10 میلیون امضا برای استیضاح ترامپ

۱۳۹۸/۰۲/۲۲ - ۰۱:۰۹:۱۴
کد خبر: ۱۴۴۳۳۴
10 میلیون امضا برای استیضاح ترامپ

گروه جهان|

نتیجه یک نظرسنجی جدید در امریکا نشان می‌دهد که میزان حمایت از طرح استیضاح دونالد ترامپ رییس‌جمهوری این کشور، به ۴۵درصد رسیده است. از سوی دیگر بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان معتقد هستند که تحقیق‌های متعدد کنگره در مورد دونالد ترامپ عملکرد قوه مجریه را مختل کرده است.

طبق نظرسنجی رویترز که با کمک موسسه افکارسنجی «ایپسوس» انجام شده، ۴۵درصد مردم امریکا با طرح استیضاح رییس‌جمهوری این کشور موافق هستند. در مقابل ۴۲درصد با این طرح مخالفت کرده‌اند. بین اعضای حزب دموکرات در مورد پیگیری طرح استیضاح ترامپ اختلاف‌نظر پیش آمده است. دموکرات‌ها کنترل مجلس نمایندگان را در اختیار دارند. در حالی که شماری از نامزدهای این حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰، رسما خواستار استیضاح ترامپ شده‌اند، برخی از رهبران حزب در کنگره از جمله نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان، با چنین طرحی موافق نیستند.

پیشتر نیز شبکه ان‌بی‌سی گزارش داده بود که توماری با ۱۰میلیون امضا برای استیضاح ترامپ به کنگره تحویل داده شده است. در این گزارش آمده: گروه‌های فعال ملی تومارها را به رشیده طالب نماینده دموکرات مجلس نمایندگان داده‌اند. او طرحی را معرفی کرده که بر اساس آن کمیته امور قضایی مکلف می‌شود درباره اینکه ترامپ جرایم قابل استیضاح مرتکب شده یا خیر تحقیق کند. این مساله به موضوعی داغ میان دموکرات‌های کنگره و نامزدهای انتخابات 2020 تبدیل شده است.

نانسی پلوسی رییس دموکرات مجلس نمایندگان امریکا، بر لزوم پیگیری طرح تحقیق و تفحص گام به گام در امور قوه مجریه تاکید کرده است. پلوسی هفته گذشته هم گفته بود ترامپ با جلوگیری از اجرای احضاریه‌های کنگره و مانع‌تراشی برای نظارت قانونگذاران بر کارکرد دولت به استیضاح نزدیک‌تر می‌شود. پلوسی در پاسخ به پرسشس درباره احتمال استیضاح رییس‌جمهور توسط مجلس نمایندگان گفته است: «رییس‌جمهور هر روز زمینه این کار را بیشتر فراهم کرده و با اعمال خودش به سمت استیضاح می‌رود.» دونالد ترامپ چهارشنبه درباره گزارش بازرس رابرت مولر پیرامون دخالت‌های روسیه در انتخابات۲۰۱۶ و مدارک مربوط به این تحقیقات اختیارات ویژه ریاست‌جمهوری را به کار برد و به این ترتیب جدال با نمایندگان دموکرات در کمیته قضایی مجلس نمایندگان تشدید می‌شود.

این تصمیم ترامپ به فاصله کمی پیش از رای‌گیری کمیته قضایی مجلس نمایندگان درباره متهم کردن ویلیام بار وزیر دادگستری، به اهانت به کنگره اعلام شد. دلیل طرح این اتهام علیه وزیر دادگستری سرپیچی او از تقاضای مجلس نمایندگان برای دریافت نسخه کامل و ویرایش نشده گزارش بازرس مولر است.

کمیته قضایی فقط یکی از کمیته‌های مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات‌هاست که مشغول تحقیق در مورد عملکرد ترامپ و دولت او در زمینه‌های مختلف از جمله مناسبات شخصی و فعالیت‌های اقتصادی ترامپ و نحوه بررسی صلاحیت امنیتی مقامات توسط کاخ‌سفید است. تحقیقات مجلس نمایندگان و سنا درباره دخالت‌های روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ و احتمال ممانعت از انجام تحقیقات توسط ترامپ هنوز ادامه دارد.

