رویارویی مخالفان و موافقان نژادپرستی در واشنگتن

۱۳۹۷/۰۵/۲۳ - ۰۰:۴۱:۰۲
کد خبر: ۱۲۷۵۸۸

گروه جهان|

در نخستین سالگرد خشونت‌های شارلوتزویل در ایالت ویرجینیا گروهی کوچک از راستگرایان افراطی امریکا جلوی کاخ سفید گردهمایی کردند. هزاران مخالف نژادپرستی در امریکا با شعار «نازی‌ها برگردید خانه» دست به تظاهراتی متقابل زدند.

به گزارش یورونیوز، پلیس واشنگتن اعلام کرده در جریان راهپیمایی مخالفان خشمگین که در اعتراض به تظاهرات گروه «اتحاد راست» صورت گرفت، دست‌کم یک نفر بازداشت شد. گروه راست افراطی «اتحاد راست» به رهبری جیسون کسلر، فعال و مدافع حقوق سفیدپوستان، تلاش داشت در سالگرد وقایع شارلوتزویل در ویرجینیا در همین شهر راهپیمایی برگزار کند، اما فقط توانست برای راهپیمایی در واشنگتن مجوز بگیرد. بنابر اعلام آسوشیتدپرس، حدود ۴۰۰ نفر از گروه‌های مختلف مردم در مقابل راهپیمایی گروه اتحاد راست که بیش از ۳۰ نفر نبودند، راهی خیابان شدند. پلیس واشنگتن با حضور پر شمار تلاش کرد در میدان مقابل کاخ سفید تظاهرات‌کنندگان را از یکدیگر دور نگه دارد و مانع درگیری میان آنها شود. شماری از مخالفان از گروه «آنتیفا» بودند که یک گروه ضد فاشیسم محسوب می‌شود. این مخالفان با پوشش و ماسک یا کلاه سیاهرنگ در محل حضور پیدا کردند و در نهایت با پلیس درگیر شدند. راهپیمایان کم‌شمار حامی حقوق سفیدپوستان سرانجام تحت حفاظت پلیس با دو خودروی ون محل راهپیمایی را ترک کردند، اما مخالفان آنان از جمله مدافعان حقوق سیاهان تا ساعاتی بعد همچنان در محل راهپیمایی باقی ماندند و شعارهای ضدنژادپرستانه سر دادند.

شنبه نیز در تظاهراتی که در سالگرد وقایع شارلوتزویل در این شهر برگزار شد، چهار نفر بازداشت شدند. سال پیش سفیدپوستان ملی‌گرای شارلوتزویل با شرکت در یک راهپیمایی به برداشته شدن مجسمه «ژنرال رابرت لی» اعتراض کردند. رابرت لی در جنگ‌های استقلال امریکا طرفدار ادامه برده‌داری بود. این تظاهرات با حضور شماری از مخالفان به خشونت کشیده شد و سرانجام یک نفر در این درگیری‌ها جان باخت؛ این اتفاق اعتراض‌ها و واکنش‌های بسیاری را در بین مردم، رسانه‌ها و مقامات ایالات متحده برانگیخت.

 

ارسال نظر