تازه‌ها

۱۳۹۹/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۹۵۵

15هزار کارت وارز بازنگشته 

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی گفت: برآوردها نشان می‌دهد که ارز بازنگشته مربوط به ۱۵ هزار کارت است که از این عدد تنها 5هزارکارت، کارت بازرگانی است و حدود 9هزارکارت، کارت پیله وری (کارت بازرگانی مخصوصی که به ساکنان مناطق مرزی داده می‌شود) بوده است. جمشید نفر اظهار کرد: آمار ارایه شده از سوی بانک مرکزی که مربوط به بازنگشتن ۲۷ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور است باید با مدرک و اطلاعات دقیق ارایه شود. اینکه ما بخواهیم بخش خصوصی را عامل این اتفاق بدانیم نه تنها درست نیست که اصلا با واقعیت‌ها سازگاری ندارد. وی با اشاره به مسوولیت‌های بخش خصوصی برای بازگشت ارز در بخش‌نامه‌های اجرایی، گفت: طبق این بخش نامه‌ها، کل ارزی که باید بخش خصوصی در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به کشور باز می‌گرداند، حدود ۱۲.۵ میلیارد دلار بوده است. این موضوع در نتیجه تحقیقات اتاق بازرگانی مشخص شده و در نامه رییس اتاق به معاون اول رییس‌جمهور تشریح شده است. نفر تاکید کرد: معتقدم از ارز بازنگشته، صادرکنندگان شناسنامه‌دار هیچ سهمی ندارند. بخش قابل توجهی از این ارز مربوط به کارت‌های پیله وری، ورود موقت کالا یا فروش امانی است. در این میان صادرکننده نماهایی نیز بوده‌اند که با استفاده از بخش‌نامه‌ها و شرایط کشور، ارز خود را بازنگردانده‌اند. وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی، تداوم فشارها بر صادرکنندگان می‌تواند به کاهش جدی صادرات منجر شود که نشانه‌های خود را از ابتدای سال نشان داده است. متاسفانه هنوز بانک مرکزی با پیشنهاد ما موافقت نکرده و اگر گزینه‌هایی مانند واردات در برابر صادرات فعال نشود، ما باز شاهد ریزش صادرات خواهیم بود.

ممنوعیت صادرات خامه وعوارض جدید صادراتی 

شاتا |دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: ستاد تنظیم بازار، سازمان توسعه تجارت را مکلف کرده است نسبت به تعیین عوارض برای صادرات شیرخشک اقدام کند. محمدرضا کلامی اظهار داشت: مدت‌ها است کره از فهرست دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات خارج شده است، اما با توجه به اینکه ذخایر کره وارداتی با این ارز در کشور وجود داشت، نظارت کافی و کامل بر توزیع این ذخایر با قیمت‌های متعارف و متناسب با ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت گرفت. دبیر ستاد تنظیم بازار افزود: حالا اما با پایان ذخایر کره با ارز ۴۲۰۰ تومانی، تاثیر تغییرارز مبنای واردات بر بازار روشن شده است، البته ستاد تنظیم بازار سازمان توسعه تجارت را مکلف کرده است به فوریت نسبت به تعیین عوارض صادراتی برای شیرخشک و محصولات لبنی اقدام کند. به گفته وی با تصویب ستاد تنظیم بازار، سازمان توسعه تجارت مکلف شد به فوریت ممنوعیت صادرات خامه را نیز به مرحله اجرا بگذارد. وی گفت: این تصمیم با توجه به تاثیرپذیری بازار شیر و لبنیات کشور از تقاضای صادرات شیرخشک و خامه اتخاذ شده است. این مقام مسوول تاکیدکرد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان مکلف است نسبت به تعیین سقف قیمت کره داخلی اقدام و گزارش آن را جهت طی مرحل تصویب به کارگروه تنظیم بازار ارسال کند.

مرز زمینی سرخس  دوباره  بسته شد

ایرنا |ترکمنستان مرز زمینی خود با سرخس در شمال شرقی خراسان رضوی را پس از بازگشایی سه روزه و آزمایشی دوباره بست. مدیر پایانه مرزی سرخس افزود: این مرز زمینی پس از تعطیلی ۶ ماه و نیمه به واسطه شیوع کرونا روز ۱۷ شهریور بازگشایی شد و طی سه روز تنها یک محموله تجاری شامل چهار تریلر حامل خودروی ترانزیتی از ایران وارد کشور ترکمنستان شد. محمد مهدی رضایی افزود: بر اساس توافق‌ اخیر بین مقامات دو کشور، طی سه روز مدت توافق شده برای بازگشایی مرز، ناوگان باری ایرانی باید وارد نقطه صفر مرزی سرخس می‌شد تا روزانه بار ۱۰ کامیون بدون یدک‌کش را تحویل خودروهای ترکمنستان دهد و رانندگان ترکمن هم باید این بار را به مقصد نهایی حمل کرده و سپس یدک خالی کامیون را به رانندگان ایرانی در سرخس تحویل می‌دادند. وی اضافه کرد: روز چهارشنبه ۱۹ شهریور ماه، سه روز مدت توافق یاد شده با ترکمنستان برای تردد مرزی به شکلی که بیان شد به پایان رسید و روز پنجشنبه مرز از سوی ترکمنستان بازگشایی نشد و قرار است طرف ترکمنستانی تداوم جابه‌جایی کالا به شکل یاد شده و یا بسته بودن مرز را به مقامات کشورمان اعلام کند.

تغییر ارز واردات کره  از ۴۲۰۰ به نیمایی

مهر |یک مقام مسوول، با بیان اینکه با تغییر ارز واردات کره از رسمی به نیمایی، از واردات این محصول استقبال نمی‌شود، گفت: قیمت کره‌ای از این پس وارد کشور می‌شود با افزایش چند برابری مواجه است. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکننده فرآورده لبنی گفت: با تغییر ارز، واردات کره از رسمی به نیمایی، واردکنندگان از واردات این محصول استقبال نمی‌کنند و یکی از علل کمبود کره در بازار همین موضوع است. علی احسان ظفری افزود: واردات کره ممنوع نشده بلکه ارز تخصیصی به آن از رسمی به نیمایی تغییر کرده است و به همین دلیل قیمت کره‌ای از این پس وارد کشور می‌شود با افزایش چند برابری مواجه است. وی اضافه کرد: از ابتدای سال ۹۸ تا اوایل امسال، ۵۵ هزار تن کره با ارز تخصیصی ۴۲۰۰ تومانی یا رسمی وارد کشور شد که این میزان کره تا پایان شهریور پاسخگوی نیاز مصرفی کشور است.

 

ارسال نظر