و لغو ممنوعیت واردات، تنها موجب زمینگیر شدن و ضربه زدن به تولید داخل می‌شود.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با اشاره به نقاظ ضعف موجود در صنعت لوازم خانگی ادامه می‌دهد: نبود نقشه راه مشخص، سوء مدیریت یا مدیریت ناکارآمد و نبود زیرساخت‌های لازم موجب شده تا به رغم تلاش بی‌وقفه صنعتگران، این صنعت مسیر مشخص و چشم‌انداز روشنی نداشته باشد. او می‌گوید: اگر قرار است خودکفایی در صنعت لوازم خانگی را حفظ کنیم و به صادرات و بازار‌های بین‌المللی بیندیشیم، در وهله نخست باید نقاط ضعف موجود را برطرف کنیم.در همین حال، حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی لوازم خانگی ایران هم با اشاره به عواقب بازگشت این دو برند و تبعات آن بر تولید داخل می‌گوید: بر پایه اطلاعات موثقی که در دست داریم، دو شرکت کره‌ای به ویژه سامسونگ در حال لابی‌گری برای بازگشت به ایران هستند و در این راستا نیز تمام تلاش خود را صرف تبلیغات به ویژه در حوزه فرهنگی کرده‌اند.

 این دو برند در حال حاضر، مشغول مقدمه‌چینی برای ورود دوباره به بازار ایران و به صورت کاملا زیرپوستی مشغول لابی با مسوولان و برخی چهره‌های فرهنگی هستند. به گفته او، این نگرانی وجود دارد که در جریان لابی‌گری کره‌ای‌ها، افراد تاثیرگذار صنعت لوازم خانگی کشور، با این برند‌ها همسو شوند. در این صورت منافع تولیدکنندگان به خطر خواهد افتاد و نه‌تنها شعار سال محقق نمی‌شود، بلکه تولید لوازم خانگی در معرض خطر نابودی قرار می‌گیرد. غزنوی بر این باور است که اگر تولیدکنندگان ایرانی محصول بی‌کیفیت و بدون گارانتی تولید کنند، می‌توان دلیل موجهی برای ورود برند‌های خارجی به کشور داشت، اما در شرایطی که تولیدات لوازم خانگی ایران در حال حاضر به اروپا صادر می‌شود و قابل رقابت در بازار‌های جهانی است، ورود دوباره برند‌های خارجی، در واقع تیشه محکمی به ریشه تولید می‌زند. با این همه، هرچند نگرانی‌ها بایت حمایت از تولید داخل، کاملا قابل درک است، اما تفسیر اشتباه از یک خبر وتحریف آن با هدف حمایت از تولیدات مونتاژی داخل و تولیدکنندگان خاص، نه تنها ضربه بزرگی را به صنعت تولید لوازم خانگی وارد می‌کند، بلکه اعتماد مردم را به عنوان مصرف‌کنندگان نهایی محصولات داخلی نشانه می‌گیرد. 


 

ارسال نظر