انتقادها به استراتژی ترامپ در افغانستان

۱۳۹۶/۰۶/۰۲ - ۰۱:۳۲:۲۲
کد خبر: ۱۰۵۶۰۹
انتقادها به استراتژی ترامپ در افغانستان

 نیویورک پست

مجله نیویورک پست آخرین شماره خود را به سخنرانی سه شب پیش ترامپ اختصاص داده و عنوان «دکترین ترامپ» را برای آن برگزیده است. اما نکته جالب برای این عنوان سه خط بالایی است که برای آن نوشته و از سخنرانی ترامپ برداشت کرده. این «ما در افغانستان می‌مانیم اما ملتی را نمی‌سازیم» آن سه خط است.

سخنرانی ترامپ در خصوص استراتژی افغانستان انتقادات زیادی را برانگیخت. او در سخنرانی خود سیاستی را برخلاف تبلیغات انتخاباتی خود پیش گرفت.

او در دوران تبلیغات انتخاباتی ریاست‌جمهوری حضور نیروهای امریکایی در افغانستان و عراق را مورد نقد قرار داده بود اما در سخنرانی دو شب پیش خود از حضور نامعلوم امریکا در افغانستان دفاع کرد.

 وال‌استریت ژورنال

روزنامه اقتصادی وال‌استریت ژورنال در شماره دیروز خود به برنامه امریکا درباره پاکستان پرداخته است. به نوشته این روزنامه ایالات متحده برنامه تازه‌یی درباره پاکستان پی ریخته است. براساس این برنامه ایالات متحده می‌خواهد با استفاده از تحریم و کاهش کمک‌ها پاکستان را وادار کند تا به افغانستان کمک کند.

بنابر گفته تیلرسون، ‌وزیر امور خارجه ایالات متحده، بدیهی است که ایالات متحده اهرم‌های مناسبی برحسب میزان کمک‌های مادی و تسلیحاتی به پاکستان را به بحث گذاشته است.

پیش از این ترامپ در یک سخنرانی به مناسبت تداوم حضور نیروهای نظامی در افغانستان، از پاکستان به دلیل حمایت از طالبان انتقاد شدیدی کرده بود و خواهان همکاری آن کشور با افغانستان در خصوص برخورد با نیروهای طالبان شده بود.

 گاردین

اما روزنامه بریتانیایی گاردین گزارش اول خود را به موضوع برگزیت اختصاص داده است.

بنابر گزارش این روزنامه «ترزا می» ‌نخست‌وزیر بریتانیا، ‌در گزارشی که درخصوص برگزیت منتشر کرده دور زدن نهادها را در مورد وعده دادگاه‌های اروپایی در این موضوع مورد انتقاد قرار داده است.

بنابر این گزارش، بریتانیا براساس قوانین پادشاهی متحد می‌تواند از اتحادیه اروپا خارج شود.

در سال گذشته و به‌دنبال رفراندوم بریتانیا حدود 51 درصد مردم بریتانیا خواهان خروج از اتحادیه اروپا شده بودند. همین موضوع باعث شد که دولت کامرون استعفا دهد و دولت ترزا می که طرفدار خروج از اتحادیه اروپا است هدایت کشور را در دست بگیرد.

 

ارسال نظر