پاسخ امریکا رسید

۱۴۰۱/۰۶/۰۳ - ۰۳:۲۸:۰۷
کد خبر: ۱۹۱۹۵۴

محمد مرندی:  ایران بررسی پاسخ امریکا را  آغاز کرده است

پس از یک هفته گمانه‌زنی‌های فراوان درباره اعلام نظر امریکا به پاسخ ایران به جمع‌بندی اتحادیه اروپا بالاخره عصر دیروز پاسخ امریکا رسید. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از دریافت پاسخ دولت امریکا به ‌نظرات ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها طی عصر دیروز خبر داد. سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد بررسی دقیق نظرات طرف امریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا شب گذشته پس از ارسال پاسخ امریکا به ایران گفت:  بررسی پیشنهادهای ایران را به پایان رساندیم و به اتحادیه اروپا فرستادیم، ما بررسی پیشنهادهای ایران درباره پیش‌نویس توافق هسته‌ای را به پایان رساندیم و به اتحادیه اروپا ارسال کردیم.

در همین حال مشاور تیم مذاکره کننده احیای برجام در اولین واکنش به پاسخ امریکا به ایران  گفت: بررسی پاسخ امریکا را آغاز کرده است

محمد مرندی ادعای شبکه العربیه را کاملا اشتباه دانست و گفت: ایران تازه بررسی پاسخ را آغاز کرده و پس از آن هماهنگ کننده مذاکرات را مطلع خواهد کرد

العربیه مدعی شده بود که امریکا تمامی خواسته‌های اضافی ایران را رد کرده است. شبکه سعودی العربیه روز گذشته ادعا کرده بود که امریکا هیچ‌کدام از خواسته‌های اضافی ایران برای احیای برجام را نپذیرفته و در پاسخی که به اتحادیه اروپا ارایه داده، تاکید کرده که غنی‌سازی اورانیوم ایران نباید از چهاردرصد فراتر برود.

العربیه همچنین مدعی شد که امریکا در این پاسخ خواستار لغو هرگونه محدودیت ایران بر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده است.

گمانه زنی رسانه امریکایی در خصوص پاسخ امریکا و ادامه مذاکرات

وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت: 

بعید است که امریکا در پاسخ مورد انتظار امروز خود، خواسته‌های ایران را بپذیرد.

رد درخواست‌های تهران از سوی واشنگتن ممکن است منجر به مذاکرات جدید و طولانی شدن مذاکرات شود.

 اگر واشنگتن خواسته‌های تهران را رد کند، ممکن است مذاکرات طولانی شود.

در همین حال در تحولی دیگر جان کربی، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در پی ارسال پاسخ امریکا به نظرات و درخواست‌های ایران درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت که با این اتحادیه در ارتباط هستیم.

 

ارسال نظر