حواشی زلزله و سلامت روانی که تهدید می‌شود

۱۳۹۶/۰۸/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۰۸۶
حواشی زلزله و سلامت روانی که تهدید می‌شود

خبرهای ضد و نقیض، انتشار تصاویر هولناک اجساد و شوخی برخی کاربران با حادثه‌یی که جان تعدادی از مردم را گرفته، اتفاقات تلخی بود که پس از زلزله یک‌شنبه شب غرب کشور رخ داد؛ اتفاقاتی که سلامت روان مردم و زلزله‌زدگان را نشانه گرفته بودند.

امیرمحمود حریرچی، مددکار اجتماعی معتقد است، انتشار تصویر اجساد یا تصاویر هولناک دردی از مردم دوا نمی‌کند و تنها اضطراب را در جامعه افزایش می‌دهد.

به‌ عقیده او، برخی شبکه‌های مجازی با انتشار تصاویر دردناک از زمین لرزه باعث بر هم خوردن آرامش و بهداشت روان مخاطبان خود می‌شوند. این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه خبرهایی که از زمین لرزه انتشار می‌یابد نباید مردم را نگران کند به ایسنا گفت: اخبار باید آگاهی‌دهنده باشد. در سونامی که در ژاپن آمد، تصاویر چندانی از جانباختگان دیده نشد بنابراین ما نیز باید چنین استانداردهایی را در خبرهایمان رعایت کنیم. این مددکار اجتماعی با بیان اینکه برابر گزارش‌های واصله حضور مشاوران در مناطق زلزله‌زده و توجه به سلامت روان زلزله‌زدگان از نیازهای مهم در این مناطق است، گفت: بهتر است دستگاه‌هایی که در این مناطق حضور یافته‌اند، مشاوران و روانشناسان را نیز با خود به این مناطق ببرند.

وی همچنین درباره آن دسته از افرادی که بعد از وقوع زلزله اقدام به ساختن جوک و شایعه از زلزله کرده‌اند، گفت: این افراد شرایط روانی نرمالی نداشته و به نظرم بیمار هستند. نمی‌توان تصور کرد که چطور ممکن است فردی همنوعش در زیر آوار مانده باشد اما او نه تنها با او همدردی نکند بلکه با لودگی برایشان جوک و لطیفه بسازد. خوشبختانه قاطبه جامعه نیز واکنشی به این افراد نشان داده و به آنان توجهی نکرده‌اند. من حتی شنیدم در فضای مجازی هشتگ #زلزله_شوخی_نیست به راه انداختند و با این اقدام مقابله کرده‌اند.

 

 

ارسال نظر