انتخاب رایزنان بازرگانی به بخش خصوصی واگذار شد

۱۳۹۹/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۹۹۷

وزیر صمت در نشست با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان گفت: سیاست وزارت صمت روان‌سازی اقتصادی، جلوگیری از مجوز فروشی و پرهیز از رانت خواری است. او در مورد رایزنان بازرگانی نیز بیان کرد: به دنبال این هستیم که موضوع رایزنان بازرگانی را به اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور واگذار کنیم تا با انتخابات و اجرای دستورالعمل‌ها، رایزن‌ها را انتخاب کنند.  وزیر صنعت، معدن و تجارت، در حاشیه سفر خود به اصفهان بیان کرد: به صورت جدی به دنبال تسهیل فرایندهای کسب و کار، حذف بخشنامه‌های زائد و امضاهای طلایی و کاهش بروکراسی سخت اداری برای تسهیل روند تولید هستیم.

علیرضا رزم حسینی گفت: اکنون صادر کنندگانی که از سال ۱۳۹۸ به بعد تعهد ارزی دارند، می‌توانند یا ارز خود را در سامانه نیما بفروشند یا از محل واردات در مقابل صادرات به رفع تعهد ارزی خود مبادرت ورزند. وی سیاست وزارت صمت را وفور کالا در بازار دانست و افزود: ستاد تنظیم بازار در سطح کشور و کارگروه‌های تنظیم بازار استانی در امر کنترل و نظارت بر بازار فعال می‌باشند.

وزیر صمت همچنین در خصوص رایزنان بازرگانی نیز بیان کرد: به دنبال این هستیم که موضوع رایزنان بازرگانی را به اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور واگذار کنیم تا با انتخابات و اجرای دستورالعمل‌ها، رایزن‌ها را انتخاب کنند. 

رزم حسینی با بیان اینکه در ۸ ماهه امسال حدود ۵۰ درصد از صادرات ما به ۱۵ کشور همسایه بوده است گفت: ۱۵ کشور همسایه ظرفیت خوبی برای کالاهای داخل کشور می‌باشند که افزایش صادرات به این کشورها امسال جزو برنامه‌های اولویت‌دار می‌باشد. وزیر صمت با بیان اینکه سیاست ما در حوزه خودرو افزایش تولید است، ادامه داد: تاکید مقام معظم رهبری نیز بر همین موضوع است و پیش‌بینی کردیم که تا پایان سال به افزایش ۵۰ درصدی در حوزه خودرو برسیم. علیرضا رزم حسینی گفت: اگرچه تحریم‌ها در اقتصاد کشور فشارهایی وارد کرده اما برای توسعه عمق ساخت داخل، داخلی سازی برای قطع وابستگی و افزایش تولید شرکت‌های داخلی فرصت مناسبی را به وجود آورده است. وزیر صمت همچنین تصریح کرد: تولید کنندگان با افزایش کیفیت محصولات به سمت افزایش سهم خود در بازار و ایجاد هدف‌های صادراتی پیش رفته‌اند. رزم حسینی همچنین سیاست وزارت صمت را تقویت و حمایت از بنگاه‌های تولیدی به خصوص در شرایط تحریم عنوان کرد و ادامه داد: جهش تولید در لوازم خانگی اتفاق افتاده و در خودرو نیز با پیش بینی افزایش ۵۰ درصدی تولید تا پایان سال محقق می‌شود. وی کاهش بروکراسی اداری و کنترل و نظارت بر بازار را از جمله حمایت‌ها عنوان کرد و گفت: حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود ساخت داخل و استفاده از محصولات داخلی در اولویت خواهد بود که این سیاست نظام نیز می‌باشد. وزیر صمت اضافه کرد: اگر محصولی در داخل امکان ساخت دارد جلوی واردات آن را خواهیم گرفت تا تولید داخلی تقویت شود و توسعه یابد.

رزم حسینی در خصوص سرمایه در گردش واحدهای تولیدی نیز بیان کرد: ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در شورای پول و اعتبار برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صنعتی در سال جهش تولید پیش بینی و مصوب شده است. وی با تاکید بر اینکه وزارت صمت فرش قرمز برای بخش خصوصی پهن می‌کند، گفت: اگر جایی لازم باشد از ظرفیت انعطاف پذیری قوانین به نفع تولید نیز با رایزنی و مذاکره با مجلس شورای اسلامی و تفسیر قوانین استفاده خواهیم کرد.

 

ارسال نظر