درخت‌هایی با بار مرگ

۱۳۹۷/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۵:۱۲
کد خبر: ۱۳۰۲۸۷
درخت‌هایی با بار مرگ

الهه باقری|

در تازه‌ترین گزارش سازمان ملل متحد، خبر از افزایش بی‌سابقه کشت کوکایین در کلمبیا منتشر شده است. آن‌طور که گفته شده، در سال 2017، تولید کوکایین در کلمبیا به بیشترین میزان در تاریخ این سرزمین رسیده که این موضوع، نگرانی‌های بسیاری در جوامع جهانی به‌همراه داشته است. دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل نیز، در هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مناطق تحت کشت کوکایین در کلمبیا از سال 2016 تا 2017، افزایشی 17 درصدی داشته است. این در حالی است که مناطق تحت کشت کوکایین در کلمبیا از سال 2012، افزایشی بیش از 2 برابر را شاهد بود. نگرانی جوامع مختلف جهانی از افزایش کشت کوکایین در کلمبیا، زمانی شدت یافت که دفتر مقابله با مواد مخدر اعلام کرد که تولید این ماده می‌تواند قاچاقچیان مسلح و فساد را افزایش داده، همچنین تاثیر تلاش‌های صلح‌طلبانه را نیز از بین ببرد.

آن‌طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، بخش قابل‌توجهی از تولید جهانی کوکایین، بطور انحصاری تنها در 3 کشور متمرکز شده‌ است؛ بولیوی، کلمیبا و پرو. همچنین، گفته شده که بخش قابل‌توجهی از کوکایین جهانی به مقصد اروپا حمل می‌شود. در تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمان ملل، در سال 2010، مساحت زمین‌های تحت کشت کوکایین در کلمبیا حدود 62 هزار هکتار بود. گفته شده که در آن سال، تعداد کاربران کوکایین در اروپا، در مقایسه با سال 1998، بیش از دو برابر افزایش یافته بود. بر این اساس، از آنجا که اروپا مهم‌ترین متقاضی کوکایین کلمبیا بود، کشت این ماده مخدر در این کشور افزایش یافت و مزارع آن در سال 2011 به بیش از 63 هزار هکتار رسید.

در سال 2012، مساحت زمین‌های تحت کشت کوکایین در کلمبیا با کاهش قابل‌توجهی روبرو بوده و به کمتر از 48 هزار هکتار رسید. آنطور که در اخبار مربوط به این سال منتشر شد، در سال 2012، بزرگ‌ترین واردکننده کوکایین در جهان دستگیر شد، گفته شده که او تنها فردی بود که قادر به خرید و فروش محموله‌های بیش از 3 تن بود. بر این اساس، به نظر می‌رسد کاهش کشت کوکایین در کلمبیا در سال 2012، به دلیل حذف این واردکننده از چرخه خرید و فروش کوکایین بود.

 این کاهش کشت در سال 2013 نیز ادامه داشت و مساحت زمین‌های تحت کشت کوکایین، تنها به اندکی بیش از 48 هزار هکتار رسید. این میزان کشت کوکایین در سال 2014، دوباره به روال عادی خود بازگشت و بیش از 69 هزار هکتار زمین در کلمبیا، تحت کشت کوکایین قرار گرفتند. به گزارش سازمان ملل، طی دو سال سطح زیر کشت کوکایین در کلمبیا دو برابر شده و تولید این ماده مخدر از 400 تن در سال 2014، به بیش از 656 تن تا پایان سال 2015 رسید. طبق آمار اعلام شده، این حجم کوکایین، بیش از 96 هزار هکتار زمین را در کلمبیا در اختیار داشت.

طبق بسیاری از گزارش‌ها، تولید جهانی کوکایین در سال 2016، با افزایش 25 درصدی نسبت به سال 2015 همراه بود. همچنین گفته شد که مساحت مورد مصرف کشت کوکایین به بیش از 200 هزار هکتار در جهان رسید که 69 درصد از آن، در کلمبیا قرار داشت. بر اساس آمار منتشر شده، در سال 2016 بیش از 146 هزار هکتار زمین در کلمبیا تحت کشت کوکایین بود که این مساحت در سال 2017 به بیش از 171 هزار هکتار رسید. آنطور که در گزارش‌ها گفته شد، تولید جهانی کوکایین در سال 2016 با حدود 1410 تن به بالاترین سطحی در مقایسه با سال‌های گذشته رسید. هرچند که گفته شده بیشترین سهم تولید کوکایین در جهان به کلمبیا اختصاص دارد اما در سال‌های اخیر، آفریقا و آسیا به عنوان مراکز قاچاق و مصرف کوکایین معرفی و به رقیبی برای قاچاقچیان اروپایی تبدیل شده‌اند.

 

ارسال نظر