صادرات ریالی را قبول ندارم و دیگر اجازه آن را نمی‌دهم

۱۳۹۸/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۴۹۳

رییس کل بانک مرکزی ضمن تاکید بر اینکه با پست‌های اینستاگرامی جلوی جوسازی‌های ارزی را می‌گیرم، از عزم‌ این بانک برای حساب‌کشی از همه افراد خبر داد و گفت که صادرات ریالی را قبول ندارم.  به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی روز گذشته در گفت‌وگویی تلویزیونی به مناسبت سالروز تاسیس بانک مرکزی با بیان اینکه رسانه‌ها شرایط کشور را درک می‌کنند، اظهار کرد: اینکه خوب کار کردم یا نه را باید مردم قضاوت کنند، اما از روز اول تمام داشته‌های علمی‌ را گذاشتم تا کار خوب پیش برود. رییس‌کل بانک مرکزی افزود: ما در بازار ارز تدبیری به کار نمی‌گیریم که مشکلات را بیشتر کند و اینطور نیست که برای مدیریت این بازار فقط عرضه ارز را افزایش دهیم.

همتی با اشاره به موضوع سفیر شدنش در چین، گفت: حدود ۱۰ روز در چین بودم و برای سمیناری برگشتم که رییس‌جمهور من را صدا کردند که برای ارز چه کار کنیم، من نیز گفتم اگر می‌خواهید بگویید من به بانک مرکزی بروم، قبول می‌کنم و پس از آن از آقا عذرخواهی کردم که قبل از رفتن به چین وقت شما را گرفتم، ولی نتوانستم رهنمودهای شما را اجرا کنم، اما ایشان فرمودند اشکالی ندارد و در همین بانک مرکزی موفق کار کنید. رییس کل بانک مرکزی درخصوص دلیل انتشار پست‌هایش در اینستاگرام، گفت: خبرهایی از بازار می‌شنوم که می‌خواهند جوسازی کنند که با این یادداشت‌ها جلوی این جوسازی‌ها را می‌گیرم.

وی درباره نامه اخیر خود به رییس‌جمهور در تخلفات ارزی شرکت‌های دارویی و برخی شرکت‌های دیگر، ادامه داد: در نامه به رییس‌جمهور نوشتم با وجود اینکه دولت قانون تعیین کرده این شرکت‌ها در سامانه، رفع تعهد ارزی نکرده‌اند؛ باید بررسی شود که چرا این شرکت‌ها این کار را انجام نداده‌اند.

رییس‌کل بانک مرکزی افزود: نمی‌خواهیم محدودیت ایجاد کنیم، از این به بعد فعال خواهیم شد و از همه حساب‌کشی خواهیم کرد؛ زورمان نرسید به رییس‌جمهور می‌گوییم و از نهادهای نظارتی هم کمک می‌گیریم.

همتی از ارسال اسامی حدود ۱۵۰ فرد دریافت‌کننده ارز که ارز خود را برنگردانده‌اند خبر داد و گفت: اینها باید حساب‌کشی شود، معنی ندارد که بگویند کارت یک‌بار مصرف بازرگانی استفاده کرده‌اند. با صادرات ریالی خیلی‌ها خانه در کانادا و ... خریدند، اما صادراتی که ارز به کشور وارد نکند فایده‌ای برای کشور ندارد. وی با بیان اینکه اصلا صادرات ریالی را قبول ندارم و دیگر اجازه این نوع صادرات را نمی‌دهم، گفت: یک روشی در کشور راه افتاده بود با عنوان واردات بدون انتقال ارز و هیچکس هم نمی‌توانست از اینها سوال کند که ارز را از کجا آورده‌اید؟ من اینها را هم قبول نداشتم؛ باید منشأ ارز مشخص شود و باید دید کالایی که وارد می‌شود، اصلا در داخل کشور نیاز داریم یا خیر، در صورتی که بدون انتقال ارز یعنی از کف میدان ارز جمع کنند و منجر به افزایش تقاضای ارز می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به ارسال اسامی ۱5۰-۱4۰ فرد دریافت‌کننده ارز که ارز خود را برنگردانده‌اند، گفت: اینها باید حساب‌کشی شود؛ معنی ندارد که بگویند کارت یک‌بار مصرف بازرگانی استفاده کرده‌اند. در صادرات ریالی خیلی‌ها خانه در کانادا و ... خریدند. صادراتی که ارز به کشور وارد نکند، فایده‌ای برای کشور ندارد. وی با بیان اینکه بانک مرکزی پیگیر واگذاری اموال و املاک مازاد بانک‌هاست، اظهار کرد: با وجود اینکه بانک‌ها اقداماتی انجام داده‌اند، هنوز راضی نیستم و علت اینجاست که بانک‌ها بنگاه‌داری را دوست دارند و اعمال نفوذهایی در شرکت‌ها می‌کنند. رییس کل بانک مرکزی از عقب‌نشینی امارات از تصمیم‌های قبلی خود خبر داد و گفت: این نشانه خوبی است؛ در جنگ اقتصادی، امریکایی‌ها نه تنها قبل از ما به کشورهای مختلف رفته‌اند بلکه بعد از ما هم می‌روند، آنها فشار حداکثری گذاشته‌اند و ما هم مقاومت حداکثری می‌کنیم.

همتی درباره نحوه دریافت اختیارات ویژه از سران قوا برای مدیریت بازار ارز، اظهار کرد: زمانی که ارز به ۱۹ هزار تومان رسید، دیدیم که با این شرایط نمی‌توان بازار را مدیریت کرد و نیاز به اختیارات ویژه بود؛ روز جمعه بود که دوستان بانک مرکزی را خواستم تا بندهای مورد نیازمان را استخراج کنیم؛ شنبه آن را به سران قوا دادم و گفتند چرا قبلاً ندادید و برخی گفتند امروز کار داریم و بگذارید برای بعد، اما من گفتم تا وقتی این موضوع تصویب نشود هیچ‌کس هیچ‌جا نمی‌رود. همان شد که تصویب شد و ما سریع کارمان را در بازار ارز به صورت جدی آغاز کردیم. وی با بیان اینکه منابع صندوق توسعه ملی باید در روز مبادا استفاده شود و امروز همان روز مباداست، گفت: فروش نفت هیچ‌وقت به صفر نرسید و الان هم به تدریج درحال افزایش است.

 

 

ارسال نظر