شکایت محیط زیستی از دولت ترامپ

۱۳۹۸/۰۵/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۱۲۱
شکایت محیط زیستی از دولت ترامپ

گروه جهان|

شمار دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا که خواستار استیضاح دونالد ترامپ شده‌اند به ۱۱۸ نفر رسید که اکنون بیش از نیمی از آنها را شامل می‌شود. نیویورک‌تایمز نیز گزارش داده که 13 ایالت آمریکا به‌دلیل نقض قوانین حمایت از محیط‌زیست از دولت آمریکا به دادگاه شکایت کرده‌اند.

به‌گزارش فاکس‌نیوز، آمار جدید حمایت دموکرات‌ها از استیضاح ترامپ جمعه به درخواست سالود کارباهال نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا، به دست آمد که نشان می‌دهد بیش از نیمی از ۲۳۵ عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با استیضاح دونالد ترامپ موافق هستند.  فاکس‌نیوز که از رسانه‌های حامی ترامپ به شمار می‌رود افزایش شمار حامیان استیضاح را پیامد شهادت اخیر رابرت مولر بازرس ویژه پرونده دخالت‌ روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ دانسته است.

رابرت مولر به تازگی با حضور در کنگره به پرسش‌های دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان پیرامون این پرونده پاسخ داد و گفت که اعتقاد دارد دونالد ترامپ پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری خود می‌تواند به اتهام ایجاد مانع در جریان تحقیقات، تحت تعقیب قانونی قرار گیرد. مولر گفت که نمی‌تواند به بی‌گناهی ترامپ در این پرونده اذعان کند. جری نادلر رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا، پس از حضور مولر در جلسه استماع گفت که این اتفاق نقطه عطفی در برملا شدن دروغ‌های ترامپ بوده و رییس‌جمهور آمریکا باید استیضاح شود. نادلر گفت: «ما درباره فسادهای دولت و سوءاستفاده از قدرت تحقیق می‌کنیم. چیزهایی که رابرت مولر در گزارش خود بیان کرد ممکن است نقض‌های احتمالی باشد که باعث توسل به ماده‌ای از قانون درباره استیضاح شود. ما درحال تحقیق هستیم و مشخص خواهیم کرد که آیا باید این مواد قانونی را به مجلس نمایندگان ارائه کنیم یا خیر. ما به دادگاه مراجعه می‌کنیم تا به مدارک بیشتری دست یابیم.»

سی‌ان‌ان در گزارش شنبه خود آورده که حمایت اکثریت اعضای دموکرات مجلس نمایندگان کنگره از استیضاح ترامپ گرچه موضوعی قابل توجه اما رویدادی نمادین است چرا که هنوز مهره‌های کلیدی چون نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان، همچنان اعتقاد دارد که کنگره به جای استیضاح باید تحقیقات خود را درباره این پرونده پیش ببرد.

نانسی پلوسی در بیانیه‌ای با این استدلال که رهبران دموکرات با چنگ‌ودندان برای پاسخگو کردن رئیس‌جمهوری آمریکا می‌جنگند، فهرستی طولانی از تحقیقات کمیته، چالش‌ها در دادگاه و روش‌های قانونی به جای استیضاح مستقیم ارائه کرده است. او گفته: «برای دفاع از دموکراسی و قانون اساسی خودمان، دموکرات‌های کنگره به قانونگذاری، تحقیقات و پیگرد قانونی ادامه می‌دهند.»

نانسی پلوسی همچنین به حمایت نکردن افکارعمومی یا جمهوری‌خواهان از استیضاح دونالد ترامپ اشاره کرده و گفته است تمام تلاش او حفظ مجلس نمایندگان در انتخابات ۲۰۲۰ میلادی است. طرح استیضاح ترامپ ماه گذشته در کنگره رای کافی نیاورده و از دستور کار خارج شده بود. دموکرات‌ها میانه‌رو نگران هستند که استیضاح ناموفق ترامپ باعث تقویت موقعیت او در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشرو شود.

   شکایت 13 ایالت از دولت ترامپ

پایگاه خبری هیل نیز گزارش داده که 13 ایالت آمریکا دولت ترامپ را در ارتباط با کاهش مجازات خودروسازانی که قوانین محیط زیستی را رعایت نمی‌کنند، در دادگاه به نقض قانون متهم کرده‌اند.

بنا براین گزارش، 13 ایالت با هدایت دادستان‌های ایالت‌های کالیفرنیا و نیویورک از دولت دونالد ترامپ شکایت کرده‌اند که قانون مربوط به کاهش آلایندگی خودروها را که در دوره باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین این کشور، تصویب شده بود، نقض کرده است.

دولت ترامپ مقرراتی را وضع کرده است که جریمه شرکت‌های خودروسازی برای تخلف از استانداردهای آلایندگی مربوط به قانون جاری را تا نزدیک به یک سوم کاهش می‌دهد. ترامپ از زمان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 میلادی منتقد سرسخت مقررات سختگیرانه در ارتباط با حفظ محیط زیست بوده و در یکی از اولین تصمیم‌های دوران ریاست‌جمهوری خود، از توافق آب‌وهوایی پاریس خارج شد.

ایالات متحده آمریکا در زمان باراک اوباما به این توافق که در سال 2015 میلادی به امضای نزدیک به 200 کشور جهان رسید، پیوسته بود و ترامپ از این توافق انتقاد کرده است. ترامپ پدیده گرمایش جهانی را انکار می‌کند و تاثیر فعالیت‌های انسان روی اقلیم و شرایط آب‌وهوایی کره‌زمین را خیالی دانسته و از همین رو با کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی مخالفت می‌کند.

بسیاری از ایالت‌های آمریکا اما به‌شدت از خروج ترامپ از توافق آب‌وهوایی پاریس انتقاد کرده و برخی قوانینی را تصویب کردند که به‌رغم قوانین فدرال ایالات متحده، مفاد این توافق را در حیطه آن ایالت اجرا می‌کند. نیویورک‌تایمز شنبه در گزارشی با اشاره به تشدید انتقادها از سیاست‌های آب‌وهوایی دولت ترامپ نوشته که این مساله به یکی از دغدغه‌های جدی انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه تبدیل شده است. جمهوری‌خواهان نگران هستند که سیاست‌های محیط‌زیستی ترامپ تاثیر منفی بر روند انتخابات داشته باشد.

 

ارسال نظر