چاپارهای پرنده در آسمان ژاپن

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۱:۱۹:۳۶
کد خبر: ۱۲۸۴۶۶
چاپارهای پرنده در آسمان ژاپن

الهه باقری|

 سال‌های نه چندان دور، تصور زندگی در فضای مجازی، شبیه رویایی دست‌نیافتنی بود. هنوز زمان زیادی از حضور اینترنت در زندگی روزمره افراد نگذشته بود که بازار خرید‌های آنلاین داغ شد و سایت‌های بسیاری، وارد تجارت اینترنتی شدند. رشد روزافزون بازارهای اینترنتی از سفارش غذا تا خرید هدایا، مبلمان، خودرو و ... تا تحویل بسته‌های پستی ادامه داشته و نقش قابل‌توجهی در حفظ زمان افراد ایفا کردند. این روزها، ارسال محمولات پستی و کالاهای خریداری شده، از فضای اینترنت فراتر رفته و به آسمان‌ها رسیده است؛ هواپیماهای بدون سرنشین، به بخش حمل‌ونقل وارد شده و در جابه‌جایی بسته‌ها، مواد غذایی و انواع کالاها، با سرعت بالای خود، زمان تحویل مرسولات را بسیار کوتاه‌ کرده‌اند. طبق گزارش‌های منتشر شده، در هفته‌های گذشته، اولین هواپیمای بدون سرنشین با نام (UAV) به ژاپن تحویل داده شد؛ هواپیمایی که برای حمل بسته‌، مواد غذایی و سایر کالاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. آن‌طور که گفته شده، این ایده در سال‌های گذشته مطرح شد و فاصله بسیاری تا اجرایی شدن داشت، اما خبرهایی که در چند سال اخیر منتشر شد، حاکی از آن بود که امریکا، برای شرکت‌های تجاری مجوزی صادر کرده که بتوانند از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمل بار استفاده کنند و پلیس فدرال امریکا نیز، تلاش‌های بسیاری برای آغاز به‌کار این هواپیماها داشت.

طبق گزارش‌های منتشر شده، کشورها نه‌تنها در بخش خرده‌فروشی و تحویل بار به‌دنبال استفاده از هواپیمای بدون سرنشین هستند، این وسایل نقلیه، بازار قابل‌توجهی در بخش‌های کشاورزی، نظامی، سینما و ساخت فیلم و ... ایجاد کرده‌اند؛ حتی گفته شده که بسیاری از افراد برای امور شخصی، عکاسی و فیلمبرداری نیز تمایل بسیاری به استفاده از این هواپیماهای بدون سرنشین دارند. همچنین گفته شده این روزها تعداد قابل توجهی از شرکت‌های بزرگ دفاعی و صنعتی جهان شروع به سرمایه‌گذاری‌های گسترده در تکنولوژی‌های مربوط به صنعت پهپاد و هواپیماهای بدون سرنشین کرده‌اند.

ژاپنی‌ها نیز، از چند سال قبل استفاده از پهپاد را برای تحویل کالا، تسهیل کشاورزی و فعالیت‌های عمرانی آغاز کرده و قصد داشتند بطور گسترده‌تری از این ابزار مفید بهره بگیرند. بر این اساس، طبق پیش‌بینی‌هایی که از هواپیماهای بدون سرنشین از ژاپن منتشر شده، بازار این وسایل‌نقلیه، رشد قابل‌توجهی خواهد داشت. طبق آمار ارایه شده توسط یک موسسه تحقیقاتی ژاپنی در زمینه آی‌تی، مجموع بازار هواپیماهای بدون سرنشین در این کشور در سال 2017، ارزشی حدود 50.3 میلیارد ین ژاپن داشت که در مقایسه با سال 2016، حدود 15 میلیارد ین افزایش داشت. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود این روند رو به رشد، در سال‌های آینده به 7 برابر افزایش برسد. در تاریخ فعالیت پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین، امریکا جایگاه قابل‌توجهی داشت اما امروزه، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که دولت ژاپن در تلاش است تا با تسهیل شرایط برای تولید‌کننده‌های هواپیمای بدون سرنشین، گوی سبقت را از رقبای امریکایی برباید. آنطور که گفته شده، در حال حاضر برخی قوانین موجود، برای شرکت‌های تولید کننده هواپیماهای بدون سرنشین در زمینه تحقیق و پژوهش، محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است.

همانطور که گفته شد، پیش‌بینی می‌شود رشد بازار هواپیماهای بدون سرنشین در ژاپن سرعت قابل‌توجهی داشته باشد. گفته شده که این بازار در پایان سال 2018، ارزشی معادل 86 میلیارد ین داشته و در سال 2019 به ارزشی حدود 124 هزار ین برسد. آنطور که گفته شده، نتایج تازه‌ترین گزارش بازارسنجی درباره پهپاد و هواپیماهای بدون سرنشین، نشان می‌دهد که بازار جهانی این وسیله نقلیه در بخش نظامی و تجاری، در 7 سال‌ آینده از مرز 50 میلیارد دلار در سال بگذرد. آنطور که در این گزارش نیز گفته شده، این بازار در سال 2020 به ارزشی بیش از 175 میلیارد ین برسد و در سال 2022، مرز 260 میلیارد ین را رد کند. آنطور که گفته شده، شرکت‌های فناوری ژاپنی، به دنبال ابداع سیستمی به منظور کنترل ترافیک پهپادها هستند تا از این طریق، توانایی هدایت انبوهی از هواپیماهای بدون سرنشین و پهپادها را پیدا کنند؛ چرا که ژاپنی‌ها آسمانی پرپهپاد برای خود در سال‌های آینده پیش‌بینی می‌کنند. طبق آمار، تخمین زده شده که در سال 2024، ارزش بازار هواپیماهای بدون سرنشین در ژاپن، به بیش از 370 میلیارد ین برسد.

 

 

ارسال نظر