اخبار مهم

۱۳۹۹/۱۱/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۳۸۰

لغو رجیستری ۳۴۰۰ دستگاه موبایل

ایسنا|  سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی  از لغو رجیستری ۳۴۰۰ دستگاه تلفن همراه از طریق سوءاستفاده تجاری از رویه مسافری خبر داد و گفت: طبق قانون کالایی که از طریق رویه مسافری به کشور وارد شده اجازه تجاری شدن ندارد. به عبارت ساده‌تر اگر مسافری با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی تلفن همراهی با خود به کشور وارد کند و هزینه رجیستری را نیز پرداخت کند، اجازه فروش آن را ندارد یعنی نمی‌تواند کار تجاری با آن انجام دهد. اما به گفته محمد رضا عالیان، بررسی سامانه همتا نشان داد در روزهای اولی که رجیستری غیرحضوری شد، تعداد زیادی تلفن همراه به شکل نامتعارف رجیستر شدند و انتقال مالکیت آنها صورت گرفت. این مساله برای مسوولان همتا ادله شد که نشان می‌داد از گوشی‌های مسافری استفاده تجاری شده است. بنابراین حدود ۳۴۰۰ تعداد از این گوشی‌ها لغو رجیستری شدند. وی با بیان اینکه طبق قوانین گمرک در صورت بروز تخلف حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی عودت داده نمی‌شود، تصریح کرد: همچنین اگر برای مجری قانون محرز شود که از کالای مسافری استفاده تجاری شده پیگرد قانونی دارد. بنابراین حقوق و عوارض گمرکی ۳۴۰۰ تلفن همراه لغو رجیستر شده هنوز عودت داده نشده، اما در حال حاضر رایزنی‌هایی انجام می‌شود که مصرف کننده نهایی متضرر نشود.  وی در ادامه واردات تجاری موبایل به کشور را در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۹۴۰ هزار و ۹۶۰ هزار دستگاه عنوان کرد و گفت: در آبان ماه سال گذشته و امسال به ترتیب ۱۶۰ هزار و ۱۰ هزار دستگاه به صورت مسافری به کشور وارد شده که نشان می‌دهد اصلاح رویه‌ها در یک سال گذشته کمک کرده سوءاستفاده از رویه مسافری به حداقل برسد.  به گفته عالیان در آذرماه سال گذشته و امسال نیز به ترتیب یک میلیون و ۱۱ هزار دستگاه و ۸۶۰ هزار دستگاه موبایل به کشور وارد شده است. واردات مسافری موبایل نیز در آذر سال گذشته ۱۷۰ هزار دستگاه بوده، اما در آذرماه امسال واردات مسافری به ۲۰ هزار دستگاه رسید که نسبت به ماه قبلش دو برابر شده است که احتمالاً علت آن غیرحضوری شدن رجیستری و تخلفاتی است که در روزهای ابتدایی صورت گرفته است. اما پیش‌بینی می‌شود با اصلاح رویه در ماه دی مجددا شاهد کاهش واردات موبایل از طریق رویه مسافری باشیم. وی با بیان اینکه رفتارهای قهری بیشتر شبیه پاک کردن صورت مساله است که در نهایت دودش به چشم مصرف کننده خواهد رفت، تصریح کرد: اقدام قطع رجیستری موبایل‌های یاد شده منجربه شناسایی سوداگران می‌شود و با هدف جلوگیری از سواستفاده آنها صورت گرفته اما گاها باعث متضرر شدن برخی مصرف کنندگان نهایی و اصناف نیز می‌شود. ما معتقدیم هر اقدام و تصمیمی که در این زمینه گرفته می‌شود باید در قدم اول جلوی آسیب به مصرف کننده را بگیرد و پس از آن موجبات مقابله با سودجویان را فراهم کند. بنابراین اقدامات بازدارنده برای از صرفه انداختن واردات موبایل مسافری، همچون تغییر تعرفه‌ها و ایجاد نرخ برابری کالاهای مسافری با کالاهای تجاری، درمانی برای حل این معضل است.

افزایش قیمت خودرو  با شیب ملایم

ایلنا|  نایب رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اظهار داشت: به علت نوسانات نرخ دلار قیمت خودرو نیز در چند روز گذشته کمی افزایش یافت، البته افزایش قیمت چندانی را مشاهده نکردیم و خودروها تقریبا 1 تا 2 میلیون تومان گران شدند. با این حال این افزایش قیمت پایدار نخواهد بود و اگر نرخ دلار تثبیت شود، قیمت خودرو کاهش بیشتری خواهد داشت. وی افزود: الان دلار بین 22 تا 23 هزار تومان است؛ حدود 5 ماه قبل که قیمت دلار همین قیمت و بر همین پایه بود قیمت خودرو کمتر از قیمت امروز خود بود. بنابراین خودرو کمی جلوتر از دلار گران شده است. اگر نرخ دلار تثبیت شود قیمت خودرو کمتر شده و در آینده هیچ اضافه قیمتی نخواهیم داشت. نایب رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به نرخ روز خودرو دربازار گفت: قیمت‌ها کمی در نوسان است. در مورد خودروهای شاخص، پراید بین 95 تا 100 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود و پژو 206 تیپ 2 حدود 180 میلیون تومان است. به نظر می‌رسد دیگر شاهد موج گرانی که آمده بود نخواهیم بود. کاشانی نسب همچنین تصریح کرد: فقط مصرف‌کنندگان واقعی در بازار هستند، دیگر بازار خودرو برای دلالان جذابیتی ندارد تا در این بازار سوداگری کنند. البته همچنان خریداری وجود ندارد و قیمت‌ها هم واقعی نیست. وی در مورد خودروهای خارجی بیان کرد: قیمت خودروهای خارجی تا دو ماه قبل به صورت بی‌رویه‌ای افزایش داشت که با کاهش نرخ دلار، کاهش قیمت آن با شیب بسیار بیشتری نسبت به خودروهای داخلی بوده است. ولی این بازار از بازار خودروهای داخلی هم راکدتر است چراکه خریدار منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها است.

برگزاری نمایشگاه‌های عمومی ممنوع شد

فارس|  با پیگیری‌های اتاق اصناف ایران و مصوبات ستاد ملی کرونا، مطابق مفاد صریح طرح جامع هوشمند محدودیت‌ها که قبلا طی نامه‌‌ای در مورخ بیست و هشتم آبانماه ۹۹ اعلام شده است. برگزاری هرگونه نمایشگاه در سه وضعیت قرمز، نارنجی و زرد به دلیل پیشگیری از انتشار ویروس کووید-۱۹ و لزوم حفظ سلامت آحاد جامعه ممنوع است. در این رابطه به استناد نامه شماره ۱۴۵۵۰۴ مورخ ۹۹/۹/۱۸ رییس محترم کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا صرفا برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی با رعایت کامل پروتکل‎‌های بهداشتی در وضعیت نارنجی و زرد و با اخذ مجوزهای لازم از مبادی ذیربط بدون مراجعه و پذیرش افراد بازدیدکننده عمومی مجاز است.

 

ارسال نظر