اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۱۴۹

روند رو به رشد اقتصاد ایران

مهر  رییس اتاق تهران با بیان اینکه سازمان‌های بین‌المللی، روند رو به رشدی را برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی کرده‌اند، گفت: به نظر می‌رسد که دولت و سایر قوا باید اختلافات را کنار بگذارند. مسعود خوانساری با اشاره به مجموعه تحولات دنیا در مواجهه با برجام و احتمال وضع تحریم‌های جدید از سوی رییس‌جمهور امریکا که در هفته‌های اخیر مطرح شده است، درخصوص آینده اقتصاد ایران، اظهار کرد: آنچه بانک جهانی برای اقتصاد دنیا در سال ۲۰۱۸ میلادی پیش‌بینی کرده است، یک اقتصاد توام با رشد است که برای ایران هم، رشد اقتصادی بالای ۳درصدی لحاظ شده است، اما تحقق این رقم به شرطی است که اوضاع به‌صورت عادی پیش رود و مانعی پیش نیاید. او افزود: بر این اساس و بر پایه محاسباتی که در اقتصاد کشور می‌توان انجام داد، تصور ما هم بر این است که در کشور، باتوجه به پتانسیل‌ها و مجموعه امکاناتی که دراختیار است، یک‌سری اتفاقاتی ممکن است، رخ دهد که عددهای محقق شده، نسبت به پیش‌بینی‌ها کمتر شود.

انتقاد به رشد قیمت خودروهای وارداتی

تسنیم   رییس شورای رقابت در واکنش به افزایش قیمت خودروهای وارداتی در سطح بازار گفت: متاسفانه باوجود ابلاغ دستورالعمل واردات خودرو همچنان رشد قیمت‌ها ادامه دارد که در همین ارتباط باید پرسید آیا خودروهای وارداتی آیین‌نامه قیمت‌گذاری دارند یا خیر؟ رضا شیوا با اشاره به اینکه بعد از ابلاغ دستورالعمل جدید واردات خودرو اقدامی برای ساماندهی بازار این خودروها توسط مسوولان انجام نشده است، اظهار کرد: قیمت انواع خودروهای وارداتی براساس یک آیین‌نامه مشخص تعیین می‌شود اما سوال اینجاست قیمت‌های نامعقول امروز بازار مطابق کدام ضابطه تعیین شده است. او افزود: براساس آیین‌نامه قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی سود معقولی برای شرکت‌ها تعیین شده اما امروز رشد قیمت‌ها به هیچ عنوان با آیین‌نامه مطابقت ندارد. شیوا اضافه کرد: متاسفانه با وجود ابلاغ دستور‌العمل واردات خودرو همچنان رشد قیمت‌ها ادامه دارد حتی برخی از این شرایط سوءاستفاده کرده و حاضر به فروش خودروهای خود نیستند.

کاهش قیمت در محصولات لبنی

مهر   سخنگوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان گفت: با پیگیری‌های انجام شده، قیمت اقلام پرمصرف لبنی در اکثر برندها به قبل از افزایش قیمت‌‌ها بازگشت. غلامرضا کاوه با اشاره به مصوبه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها که براساس آن قیمت محصولات لبنی پرمصرف مانند شیر، پنیر و ماست در گروه اول کالاهای اولویت‌دار قرار گرفته‌اند، گفت: با پیگیری‌های سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همکاری سازمان تعزیرات حکومتی، افزایش خودسرانه قیمت برخی محصولات لبنی توسط تعدادی از واحدهای تولیدکننده محصولات لبنی متوقف و قیمت محصولات مذکور به قبل از افزایش قیمت‌ها بازگشت. او تصریح کرد: باتوجه به لزوم جلوگیری از افزایش نامتعارف قیمت اقلام لبنی و لزوم اعمال، قانون موارد تخلف به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال و تحت رسیدگی است.

تقسیم‌بندی فصلی در تعرفه‌های عراقی‌ها

پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت ایران  دبیر میز عراق گفت: از ابتدای سال 2018 تعرفه‌های گمرکی عراق از کدهای 8 رقمی به تقسیم‌بندی فصلی تغییر یافت. محمدابراهیم رضازاده افزود: این تغییر به‌دلیل فشار صندوق بین‌المللی پول برای شفاف‌سازی قوانین و مقررات تجاری، در اوایل آذرماه سال جاری در هیات وزیران عراق به تصویب رسید. دبیر میز عراق همچنین با تکذیب تبعیض تعرفه‌یی عراق برای کشورهای مختلف اظهار کرد: باوجود موافقتنامه تجارت آزاد که سال 1981 میان کشورهای عربی به امضا رسید، این موافقتنامه از ابتدای سال 2017 ازسوی عراق به حالت تعلیق درآمده است.

طرح رجیستری برای گوشی‌های دست دوم

مهر  معاون ستاد مبارزه با قاچاق از آغاز اجرای مرحله سوم طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه تحت‌عنوان انتقال مالکیت از هفته آینده خبر داد و گفت: این مرحله مربوط به گوشی‌های دست دوم است. علی دهقانی‌نیا گفت: طرح انتقال مالکیت مربوط به افرادی است که می‌خواهند گوشی خود را بفروشند یا گوشی دست دوم بخرند که بر این اساس باید تمام مراحل اصالت کالا و فعال‌سازی آن مطابق با اعلام قبلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شود. او اظهار کرد: اگرچه سه برند مشمول اجرای طرح رجیستری شده‌اند اما فروشندگان تلفن همراه و واحدهای صنفی باید تنها گوشی‌هایی را خریداری کنند که اصالت آنها مبنی بر قاچاق نبودن ثابت شده باشد حتی اگر خرید آنها مشمول برندهای غیر از مدل‌های طرح رجیستری باشد به این معنا که به زودی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قصد دارد تا تمام برندهای تلفن همراه را مشمول اجرای این طرح نماید. دهقانی‌نیا تصریح کرد: آمارهای گمرک نشان می‌دهد که تا این جای کار، اجرای طرح به خوبی پیش رفته به نحوی که در 9ماهه ابتدای سال ۹۶ معادل ۲۷۸ میلیون دلار گوشی وارد کشور شده در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل تنها ۱۴۷ میلیون دلار بود. بنابراین واردات با یک رشد ۱۶۰درصدی به‌صورت رسمی انجام شده است. دهقانی‌نیا خاطرنشان کرد: تمام افرادی که عرضه گوشی تلفن همراه انجام می‌دهند باید از طریق کد دستوری اصالت گوشی خریداری شده خود را چک نمایند و این اطمینان را حاصل کنند که آیا گوشی قاچاق است یا خیر؟ در غیر این صورت عذری از آنها پذیرفته نخواهد شد. البته مردم نیز باید بدانند تنها گوشی‌هایی را از فروشندگان خریداری نمایند که از اصالت آنها اطمینان حاصل کرده‌اند و البته روش‌های اطلاع از اصالت گوشی‌ها نیز در اطلاعیه‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام شده است.

 

ارسال نظر