روی خط خبر

۱۳۹۹/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۲۵۱

بهبود روابط تجاری ایران و سوریه خواسته دو کشور است  

اتاق ایران | رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اجرای موافقت‌نامه آزاد تجاری بین ایران و سوریه روزهای خوبی در تجارت رقم خواهد زد که خواسته دو کشور است. «غلامحسین شافعی» در دیدار با «عدنان محمود» سفیر سوریه در ایران با بیان اینکه اتاق ایران در هیچ کشوری به‌اندازه سوریه سرمایه‌گذاری نکرده است، اظهار داشت: مرکز تجاری ایرانیان یکی از بزرگ‌ترین مراکز کشور در خارج از مرزها است که می‌تواند نقش مهمی در توسعه تجارت میان ایران و سوریه ایفا کند.شافعی با بیان اینکه امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و سوریه روزهای خوبی در تجارت دو کشور رقم خواهد زد، تاکید کرد: این خواسته دو کشور است که عدنان محمود در ایران در همین راستا پر از خاطره خوب برای بهبود روابط تجاری دو کشور بوده است. سفیر سوریه نیز با قدردانی از تلاش روسای اتاق ایران و اتاق مشترک ایران و سوریه در راستای ارتقای سطح روابط تجاری میان دو کشور، خاطرنشان کرد: اراده‌ای راسخ در دو کشور برای تحکیم بخشیدن به روابط اقتصادی، صنعتی و ایجاد روابط میان بخش‌های مختلف اقتصادی دولتی و بخش خصوصی وجود دارد و تمام تلاش خود را برای رفع تأثیر تحریم‌های ظالمانه بر اقتصاد دو کشور و تحکیم روابط بازرگانی خواهیم داشت. سفیر سوریه در ایران تاکید کرد که این ارتباطات برادرانه ادامه خواهد داشت و سعی خواهد کرد در سوریه منشأ اثر برای تحکیم روابط اقتصادی میان دو کشور باشد.

واردات برنج  ۴۸  درصد  کاهش یافت

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: متاسفانه میزان واردات برنج نسبت به سال قبل ۴۸ درصد کاهش یافت. مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج، از کاهش ۴۸ درصدی واردات برنج خبر داد و گفت: بنابر برنامه‌ریزی صورت گرفته قبل از دوره ممنوعیت به‌طور متوسط ماهیانه ۲۰۰ هزار تن برنج باید وارد کشور می‌شد. مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج، از کاهش ۴۸ درصدی واردات برنج خبر داد و گفت: بنابر برنامه‌ریزی صورت گرفته قبل از دوره ممنوعیت به‌طور متوسط ماهیانه ۲۰۰ هزار تن برنج باید وارد کشور می‌شد. او افزود: بنابر آمار در پنج ماهه نخست سال، قبل از دوره ممنوعیت باید یک‌میلیون تن برنج وارد کشور می‌شد که متاسفانه امسال نسبت به سال قبل ۴۸ درصد کاهش واردات داشته‌ایم. کشاورز با بیان اینکه امسال ۵۰ درصد نسبت به برنامه واردات عقب هستیم، گفت: با توجه به اختصاص گروه کالا از یک به ۲ و تخصیص ارز نیما، قیمت برنج هندی از ۱۶ به ۲۲ هزار تومان و برنج پاکستانی از ۲۵ به ۲۶ هزار تومان افزایش یافت. دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: با وجود آنکه بانک مرکزی همچنان بر تخصیص ارز نیما اصرار دارد، از این رو به سبب تاخیر در تخصیص ارز با مشکل کمبود عرضه و نوسانات قیمت رو به رو هستیم. این مقام مسوول با بیان اینکه ۲۰۰ هزار تن برنج در بلاتکلیفی تخصیص ارز به سر می‌برند، افزود: با وجود کمبود عرضه برنج خارجی انتظار می‌رود که وزیر جدید صمت حامی تجارت باشد و بانک مرکزی به تخصیص ارز توجه بیشتری داشته باشد، چرا که اقشار آسیب پذیر به دنبال برنج ارزان قیمت هستند. هرچند دولت برنامه‌هایی برای تامین برنج اقشار آسیب پذیر دارد، اما مشکل تخصیص ارز همچنان به قوت خود باقی است. وی با بیان اینکه ماهیانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن برنج خارجی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: اگر دولت تمهیداتی برای افزایش تخصیص ارز بیندیشد تا واردکنندگان هزینه انبارداری ندهند و بلافاصله برنج‌های خود را ترخیص کنند، کمبود عرضه باعث گرانی و گران فروشی نمی‌شود.

دپوی 6 ماهه مواد اولیه تولید در گمرک

فارس |رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به دپوی 6 ماهه مواد اولیه تولید در گمرک، گفت: بانک مرکزی اجازه ترخیص این مواد را با ارز آزاد هم نمی‌دهد و این در حالی است که برخی تولیدکنندگان روزانه 5 هزار و 200 دلار بابت دپوی کالای خود در گمرک، جریمه پرداخت می‌کنند. عبدالوهاب سهل‌آبادی با بیان اینکه در حال حاضر مشکل اصلی بخش صنعت، تأمین ارز برای واردات مواد اولیه همچنین تسهیل در بازگرداندن ارز حاصل از تولیدات است، اظهار داشت: وزیر صنعت باید در جلسه‌ای با رییس بانک مرکزی این موضوع را تعیین تکلیف کند.در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان، مواد اولیه مورد نیاز خود را با دردسرهای زیاد از کشورهای دیگر تأمین کرده‌اند اما این مواد اولیه در گمرک دپو شده و ترخیص نمی‌شوند. وی تصریح کرد: مهم‌ترین مساله در شرایط فعلی این است که راهکاری برای حل مشکل ارز تولید به کار گرفته شود تا مشکلات موجود در گمرک برطرف شود. سهل‌آبادی ادامه داد: در حال حاضر تولیدکنندگان هزینه زیادی را بابت دپوی مواد اولیه در گمرک پرداخت می‌کنند به‌طوری که یکی از تولیدکنندگان روزانه 5 هزار و 200 دلار در این خصوص پرداخت می‌کند و این در حالی است که با دردسر بسیار، مواد اولیه یا قطعات مورد نیاز خود را از امریکا یا کشورهای دیگر با دور زدن تحریم‌ها خریداری کرده و به کشور آورده اما حالا نمی‌تواند آن را از گمرک ترخیص کند. رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تأکید بر اهمیت تأمین ارز برای اداره اقتصاد کشور، گفت: تولیدکنندگان نمی‌توانند صادرات داشته باشند و ارز به کشور منتقل کنند، برای حل این مشکلات نیازمند یک توافق مهم بین وزارت صنعت و بانک مرکزی هستیم. به گفته وی، 6 ماه است که مواد اولیه مورد نیاز تولید در گمرک دپو شده و به دلیل مسائل ارزی امکان ترخیص وجود ندارد.

 

ارسال نظر