کشیش برونسون، جاسوس امریکایی در ترکیه آزاد شد

۱۳۹۷/۰۷/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۴۹۲

آندرو برونسون کشیش امریکایی که به اتهام جاسوسی و همکاری با گروه‌های تروریستی در شهر ازمیر ترکیه بازداشت شده بود، با حکم دادگاه آزاد شد. به گزارش ایرنا از آنکارا، روز گذشته با برگزاری چهارمین جلسه دادگاه این جاسوس امریکایی که در قالب کشیش از حدود 20 سال پیش در ترکیه زندگی و فعالیت می‌کرد، حکم حبس خانگی و ممنوع‌الخروجی وی نیز لغو شد.

وی که در حکم صادر شده، پس از ماه‌ها کشمکش بین ترکیه و امریکا، به تحمل سه سال و یک ماه و 15 روز حبس نیز محکوم شده است، پس از دو سال بازداشت و حبس خانگی آزاد شده است.

برخی رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که پس از آزادی برونسون، تحریم‌های امریکا علیه ترکیه نیز لغو می‌شود. آندرو برونسون کشیش امریکایی در شهر ازمیر ترکیه تحت محاکمه‌ بوده و به اتهام همکاری با کودتاگران ترکیه، همدستی با گروه‌های تروریستی، همکاری با گروه گولن و پ.ک.ک و نیز جاسوسی به نفع امریکا به 35 سال زندان محکوم شده و از نهم دسامبر 2016

(19 آذرماه 1395) تا کنون در بازداشت موقت بوده است. ترکیه بارها به درخواست امریکا و وکلای این کشیش محبوس مبنی بر آزادی وی از زندان پاسخ منفی داد. برونسون در حالی در حال طی کردن دوران بازداشت موقت خود بود که دادگاه شهر ازمیر ترکیه اواسط ماه آگوست با توجه به وضعیت جسمانی، حکم زندان وی را به حبس خانگی تبدیل کرد. در پی تبدیل حکم بازداشت موقت در زندان به حبس خانگی این کشیش، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا در پیامی توییتری تهدید کرد که به دلیل بازداشت طولانی مدت این کشیش، ترکیه را هدف تحریم‌های سنگین قرار می‌دهد. واشنگتن به علت آزاد نشدن آندرو برونسون کشیش امریکایی بازداشت شده در ترکیه، عبدالحمید گل وزیر دادگستری و سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه را که نقش محوری در بازداشت و محاکمه این کشیش داشتند، تحریم کرد و دولت آنکارا نیز بطور متقابل وزرای کشور و دادگستری امریکا را تحت تحریم قرار داد. رایزنی و مذاکره مقامات ترکیه و امریکا برای حل اختلاف به وجود آمده در پی زندانی شدن این کشیش امریکایی و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزرای کشور و دادگستری همدیگر ادامه یافت ولی با رد درخواست اول امریکا برای آزادی وی از سوی دادگاه و نیز دولت ترکیه، رییس‌جمهوری امریکا تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه را دو برابر کرده و بر شدت تنش‌ها افزود.

 

ارسال نظر