رابرت مولر بازرس ویژه وزارت دادگستری در گزارش تحقیقات خود بطور مفصل به تماس‌های اطرافیان ترامپ با عوامل روسیه پرداخته است. در این گزارش به اقدامات ترامپ برای جلوگیری از تحقیقات اشاره شده است. دموکرات‌ها در کنگره اعلام کرده‌اند که در این زمینه تحقیقات خود را انجام خواهند داد. در مقابل ترامپ انجام هرگونه عمل خلافی را تکذیب و اعلام کرده با احضاریه‌های کنگره مقابله خواهد کرد. رابرت ریچ با اشاره به اقدامات غیرقانونی ترامپ در گاردین نوشته: «استیضاح ترامپ با تمام خطرهای سیاسی‌اش برای حمایت از قانون اساسی امریکا باید انجام شود؛ حتی اگر به‌دلیل حمایت جمهوری‌خواهان از رییس‌جمهور، به نتیجه نرسد.»

   ریسک شکست دایمی

روزنامه واشنگتن‌پست اما با اشاره به زمزمه‌های استیضاح ترامپ نوشته: در صورتی که مجلس نمایندگان درگیری با ترامپ بر سر انتشار گزارش مولر را به دادگاه بکشاند، با خطر صدور رأی دادگاه به نفع دولت ترامپ مواجه شده و در این صورت این مناقشه به نفع کاخ‌سفید تمام شده و می‌تواند جایگاه ترامپ را تثبیت کند. ترامپ با ذکر اختیارات ریاست‌جمهوری، مانع انتشار بخش‌های سانسور‌شده گزارش مولر شده است. پاسخ ترامپ عملاً تضمین می‌کند که درگیری کاخ‎سفید و مجلس نمایندگان در ادامه به دادگاه‌های فدرال و پس از آن به دادگاه عالی خواهد کشید.

روسای‌جمهور پیشین امریکا سابقه زیادی در استفاده از حق محرمانه نگه داشتن اطلاعات مورد نیاز قوه مجریه برای عملکرد موثر دولت بر طبق قوانین امریکا را دارند. دادگاه عالی امریکا نیز در تلاش برای حفظ تعادل میان امتیازات و اختیارات قوای تفکیک شده در نظام امریکا اعلام کرده که هر سه شاخه قوای تفکیک شده حق محرمانه نگه داشتن ارتباطاتشان را دارند. در درگیری‌های مربوط به دولت‌های سابق بر سر استفاده از امتیاز محرمانه نگه داشتن اطلاعات از سوی قوه مجریه، کنگره و کاخ‌سفید عموماً وارد مذاکراتی طولانی شدند که در نهایت اغلب منجر به دستیابی به اطلاعات مربوطه البته با حفظ برخی شرایط برای حفاظت از منافع شاخه اجرایی شد. هنگامی که کنگره به‌دلیل شکست در مذاکراتی اینچنینی، اقدام به صدور احضاریه‌هایی برای مقام‌های دولت در راستای دستیابی به اطلاعات مدنظرش کرده، معمولاً چند ماه برای رسیدن به هدفش درگیر مناقشه بوده و فرآیندهای دیگری نیز در پی داشته است. در نهایت کنگره می‌تواند همواره در صورت استفاده از قدرت قانونگذاری‌اش و اختیارات کنترلی خود به آنچه می‌خواهد دست یابد. اما مجلس نمایندگان با صرف‌نظر از فرآیند کند و آهسته تعاملات سیاسی ممکن است در تله‌ای که خودش ساخته گرفتار شود. قانونگذاران دموکرات با شتاب در به راه انداختن یک رویارویی با دولت در دادگاه‌ها ممکن است در نهایت به جایی برسند که دادگاه عالی تصمیم بگیرد ابعاد گسترده‌تری از اختیارات و امتیازات برای قوه مجریه را تایید کند یا حتی یک نتیجه محتمل‌تر نیز این خواهد بود که دادگاه‌ها خودشان را از مداخله در مناقشه‌ میان رییس‌جمهور و کنگره بر سر موضوع نظارت و محرمانه نگهداشتن اطلاعات خارج کنند. در این صورت این شتاب کردن مجلس نمایندگان برای یک پیروزی سیاسی کوتاه‌مدت در نهایت می‌تواند به یک پیروزی بلندمدت برای ترامپ و ریاست‌جمهوری او تمام شود.

 

ارسال نظر