تنظیم شناسنامه وضعیت اقلام حساس

۱۳۹۶/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۷۸۷

تجارت    

«شناسنامه وضعیت کالاهای اساسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تنظیم شد.» این خبر را متولی بخش صنعت می‌دهد. مدت‌هاست که دستگاه‌های مداخله‌گر در بازار کالاهای اساسی با یک سری بلاتکلیفی‌ها و سردرگمی‌ها مواجه هستند. هر جا که حرف از گران‌فروشی در سطح بازار می‌شد، دستگاه‌های مختلف توپ را در زمین یکدیگر پاس می‌دادند. حال قرار است با تنظیم این شناسنامه اجازه گران‌فروشی از سوی واحدهای صنفی متخلف سلب شود و بازار کالاهای اساسی نیز مرتب زیرذره‌بین مسوولان امر قرار ‌گیرد. در همین حال محمود نوابی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره جزئیات شناسنامه وضعیت کالاهای اساسی گفت: با اجرای این طرح اجازه گران‌فروشی کالاهای اساسی داده نمی‌شود و بازار این کالاها به صورت مرتب رصد خواهد شد. او پیش‌بینی و مدیریت بازار در حوزه کالا، خدمات و نظارت پیشگیرانه بر تامین، توزیع، قیمت کالا و خدمات اولویت‌دار را از جمله مواردی دانست که از سوی سازمان حمایت مورد پیگیری قرار می‌گیرد. او در این باره تصریح کرد که عرضه و فروش کالای قاچاق، نظارت بر عملکرد و فعالیت شرکت‌های پخش و فروشگاه‌های زنجیره‌یی برای جلوگیری از بروز تخلفات اقتصادی احتمالی از قبیل گران‌فروشی، کم‌فروشی، عرضه خارج از شبکه، فروش اجباری و احتکار به صورت جدی مورد پیگیری واقع می‌شود.

 رصد روند تغییر قیمت‌ها

به‌گزارش شانا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگر سخنانش از رصد روند تغییرات قیمت و توزیع محصولات کشاورزی گفت. نوابی توضیح داد: رصد روند تغییرات قیمت و توزیع محصولات غذایی و کشاورزی، فلزی و غیرفلزی به ویژه کالاهای مشمول اولویت اول مصوبه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها از جمله گندم، آرد، نان، قند و شکر، مرغ، تخم‌مرغ، برنج، روغن‌نباتی، گوشت قرمز، کره، شیرخام، کودهای اوره، فسفات و پتاس، محصولات لبنی پرمصرف (شیر، پنیر، ماست)، انواع کالاهای یارانه‌یی (حسب ضرورت و اعلام کارگروه تنظیم بازار) در سطح کشور به صورت مرتب انجام می‌شود. او با اشاره به تنظیم گزارش‌های مربوط برای دستگاه‌های مسوول و کارگروه تنظیم بازار از تهیه و تنظیم شناسنامه وضعیت کالاهای حساس خبر داد و گفت: این موضوع یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است. تهیه گزارش‌های کارشناسی در زمینه کالا و خدمات، تحقیق و مطالعه تطبیقی نهادهای نظارتی دولتی، مردم‌نهاد و خصوصی در سایر کشورها نیز از دیگر اقدامات انجام شده است. او عنوان کرد: همواره تلاش شده تا مدیران ارشد و کارشناسان این سازمان، حضوری موثر و تصمیم‌ساز در جلسات ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها، کارگروه تنظیم بازار و سایر جلسات مرتبط داشته باشند و منطبق با وظایف ذاتی، قانونی و تکلیفی و حمایت توامان از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ایفای نقش کنند.

همچنین در راستای حمایت از تولید ملی، بررسی مسائل و مشکلات صنایع و واحدهای تولیدی و انعکاس به مراجع ذی‌ربط صورت گرفته و پیگیری لازم در این خصوص و نیز احصا و اظهارنظر در خصوص قوانین بازدارنده و مخل تولید انجام شده است.

نوابی از همکاری نزدیک و تعامل موثر با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان ملی استاندارد ایران با هدف ممانعت از عرضه محصولات قاچاق و کمک به تولید داخل خبر داد و گفت: طی سه ماهه مرداد، شهریور و مهر سال جاری ۷۷هزار و ۳۲۲ فقره بازرسی، ۳هزار و ۴۱ فقره پرونده تشکیل و ارزش ریالی کشفیات نیز ۱۳۱ میلیارد و ۲۶۱ میلیون ریال برآورد شده است. نوابی افزود: اطلاع‌رسانی و ترویج حقوق مصرف‌کننده، ترغیب بنگاه‌های اقتصادی به رعایت بیش از پیش حقوق مصرف‌کنندگان و برگزاری همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، انجام فعالیت‌های مرتبط با فرآیند برگزاری هفدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، تلاش جهت فراهم کردن بسترهای لازم برای برگزاری همایش استانی و تقدیر از بنگاه‌های منتخب در رعایت حوزه حقوق مصرف‌کنندگان از دیگر اقدامات این سازمان است.

رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همچنین از حضور ناظرهای فعال خبر داد. او گفت: استفاده از ظرفیت ۲هزار و 800 ناظر افتخاری فعال برای مشارکت در مدیریت و هدایت بازار و دریافت 12 هزار و 894 گزارش از ناظران طی یک‌صد روز اخیر، تلاش بر توانمندسازی انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف‌کننده و نظارت بر عملکرد انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در ۳۱ استان با همکاری سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در برنامه‌های عملیاتی سازمان حمایت بوده است. به‌گفته نوابی؛ ارتقای کمی و کیفی و به‌روزرسانی و تامین محتوای سامانه اطلاعات کالایی و سامانه بازرسی و به‌روزرسانی سامانه‌های جامع بازرسی و رسیدگی به تخلفات، پایگاه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات (۱۲۴) و بانک اطلاعات قیمت بازرسی و رسیدگی به شکایات نیز در راستای وظایف این سازمان انجام شده است.

 

ارسال نظر