اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۹۹۰

 ضرورت شناخت و بررسی فناوری‌های روز جهانی

ایرنا  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: لازمه طراحی و تدوین برنامه‌های توسعه‌یی کشور، شناخت و بررسی فناوری روز جهانی است. منصور معظمی افزود: ظرفیت جهانی جدید ایجاد شده در سال 2016 برای تولید انرژی الکتریکی حدود 260گیگا وات بود که بیش از 53 درصد آن به انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص یافت که رکورد جدیدی برای این نوع فناوری‌های تولید انرژی به حساب می‌آید. او ادامه داد: در سال 2016 برای نخستین‌بار ظرفیت‌های جدید انرژی خورشیدی از هر فناوری دیگر بالاتر رفت و پس از آن به ترتیب نیروگاه‌های بادی، زغال سنگ، گاز، آبی، اتمی و زیست توده قرار گرفتند. معظمی با اشاره به افزایش رشد فروش جهانی خودروهای برقی و هیبریدی برقی در سال 2015 اضافه کرد: قیمت باتری و تنوع مدل‌ها به همراه زیرساخت‌های شارژ ‌از موانع و چالش‌های اصلی بازار جهانی خودروهای الکتریکی به‌شمار می‌آید. او ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود، خودروهای برقی درحال تردد در جهان در سال 2020 به یک میلیون و 700هزار تا 7میلیون و 400هزار خودرو برسد که تفاوت در دامنه پیش‌بینی‌ها به واسطه تفاوت در فرضیات مراجع پژوهشی و آماری است.

 

 وزارت نفت مقصر تاخیر در استانداردها

ایسنا   برنامه ارتقای استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی با تاخیر درحال اجراست اما خودروسازان و وزارت نفت هیچ کدام مسوولیت عقب بودن از استانداردهای جهانی را قبول نکرده و تنها یکدیگر را متهم می‌کنند. موضوع ارتقای استاندارد آلایندگی خودروهای سبک و سنگین تولید داخل به سطح یورو ۴ در اواخر دولت دهم مورد توجه قرار گرفت و برنامه زمان‌بندی برای این موضوع تدوین شد اما خودروسازان در موعد مقرر استاندارد آلایندگی محصولات خود را ارتقا نداده و تقصیر را به گردن وزارت نفت انداختند که توزیع سراسری سوخت یورو ۴ را آغاز نکرده است. با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید این موضوع مجددا در دستورکار قرار گرفته و مقرر شد از ابتدای شهریور ماه ۱۳۹۳ استاندارد آلایندگی تمام خودروهای سبک تولید داخل(شامل سواری و وانت) به یورو ۴ ارتقا یابد. خودروسازان اگرچه در این موعد برخی خودروهای به‌روز خود مانند تندر ۹۰ را به یورو ۴ ارتقا دادند اما 6 ماهی طول کشید تا همه خودروهای سبک تولید داخل به استاندارد آلایندگی یورو ۴ ارتقا یابند و سرانجام از ابتدای سال ۱۳۹۴ تمام خودروهای سبک به استاندارد یورو ۴ تجهیز شدند. عقب بودن صنعت خودرو ایران از استانداردهای جهانی در زمینه استاندارد آلایندگی خودروها درحالی است که خودروسازان مسبب این وضعیت را وزارت نفت می‌دانند که از توزیع سراسری سوخت مناسب برای ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها خودداری کرده است. در این زمینه دبیر انجمن خودروسازان ایران می‌گوید: طبق مصوبه دولت دهم

6 ماه قبل از موعد ارتقای استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی به یورو ۴ وزارت نفت باید سوخت بنزین و گازوییل یورو ۴ را به طور سراسری توزیع می‌کرد که این اتفاق نیفتاد به همین دلیل خودروسازان نیز در ارتقای استاندارد تاخیر داشتند. احمد نعمت‌بخش با بیان اینکه درحال حاضر هنوز بنزین و گازوییل یورو ۴ به طور کامل و سراسری در کشور توزیع نمی‌شود، اظهار می‌کند: به عنوان مثال در گازوییل یورو ۴ میزان سولفور باید کمتر از ۵۰ PPM باشد اما درحال حاضر در مواردی میزان سولفور گازوییل به ۵۰ هزار PPM نیز می‌رسد که باعث تخریب موتور خودرو و فیلتر آن می‌شود.

 رشد تولیدات زنجیره فولاد

ایسنا   آمار به دست آمده از تولیدکننده‌های بزرگ معدنی در 7ماه امسال نشان می‌دهد که مجموعه تولیدات زنجیره فولاد با رشد همراه بوده و در عوض آلومینیوم کاهش خفیف و مس کاهش ۳۰درصدی تولید را تجربه کردند. آمار اعلام شده از سوی تولیدکننده‌ها و شرکت‌های بزرگ معدنی نشان می‌دهد که تولید محصول کنسانتره سنگ آهن در مجموع از ابتدای سال جاری ۲۱میلیون و ۸۸۰ هزار تن بوده که نسبت به سال قبل ۱۹درصد رشد را نشان می‌دهد. در این مدت تولید گندله، آهن اسفنجی، فولاد خام و محصولات فولادی نیز با رشد همراه شدند. همچنین براساس همین اطلاعات شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با مجموع تولید 8 میلیون و ۳۰هزار تن، شرکت صنعتی و معدنی چادرملو با 4میلیون و۹۲۰هزار تن، شرکت سنگ آهن مرکزی با تولید 2میلیون و ۸۶۰ هزار تن، شرکت سنگ آهن گهر زمین با 2میلیون و۴۷۰هزار تن، رده‌بندی می‌شوند.

 

ارسال نظر